1. לקרוא ולא להאמין. הקיץ המסחרר של הכדורגל הישראלי נמשך אתמול בקותאיסי שבגיאורגיה, כשהנבחרת הצעירה של גיא לוזון עלתה לרבע גמר אליפות אירופה עם ניצחון 0:1 קטן־גדול על צ'כיה. וזה לא נגמר, בשבת (19.00) היא תשחק בטביליסי נגד המארחת גיאורגיה, והפרס למנצחת עשוי להיות, בנוסף למקום בחצי הגמר, גם כרטיס למשחקים האולימפיים בפריז בקיץ הבא.
תשפשפו את העיניים ותנקו את האוזניים, ישראל סיימה את הבית המוקדם לפני אלופת אירופה המכהנת גרמניה. אחרי המקום השני ביורו עד גיל 19 בקיץ שעבר, המקום השלישי באליפות העולם בארגנטינה, המקום הראשון בבית בליגת האומות של הנבחרת הבוגרת בדרך האפשרית ליורו, אמש הגיע עוד נקודת ציון אדירה.
3 צפייה בגלריה
yk13486118
yk13486118
אוהדים כחול־לבן חוגגים בגיאורגיה | צילום: Alex Caparros, Laurence Griffiths/Getty Images
2. והאוסקר לגאנדלמן. הרבה היה מונח על הכתפיים של אוסקר גלוך עוד לפני תחילת האליפות. אם נגד גרמניה ואנגליה הוא לא ממש הגיע, למרות הבישול האדיר לדור תורג'מן, אתמול הוא לפחות נראה בשטח. עדיין לא יכולת מזהירה, אבל היו לו כמה מהלכים גדולים, כולל הבישול המנצח לעומרי גאנדלמן בדקה ה־82. האס מזלצבורג הגביה כדור גאוני לקשר מכבי נתניה, שכל איבר שלו (חוץ מהיד) נגע בכדור בדרך להזזת הרשת הצ'כית.
זה היה משחק כדורגל לא מלהיב, לא מדויק, לא ממש חכם או כזה שכיף לצפות בו, מול יריבה שניצחה את גרמניה במשחק הקודם והפעם לא הרשימה, אבל לנבחרת הישראלית הגיעה לנצח. היא איימה 17 פעמים על השער הצ'כי לעומת שמונה בלבד של היריבה, שבעטה למסגרת רק פעמיים מול ארבעה של ישראל. גאנדלמן אמר בסיום: 'אמרתי לאוסקר 'תחפש אותי', מגיע לו הבישול הזה. כיף שכבשתי את השער הזה לרבע הגמר. אנחנו משחקים בשביל מדינה שלמה, התקווה מצמררת אותנו בכל פעם מחדש'.
3 צפייה בגלריה
yk13486021
yk13486021
צילום: אסי קיפר - ההתאחדות לכדורגל
3. לוזון עלה למתפרצת. גיא לוזון הונחת בנבחרת הצעירה אחרי השדרוג של אלון חזן לבוגרת, ואמש הוא הצדיק את המינוי שלו בכל מה שקשור למבחן התוצאה. זה לא היה כדורגל שובה עין, אבל כן סבלני, טקטי והכי חשוב – ווינרי. השער של גאנדלמן גרם להשתוללות הלוזונית הרגילה, הוא זרק את הז'קט וקפץ על הדשא כמו שרק הוא יודע. הוא לא הגיע לאליפות כקונצנזוס, בטח לא כמו אופיר חיים, שמדינה שלמה התחברה אליו מהרגע הראשון, אבל מאמש הוא כבר בפרונט.
בסיום אמר לוזון: 'אני חנוק, הייתה לנו תוכנית משחק והיה ברור שצריך סבלנות. שמח בשביל המולדת. כשיש רצף שלילי או חיובי, זה עניין של מומנטום. החוכמה היא לא להתבלבל, להיות צנועים. אמרתי לשחקנים בחדר ההלבשה שלאולימפיאדה מגיעים האלופים האמיתיים, שהם בוגרים וצנועים, אנחנו רוצים להיות בחברה של הגדולים. כל בן אדם ריאלי היה אומר מראש שזה לא שפוי שאנגליה וישראל יעלו מבית כזה, אבל כדי להצליח אתה לא צריך להיות שפוי, כי ריאלית זה לחזור הביתה'.
3 צפייה בגלריה
yk13486035
yk13486035
דור תורג'מן ממשיך לעשות היסטוריה | צילום: אסי קיפר - ההתאחדות לכדורגל
4. הכרטיס לפריז. ישראל הייתה כבר למעשה פעמיים בעבר בין שמונה הגדולות ביורו הצעירות, אבל זה קרה כשבאליפות השתתפו שמונה נבחרות, וזו העלייה הראשונה לשלב הנוק־אאוט. הפעם, הגעה לחצי הגמר עשויה להעניק בונוס נוסף בדמות כרטיס לאולימפיאדה, אם צרפת או אנגליה יעלו לפיינל־פור. אירופה מקבלת ארבעה מקומות במשחקים האולימפיים, ואחד מהם הולך לצרפת המארחת. ומכיוון שאנגליה לא משתתפת באולימפיאדה, ניצחון שלה או של צרפת ברבע הגמר יעניק לכל המנצחות את הכרטיס.
אבל רגע, קודם צריך לדבר על היריבה בשבת, גיאורגיה. המארחת המפתיעה סיימה במקום הראשון בבית המוקדם לפני שלוש אימפריות אירופיות כמו פורטוגל, הולנד ובלגיה. הנבחרת הכניסה את כל המדינה לטירוף, ובעקבות ההצלחה הועבר משחק חצי הגמר לאצטדיון של דינמו טביליסי, שיהיה מלא בקרוב ל־60 אלף אוהדים נלהבים. השחקנים הבכירים בגיאורגיה הם שוער ולנסיה, גיורגי ממרדשוילי, וחלוץ מץ ז'ורז' מיקוטאדזה, שהיה מלך השערים בליגת המשנה בצרפת. ועדיין, מדובר בנבחרת ברמתה של ישראל, אבל עם יתרון ביתיות. לוזון ייאלץ להסתדר ללא רוי רביבו המוצהב.
הרכב ישראל: פרץ, ג'אבר (76 חג'ג'), גיל כהן, למקין, רביבו, קארצב (76 הופמייסטר), גאנדלמן, אזולאי (65 בילו), גלוך, תורג'מן (89 בר), טוקלומטי (65 חלאילי).