גל יוסף חי את החלום. דירה מפוארת במיאמי, רכבי ספורט בחניה, ג'סטין ביבר על החיוג המהיר. מדובר באחד האמנים הישראלים הכי מצליחים בעולם — אם כי דווקא בארץ השם שלו עדיין לא מפורסם. הוא מוכר את יצירות התלת־ממד שלו בסכומים שנעים בין עשרות למאות אלפי דולרים, מציג את התמונות שלו בתערוכות בכל רחבי העולם ומתמודד עם מעריצים שעטים עליו כאילו היה כוכב פופ. "אני קצת מרגיש כמו סופרסטאר", הוא אומר בביישנות. "יש לי מאבטח שנצמד אליי לכל מקום בתערוכות, אנשים באים במיוחד בשביל לראות אותי. כשהייתי ילד קטן הייתי חולם על הרגעים האלה וזה פתאום מתגשם, אספנים מיליארדרים שרוכשים בזמן התערוכה את האמנות שלך. ג'סטין ביבר, שהוא האדם הכי מוכר בעולם, בשבילי הוא חבר".
עוד נגיע לביבר בהמשך. יוסף, 29, ממחיש את המהפכה שעוברת על עולם האמנות. לא יוצר אליטיסט שרודף אחרי המוזיאונים הגדולים — אלא יוצר של תרבות פופולרית שמשתמש בתוכנות ממוחשבות. יוסף מצייר דמויות כמו פוקימון, הלו קיטי, פיקאצ'ו ודונלד דאק ומעבד אותן באמצעות תוכנות תלת־ממד. הוא משתף פעולה עם תקליטני־על, ומוכר את העבודות שלו גם כ־NFT בסכומים מטורפים. כך, יצירת NFT דיגיטלית, סוג של וידאו קליפ מונפש, שיצר יחד עם הדי ג'יי סטיב איוקי (אחד הנחשבים בעולם כיום) נמכרה בבית המכירות היוקרתי סותבי'ס ב־213 אלף דולר. מחיר מדהים, אם כי עדיין רחוק מאוד מהשיא שנשבר בסותבי'ס ליצירת NFT, שעומד על כ־70 מיליון דולר. בהמשך יצר יוסף קולקציית NFT של 7,777 שוורים שנמכרה בכ־6 מיליון דולר.
כבר כילד יוסף ידע שזה מה שהוא רוצה לעשות. אבל הוא עדיין לא מעכל את מה שעובר עליו. הוא יצא השנה לטור הופעות, ממש כמו כוכב רוק, ברחבי אירופה, איחוד־האמירויות וארה"ב כדי להציג את האמנות שלו, וכמובן למכור אותה לכל המרבה במחיר. גם הנגישות שלו לכוכבי מוזיקה וקולנוע היא משהו שעדיין קשה לו להתרגל אליו. "יש לי שיתוף פעולה עם עומר אדם, אנחנו עובדים ביחד, עשיתי את הקריאייטיב לאלבום החדש שלו, והוא הזמין אותי להופעה שלו במיאמי. באנו אל אחורי הקלעים והיה שם אחד המפיקים המוזיקליים של ג'סטין ביבר. הוא קנה יצירה שלי בהרבה כסף, בא ללחוץ לי את היד ואמר לי: 'דיברתי עם ג'סטין עליך', ואז אני פתאום מבין שאשכרה ג'סטין מתגאה בזה שהוא חבר שלי, זה מרגש וזה נותן לי ביטחון להמשיך הלאה".
אין ספק שנקודת הפריצה הגדולה של יוסף הייתה שיתוף הפעולה עם ביבר. הוא עובד צמוד עם בית האופנה של ביבר — "דרו האוס". "הוצאנו קולקציה משותפת קטנה בנובמבר האחרון, טסט, והכל נמכר מיד. עכשיו אנחנו עובדים על עיצובים שלי מ־א' ועד ת'. לפני זה, בקולקציה שלו, לקחנו דמות שלי והצמדנו לבגד, עכשיו אני אחראי על הכל, מעצב את כל המודל".

לא מוכר גלידות

בדצמבר 2021 יוסף עזב את הארץ וטס להגשים את עצמו, או יותר נכון, להתפוצץ בגדול בעולם. אחרי שנחשף בתקשורת הסיפור ההוליוודי עליו, הצעיר היצירתי מחולון שהפך להיות אמן מבוקש אצל מיטב הסלבס בארה"ב, הוא החליט לעבור לתפוח הגדול כדי לפתוח משרד קרוב לאיפה שהכל קורה באמת. וההימור הזה הצליח בגדול — יוסף מחוזר כיום על ידי חברות אופנה שמציעות סכומים בשש ספרות כדי שיחתום על הקולקציה הבאה שלהן.
"העזיבה לאמריקה התחילה בצורה לא פשוטה בכלל", הוא מודה בשיחת וידאו כשלצידו יושבת אשתו נועה. "ממדינה חמה כמו ישראל לעבור לניו־יורק הקפואה היה לי קשה מאוד. אני מאלה שקמים בחמש בבוקר ומתחיל את היום, ופה אני רואה הכל שחור, עננים כבדים, זה לא בשבילי. מאז שעברנו למיאמי הכל נראה כמו חלום".
מה היה הקושי הכי גדול במעבר?
"תראי, היה לי שינוי מאוד גדול בקריירה. היה לי סטודיו בארץ ועבדתי עם לקוחות מכל הסוגים, מלקוחות קטנים כמו חנות תכשיטים ועד גדולים כמו שטראוס. לא השתמשתי בשם שלי כמותג, זה היה פשוט סטודיו לעיצוב. אחרי שהתפוצצתי, כל לקוח שהגיע רצה רק אותי, שייצא שיתוף פעולה ממותג איתי. עד היום 99 אחוז מהדברים שמציעים לי אני אומר לא, לא משנה מה הסכום. בתור אמן אני רוצה לשמור על השם שלי. זה לא רק עניין של כסף, חשיפת יתר יכולה לגרום לנזק בקריירה".
לאיזה שיתופי פעולה אמרת לא?
"חברה שמוכרת גלידות ורוצה שנפיץ דברים עם המותג 'גל יוסף'. בהמון כסף, המון, כן? בדולרים. אבל אני לא מוכר גלידות. הגעתי למצב שאנחנו מוותרים על סכומי עתק כדי לשמור על השם שלי. היו הצעות של מיליונים. בארץ הסכומים אפילו לא קרובים לזה. לא בטוח שמישהו אי פעם ויתר על סכומים כל כך גדולים, במיוחד בגיל צעיר כמו שלי. אבל אלה ההחלטות שקיבלתי יחד עם הצוות שלי כדי לשמור על המותג".
לא צריך לרחם על יוסף כמובן. הוא חי בשכונת היוקרה מיאמי ביץ', כשבדירה לידו גרה הנאני שעוזרת בגידול בתו בת השלוש. "החיים שלנו השתנו בטירוף. אנחנו גרים במדינה זרה, בבית מטורף על המים. קם בבוקר רואה את הנוף המדהים הזה מהחלון, במקום הנוף בראשון־לציון מדירת שני חדרים. אנחנו גרים באחוזה של שמונה חדרים. זה מה שכל אדם חולם עליו, ואני עדיין לא ממש מבין את זה. מרגיש לא שייך לסיטואציה, למקום שאני נמצא בו".

3 צפייה בגלריה
|
|
"ג'סטין אשכרה מתגאה בזה שהוא חבר שלי". שיתוף הפעולה בין ביבר ליוסף, במותג האופנה "דרו האוס" של הזמר המפורסם | צילום: אי־פי


איך מתמודדים?
"נועה משאירה אותי על הקרקע. אם לא היא, הייתי מתחרפן מכל העושר הזה. זאת סיטואציה מחרפנת לילד שהגיע מחולון. יש לנו המון שיחות על זה, שאני מרגיש פתאום שזה לא אני בחיים שלי, ואיך שומרים על האני שלי. כל החיים האלה הם כל כך שונים מאיפה שהיינו לפני שנתיים. בכל. הבית, המכוניות, הלבוש, החברים. אבל בסופו של דבר אני לא רוצה להשתנות. פשוט לפעמים הכסף מסנוור, זה קרה להרבה ספורטאים וזמרים שבעקבות ההצלחה הם משתגעים. היום אני מבין איך זה יכול לקרות. מעבר לאמנות שלי, יש לי עבודה נפשית רבה על עצמי. ממש על בסיס יומיומי. אתה מקבל הצעות מהמותגים הכי גדולים בעולם, הכי־הכי־הכי גדולים שאת מכירה, ואני אומר לעצמי וואו — אני לא יודע איך להגיב לזה, זה לא דבר פשוט. החלק הכי קשה הוא להישאר על הקרקע".
אז מה אתה כן מרשה לעצמך?
"תראי, ביום־יום אני לובש חולצה ומכנסיים פשוטים. מה שקובע לי את הלוק זה הנעל. יש לי אוסף נעליים ב־70 אלף שקל".
קיים געגוע לחיים של גל הישן?
"יש לנועה ולי שיחות על זה כל יום. אנחנו גרים בבית שחלמנו עליו, נוסעים על למבורגיני ופרארי, הטופ של הטופ, קונים ועושים מה שרוצים. ולצד כל זה החברים והמשפחה בארץ חסרים לנו, וזה פרייסלס, שום כסף שבעולם לא יחליף את זה. חסר לי לשבת עם חבר על בירה בשכונה, אין את זה פה. עשינו הרבה הקרבות. אם מישהו חושב שהצלחתי והגעתי לפסגה ועכשיו הכל מושלם, אז זה רחוק מלהיות ככה, ויש לזה מחיר גדול. בגלל זה כל יום אני עובד על עצמי לא לעוף גבוה ולא לשכוח את המקום שבאתי ממנו. פגשתי את האנשים הכי מפורסמים בעולם והכי עשירים בעולם, וכולם בני אדם. יש משחק של מי יותר עשיר, מי יותר מוכר, אבל אגלה לך סוד — בסוף כולם אותו דבר".



לא משחק תפקיד

אם עד עכשיו היצירה שלו התבססה על דמויות מונפשות מוכרות של דיסני ואחרים — הצעד הבא שלו הוא בניית עולם משלו עם דמות מקורית שיצר בשם גלי. "גלי, הדמות החדשה שיצרתי, מדברת על לאבד את הראש. אדם שכל הזמן עף יותר מדי גבוה. והיצירה מדברת על המסע שלי".
יוסף פרץ בגדול לא מעט בזכות ה־NFT, פורמט שמאבד גובה במהירות. "NFT זה לא אמנות", הוא אומר. "אמנות הייתה ותהיה קיימת לנצח, NFT זה דבר זמני. עשיתי שם את היצירות שלי כמו שאני עושה בכל מקום. ה־NFT זה גימיק, אני לא אחזור לעשות את זה, אני לא אוהב את חוסר היציבות".
מה שחשוב עבורו, הוא מסביר, הוא לא הפלטפורמה, אלא להגיע לאספנים שרוכשים את היצירות שלו. "מדובר באנשים עם המון־המון כסף. האמנות שלי לא זולה בכלל. אמנות של גל יוסף בבית זה כמו לקנות רולקס, זה סמל סטטוס. וקולקטורים הם אנשים שיכולים להרשות את זה לעצמם. אנשים במעמד הביניים יכולים לקנות יצירות קטנות שלי, אבל לא יותר. הלקוחות הם בעיקר מיליארדרים ישראליים ובינלאומיים וסופר סלבס כמו ג'סטין, שחקני כדורגל, ראפרים וזמרים. זה בשוטף. כשהייתה לי תערוכה בדובאי הזמין אותי להתארח אצלו קולקטור מקומי גדול שקונה כל יצירה שלי שיוצאת. כל היצירות שלי נמצאות אצלו בבית. בית ענק, עצום ממדים. ואתה מבין שאנשים חיים את מה שאני עושה. מיליונר בדובאי קם בבוקר ורואה יצירת אמנות שלי בכל מקום בבית, זה מטורף. בארץ נלחמים על משכורת מינימום, פה כולם עשירים. ברגע שאתה מפנים שכולם אותו הדבר ואין אף אחד מעליך — זה פשוט קורה. צריך ביטחון, לדבר בגובה העיניים. כל פעם שניסיתי להרשים מישהו, זה לא צלח. אירחנו בבית את הבן של הבעלים של אחד ממותגי האופנה הכי גדולים בעולם, אולי מהשלושה הכי גדולים. ניסינו לתת יותר מעצמנו, משהו שאני לא, והתוצאה הייתה מביכה. למדתי לא לנסות להיות משהו שאתה לא. להישאר גל ולא לנסות לשחק תפקיד".