"למרות שהיו בהן בעיות, המדבקות האדומות עשו את העבודה, בהתחלה הן הרתיעו יותר, ראיתי את המודעות הגבוהה של אמהות בנושא הסוכר, עכשיו פחות אבל היא עדיין קיימת", אומרת ענת מטיאס דיאטנית לילדים, ומנהלת פורום ילדים ב"עמותת עתיד". "אני בהחלט רואה בקרב ילדים ובני נוער שאם יש מדבקה אדומה הם לא נוגעים במוצר. וזה חשוב. כי בישראל אחד מכל שלושה ילדים סובל מהשמנה, כשאנחנו בין המקומות הגבוהים בעולם". לדבריה זו תהיה הליכה לאחור: "היתרונות עולים על החסרונות. הסרת המדבקות תגדיל את הבורות הצרכנית לגבי תכולת מוצרי המזון".
הדיאטן הקליני צחי כנען, דוקטורנט בפקולטה לרפואה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת תל־אביב, מזועזע. "זו קטסטרופה בראייה טיפולית, שמתווספת על הורדת המיסוי על משקאות קלים, שהביאה בעליל לעלייה בצריכת המשקאות הקלים עתירי הסוכר. "זה קורה דווקא לנו שתופסים את אחד המקומות הראשונים בעולם בהשמנה של מבוגרים וילדים. למה להוריד שיטה פשוטה להסברת תכולת המזון".
גם מנהל בכיר באחת מחברות המזון הגדולות שעימו שוחחתי מוכן להודות, כי "לא נברך על הורדת המדבקות האדומות. אני כצרכן וכאבא מעדיף שקיפות מול הצרכנים ולהתמודד שיווקית עם המדבקות".
שיטת הרמזור נהוגה אמנם בחלק ממדינות אירופה כעשר שנים, אלא שמתברר שהרמזור משתנה ממדינה למדינה. בבריטניה מדובר ב-3 צבעים, אדום - לא בריא, כתום וירוק - בריא. בצרפת פועל ה"נוטריסקור" עם חמישה גוונים ואותיות לועזיות מ־A־ ירוק כהה הבריא, ל-E אדום. מישהו רוצה לספק עוד פרנסה ללוביסטים שנאבקו במסגרת המדבקות האדומות אפילו שהסוכר יסומן במספר ולא בכפית. מפחיד פחות.
המאבק על המדבקות האדומות נמשך כאמור מ־2017 עד ינואר 2020 כאשר נכנסה הפעימה הראשונה לתוקף. מחקרים רבים הראו כי 35% מהאוכלוסייה מתחשבים במדבקות האדומות לפני קבלת החלטת קנייה, במיוחד כשיש חלופות.
במשרד הבריאות מאופקים כעת הרבה יותר בהשוואה להתנהלות בתקופת המאבקים הגדולים. פרופ' רונית אנדוולט ממובילות הרפורמה ומנהלת אגף התזונה במשרד, מסרבת כעת להתראיין ומוכנה רק להשיב על שאלות כתובות. גם משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות היום וגם בעת המאבק על החוק, שותק.
למעלה משלוש שנים נמשך המאבק על חובת המדבקות האדומות. היצרנים והיבואנים הפעילו מערכת לוביסטים מן האגרסיביות והקשות שנראתה אי פעם בישראל. כולל גיוס גופים בחו"ל, שגרירים, חברות מזון בעולם, לשכת המסחר, איגוד התעשיינים ומאבק על כל מוצר רב מכר. בשלהי 2019 צפה רון אנטונובסקי, יו"ר "נתיב יועצים", אחד היועצים הוותיקים בתעשיית המזון, שליווה חברות בתהליכי ההכנה לקראת המדבקות, שלא לעולם חוסן. "משרדי הממשלה כמו משרד הבריאות חיים מתעשיית המזון. כל השנים עבדו מולה בשיטת יד רוחצת יד, עד שבא ליצמן וראה את בריאות הציבור מול עיניו. יש לחצים מפה ועד הודעה חדשה. הסיכוי גדול שגם אם החוק לא יבוטל הוא ירוכך." האם צדק?