"היום עולים לאולימפיאדה, כשאני לוקח שחקן המשחק", כך כתב שלשום במחברת שלו השוער דניאל פרץ, שהפך להיות הפנים והכוכב של הנבחרת הצעירה שעלתה הרבה בזכותו לחצי גמר יורו הצעירות בגיאורגיה. שבע מילים שפוגעות בול.
המנהיגות של פרץ, שזכה כבר פעמיים בטורניר בתואר השחקן המצטיין, נגד גרמניה וגיאורגיה, באה לידי ביטוי גם במנטרות שהוא כותב במחברת הפנינים שמלווה אותו, מעין פסיכולוג נייד: "אני נהנה מכל דקה במשחק ומהאווירה, משחק עם ביטחון, שקט ורגוע, מנהיג, יודע כל הזמן מה אני רוצה, איפה אני ממוקם, חד, מפוקס, מוכן להגיב כל הזמן".
1 צפייה בגלריה
yk13489033
yk13489033
צילום: YURI KOCHETKOV, EPA
מי שהביא את הנבחרת הישראלית לארץ המובטחת, עם שש הצלות מהנקודה הלבנה בשנה האחרונה, לא ייכנס אליה מאחר שכרטיס צהוב שספג על בזבוז זמן ימנע ממנו לעמוד מחרתיים בין הקורות במשחק מול אנגליה, אבל את הכרטיס למשחקים האולימפיים בפריז הוא כבר השיג.
שלשום הוא התייצב לדו־קרב פנדלים מול שוער ולנסיה, גיורגי ממרדשוילי, ששווי השוק שלו לפני פתיחת היורו היה פי עשרה מזה של פרץ, 25 מיליון יורו מול 2.5 מיליון, אבל אין ספק שהפער הצטמצם בימים האחרונים. שוער העבר לירן שטראובר: "פרץ בקצב התקדמות מטורף, הרבה בגלל המקצוענות והצניעות שלו. הוא מכין את עצמו לפנדלים, פרפקציוניסט בגישה שלו, לא משהו שמקובל בגיל כזה צעיר. אני לא רואה אותו מתחיל את העונה במכבי ת"א, מאמין שיחתום בבונדסליגה".
הכדור שעצר בדו־קרב מול גיאורגיה הוא הפנדל השישי במשחקים קריטיים שהודף פרץ בתוך פחות משנה. בספטמבר האחרון בבלומפילד, במשחק הפלייאוף מול אירלנד על הכרטיס ליורו, ישראל הגיעה לבעיטות הכרעה מהנקודה הלבנה, וקיבלה הופעה לפנתיאון מהשוער שלה, שעצר שלוש בעיטות של האירים והבקיע אחת בעצמו.
כשהגיע הטורניר עצמו, פרץ המשיך מאותה נקודה, תרתי משמע. במשחק הראשון של היורו הציל את הנבחרת מהפסד לגרמניה כשעצר שני פנדלים, ואתמול הגיע הפנדל הנוסף שקלט.

מנהיג, שקט, בוגר

ההצלחה המופלאה בפנדלים היא לא עניין של מזל, אלא תוצאה של הכנה מדוקדקת יחד עם מאמן השוערים ויקטור בוחניק. פרץ, שיחגוג יום הולדת 23 בשבוע הבא, התייצב למשחק נגד אירלנד עם פתק שעליו נכתבו דפוסי הבעיטות שמאפיינים כל אחד משחקני היריבה, וכך היה גם שלשום. ליד הבועט השלישי של גיאורגיה, גיורגי גגואה, סומן שהוא נוהג לבעוט שמאלה, פרץ זינק לשם וקלט את הכדור כאילו מדובר באימון. המנהל המקצועי של הנבחרות הצעירות, בוני גינצבורג, שהיה שוער הנבחרת תקופה ארוכה: "לפרץ יש את החבילה השלמה, הוא שוער מצוין ויש לו אישיות אדירה. הייתי רוצה לראות אותו משחק באחת מחמש הליגות הטובות באירופה, ואין שום סיבה שזה לא יקרה".
גם בעידן השוערים הזרים, במכבי ת"א סימנו את פרץ כדבר הבא. ההידבקות בקורונה של דניאל טננבאום לפני שנתיים סידרה לו כניסה להרכב, ומאז אי־אפשר היה להוציא אותו משם. עם זאת, העונה האחרונה שלו במכבי ת"א לא הייתה מדהימה. פרץ היה אמור להיות גם השוער הראשון של הנבחרת הבוגרת, אבל הפריצה של עומרי גלזר בבאר־שבע הפכה אותו לשוער הבכיר. פרץ נשאר על הספסל, ומיד אחרי המשחק מול בלארוס הצטרף למחנה האימונים של הצעירה בגיאורגיה.
שוער העבר איציק קורנפיין: "אני לא זוכר הרבה שנים שוער ישראלי ברמה שלו. יש לו את המכלול, הוא שקט ובוגר, ואת היכולות המקצועיות והאישיות הוא מעביר לחברים שלו. שוער כזה נותן ביטחון לכל הגנה".
התרומה של פרץ לנבחרת לא מסתיימת בעצירות ובהדיפות. הוא לא רק אחד השוערים הטובים בטורניר (או כפי שהמאמן גיא לוזון כינה אותו: "השוער הטוב בעולם לגילו"), הוא גם המנהיג של הנבחרת. לפני משחקים גדולים, פרץ הוא זה שמדבר ומטריף את השחקנים. לפני המשחק מול גיאורגיה הוא פנה למדליסטים אולימפיים כמו אריק זאבי, יעל ארד ושחר צוברי, וביקש מהם לשלוח סרטון מוטיבציה שיסביר לחבריו איך נראית אולימפיאדה, משהו שיוסיף עוד ניצוץ לחדר ההלבשה.
בפריז 2024 יוכלו להשתתף רק שחקנים שנולדו אחרי 1 בינואר 2001, פרט לשלושה חריגי גיל – אבל לפרץ, שנולד ב־10 ביולי 2000, הובטח שיהיה אחד מהם. לפרץ דרכון גרמני, והוא מעורר עניין בבונדסליגה, בהולנד וגם בליגה השנייה באנגליה – ולא מן הנמנע שבקרוב מכבי ת"א תקבל עליו הצעה. אין לו סעיף יציאה בחוזה, ונראה כי המחיר שלו יהיה לפחות חמישה מיליון יורו עם אחוזי מכירה עתידיים.

הקפיצה של צרפתי

מי שיתפוס את מקומו של פרץ נגד אנגליה יהיה שוער נבחרת הנוער, תומר צרפתי, שלא היה מתוכנן להיות בסגל של לוזון, אבל אז קרו שלושה דברים שסללו את דרכו לשער: היכולת המצוינת שלו במונדיאליטו, הסיבות האישיות שבגללן החליט שריף כיוף להישאר בארץ והצהוב השני של פרץ.
"גם ליורו הנוער בשנה שעברה צרפתי הגיע כשוער שני, אבל הוא נכנס במשחק השני וגילה יכולת טובה עד הגמר", מספר מאמן השוערים של נבחרת הנוער, גיא סולומון. "אני סומך עליו שייקח את ההזדמנות בשתי ידיים, מגיע לו הצ'אנס הזה. הוא שוער קו ברמה גבוהה, קורא משחק טוב, מגיב מעולה. מה שעבר בארגנטינה יעזור לו מאוד להיכנס לנעליים של פרץ".
העונה צפוי לצרפתי קרב על אפודת השוער במכבי נתניה עם רז כרמי, אחרי שאיתמר ניצן עבר למכבי חיפה.
מתוך המחברת של פרץ: "אני נהנה מכל דקה במשחק ומהאווירה, משחק עם ביטחון, שקט ורגוע, מנהיג, יודע כל הזמן מה אני רוצה, איפה אני ממוקם, חד, מפוקס, מוכן להגיב כל הזמן"
מאמן השוערים של נבחרת הנוער: "אני סומך על תומר צרפתי שייקח את ההזדמנות בשתי ידיים. מה שעבר במונדיאליטו יעזור לו מאוד להיכנס לנעליים של דניאל פרץ"