בנק הפועלים והבנק הבינלאומי הודיעו אתמול על הטבות ללקוחות, על רקע הביקורת הציבורית ופגישת הנגיד עם מנהלי הבנקים שבה ביקש מהם להיות הוגנים עם הריבית על העו"ש.
בתחום העו"ש, הפועלים מציע מחודש אוגוסט לקזז את הסכומים שנצברים בימי הפלוס מהסכומים שנצברים בימי המינוס ושעליהם יש לשלם ריבית, כך שבפועל - הריבית שהלקוח משלם על יתרות החובה שלו תקטן.
לדוגמה, לקוח שהיה ביתרת זכות בסך 10,000 שקל למשך 10 ימים ולאחר מכן גם היה ביתרת חובה באותו הסכום למשך 20 ימים. ללא מנגנון העו"ש המקזז, הלקוח היה משלם ריבית בסך של כ־840 שקל בשנה. עם המנגנון הלקוח ישלם כ־420 שקל בשנה, כלומר חיסכון של 50%.
בבנק הפועלים טענו אתמול, בעקבות ביקורת שנשמעה מצד בנקים אחרים ומלקוחות הבנק שמצויים ביתרת זכות, כי כוונת הבנק היא לעזור בעיקר למי שמצבם הכלכלי פחות טוב. בבנק ציינו כי על פי הנוסחה שנקבעה, ייהנו למעשה מהריבית המופחתת על האוברדרפט כ־400 אלף לקוחות ומדובר במספר לקוחות גבוה ביחס לבנקים אחרים וב"מי שבאמת זקוק לסיוע". על פי חישובים שנעשו בבנק, הסיוע השנתי הממוצע לאותם לקוחות ינוע בין 500 ל־650 שקל בשנה. כמו כן הפועלים מפחית את הריביות על יתרות החובה במדרגה השנייה והשלישית ומשווה את הריביות במדרגות אלו לזו הנגבית במדרגה הראשונה.
הבנק הבינלאומי יעניק ריבית שנתית של 2.2%-1.8% לשתי קבוצות של לקוחות עם יתרת זכות בעו"ש של עד 25,000 שקל, ושסך הנכסים הפיננסיים בחשבונם (עו"ש, ני"ע ופיקדונות) אינו עולה על שווי של 50,000 שקל. המשמעות היא שהלקוחות יוכלו לקבל בין 450 ל־550 שקל לשנה מהריבית על העו"ש.
כמו כן הטבה לבעלי משכנתה בבנק הכוללת מסלול פריים, שההחזר החודשי בה התייקר במעל 500 שקל בשנה האחרונה. אותם לקוחות ייהנו מזיכויי ריבית של 1,400 שקל על מסלול הפריים. צעד שלישי הוא הפחתה נוספת של ריבית החובה על העו"ש (אוברדראפט) בשיעור של 1%, כך שסך ההפחתה מגיע ל־2%.
כעת נותרו רק בנקים מעטים שטרם הודיעו על הטבות בחשבון העו"ש, ובהם בנק דיסקונט ובנק יהב. הטבות הבנקים יימשכו עד שנה, וסביר להניח שעם תחילת הפחתת ריבית בנק ישראל, ההטבות יבוטלו או יצומצמו מאוד.