1 צפייה בגלריה
yk13491343
yk13491343
צילום: בועז אורגד
אבסורד החלב: בעוד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתיר לראשונה בתולדות ישראל, יבוא חלב לישראל כפתרון למחסור בחלב מפוקח בקרטונים, מועצת החלב מייבשת עודפי חלב. כך נודע לממון. רק החודש יובשו לאבקה קרוב ל־7 מיליון ליטר חלב ומאז חודש אפריל האחרון יובשו 34 מיליון ליטר, שלא נמצא להם דורש.
מהסיבה שהמחסור בקרטונים על המדפים אינו נובע מחוסר בחלב גולמי שמספקים הרפתנים אלא מצמצום הייצור על ידי המחלבות, טרה צימצמה את ייצור החלב המפוקח שמחירו לא כדאי לה כלכלית וגם מחלבות הגולן תחת הבעלות החדשה צימצמו משמעותית את ייצור החלב המפוקח לרשתות מחוסר כדאיות.
בהודעת האוצר שלשום נכתב כי "כיום, על יבוא חלב ניגר חל מכס בשיעור של 40%, המהווה מכס חוסם שהופך את היבוא ללא כדאי כלכלית ומונע יבוא לחלוטין. כדי להתמודד עם המחסור, מציע שר האוצר לבטל את המכס לתקופה של כשלושה חודשים, עד 7 באוקטובר 2023".
התרה לראשונה של יבוא חלב לישראל גורם לזעזוע בענף שעלול להביא לתגובת שרשרת כמו הוצאת החלב מפיקוח והחשש של הצרכנים שכמו בחמאה - לאחר שהותר יבוא חופשי פטור ממכס, בגלל מחסור בחמאה, בדומה למחסור כעת בחלב, היא הוצאה על ידי המדינה מפיקוח ומחירה זינק בעד 60%. חמאה שנמכרה בכ־7 שקל בפיקוח עולה כיום 10 שקל עד 14 שקל.

הפרת הסכם

במקביל, מועצת החלב בוחנת כעת עתירה לבג"ץ נגד המדינה שהפרה עימה הסכם שנחתם רק לפני חודש לפיו הותרה הפחתת מכס מדורגת על יבוא גבינות צהובות יוגורטים וגבינות רכות, אך לא הותר יבוא חלב - זאת כדי להגן על משק החלב הישראלי ועל הבטחת אספקה רציפה של מוצרי חלב לציבור באשר הוא.
ל"ממון" נודע כי סמוטריץ', במסגרת פתיחת היבוא, בוחן סבסוד ישיר לרפתנים, בדומה לאירופה, כדי להוזיל את מחיר החלב הגולמי ולהשוות את תנאי התחרות של המחלבות הישראליות שמשלמות עבורו מחיר גבוה בעד 30% ביחס לאירופה - מחיר שנקבע על ידי המדינה.
היום תתקיים פגישה בין סמוטריץ׳ לרפתנים שידרשו בן השאר שיוגבלו ההנחות שדורשות הרשתות מהמחלבות על מחיר החלב המפוקח. לטענתם מדובר בעד חצי שקל לבקבוק וזה פוגע בכדאיות של מחלבות קטנות לייצר חלב מפוקח בניוגד לתנובה שמסוגלת לעמוד בכך.
עוד נודע כי גורמים בענף החלב מאשימים את רשתות השיווק הגדולות שיוצרות מחסור מכוון בטענה כי הן מעוניינות ביבוא עצמי של חלב מחו"ל, בין השאר כדי שישמש בידם קלף מול תנובה שכיום מספקת 85% מהחלב המפוקח.

"פתרון יסודי"

אתמול הוציא שר האוצר צו לשלושה חודשים ליבוא זמני של חלב מחו"ל. השר רמז בהודעתו לעיתונות כי לצד הפתרון הזמני המשרד יגבש פתרון יסודי, כלומר אפשרות ליבוא קבוע. הצו עומד כעת לתגובות הציבור למשך שבוע, ולאחריו אם האוצר לא ייתקל בהתנגדות משמעותית הדרך ליבוא תיסלל.
עם זאת, יבואנים טוענים כי נותר להם זמן קצר להתארגנות. צביקה ויליגר, בעלי ויליפוד, שהיה אמור לייבא חלב גם לשופרסל, אמר כי "זה לא ריאלי, אין באפשרותנו להתארגן במהירות כזאת מהיום להיום. יש צורך בעיצוב ובייצור אריזות מיוחדות, צריך לעשות כשרות חלב ישראל מהרבנות הראשית, צריך להטיס רבנים, זה לוקח זמן. חוץ מזה, אנחנו יבואנים רק 'אד־הוק'. אנחנו רוצים לייבא באופן קבוע ולא רק לשלושה חודשים".
ואכן, אם לא תהיה הבטחה של האוצר כי היבוא יימשך מעבר לשלושה חודשים, קשה לראות את הכדאיות הכלכלית של היבואנים להשקיע במוצר לפרק זמן קצר כל כך. יחד עם זאת, יצויין כי השר רמז כי יישקל פתרון "יסודי", כנראה לטווח ארוך.