1 צפייה בגלריה
yk13487960
yk13487960
צילום: מוטי קפלן
מחלוקת בין משרדי הממשלה לגבי בנייה באזורים הנמצאים בתחומי רעש מטוסים, מתייחסת למתח שבין איכות ובריאות חיי התושבים שגרים בסמיכות לנמלי תעופה, לבין הצורך בחידוש מבנים והגדלת היצע הדיור בישראל.
ממכתב ששלח לאחרונה מנכ"ל מינהל התכנון במשרד הפנים, רפי אלמליח, לשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, עולה כי לסוגיה זו אף עלולות להיות השלכות על מוכנות המדינה לרעידות אדמה ולמתיחות ביטחונית.
במכתב, שהגיע לידי "ממון", טוען אלמליח כי מדיניות המשרד להגנת הסביבה, שלפיה לא מתאפשרת הקמה של יחידות דיור חדשות באזורים מיושבים הנמצאים בתחומי רעש מטוסים, מונעת קידום פרויקטים של התחדשות עירונית, ומשכך – מיגון מבנים ישנים שאינם כוללים ממ"ד.
אלמליח ביקש לעדכן את מדיניות המשרד, "באופן אשר יאפשר את התחדשות המבנים", שכן לדבריו, "מדובר בסוגיה קריטית הנוגעת באופן ישיר לחיי אדם".
אלמליח פירט כי "בעת הזו מוטלת על מינהל התכנון האחריות למתן פתרונות אשר יאפשרו היערכות מפני רעידות אדמה. במסגרת זאת קיים צורך דחוף בהתחדשות מבנים ישנים מטים לנפול ומיגון מבנים לעתות מלחמה ומתיחות ביטחונית. הכלי המרכזי שנמצא בידינו הוא באמצעות אישור וביצוע תוכניות להתחדשות עירונית הנסמכות על כלכלת השוק החופשי".
הוא הוסיף כי "לאחרונה נתקלנו בקושי כזה בתוכניות באזורים שונים בארץ, לדוגמא באור יהודה, יוקנעם, קריית עקרון ועוד, שם ישנם מבנים רבים אשר נבנו שלא בהתאם לתקן רעידות אדמה, ומדיניות זאת מונעת את ההיתכנות לחדשם".
גורמים המעורים בנושא אומרים בשיחה עם "ממון" כי למינהל הגיעו פניות של ראשי רשויות הסמוכות לשדות תעופה בבקשה לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית עבור מבנים שגם כך קיימים באזורים רגישים לרעש מטוסים.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה פועל רבות על מנת לעודד תהליכים של התחדשות עירונית, וסבור כי יש להעדיף התחדשות ועיבוי של מרקמים ותיקים, על פני פיתוח של שטחים פתוחים. ואולם, המטרה הציבורית החשובה של חידוש של מרקמים ותיקים, המתאפשרת באמצעות הריסה של מבנים אשר אינם ממוגנים מפני רעידות אדמה ואינם ממוגנים מפני מלחמה, לא יכולה לבוא על חשבון מטרה ציבורית אחרת: שמירה על בריאות הציבור מפני חשיפה לרעש חריג ממטוסים. ועל כן יש לבדוק כל מקרה לגופו. יש לאפשר תהליכים אלו רק בכפוף להבטחת מניעת חשיפה לזיהומים, ובמקרה הזה בזיהום מרעש חריג של מטוסים".