חלב רותח: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שינה אתמול לראשונה בתולדות המדינה את כללי המשחק בשוק החלב והתיר, בינתיים לשלושה חודשים, יבוא חלב מחו"ל בפטור ממכס (40%). צריך לקוות שסמוטריץ' לוקח בחשבון את המורכבות של שוק החלב בישראל.
מהצו עולה כי משרד האוצר לא הגביל את היבואנים למחיר המפוקח, כלומר הצו מאפשר להביא חלב בכל מחיר. אם אכן ייעשה היבוא בתנאים הללו, ייווצר עיוות בשוק החלב מאחר והמחלבות המקומיות מחוייבות במחיר מפוקח ולא ברור איך אפשר יהיה להמשיך ולהשאיר את החלב תחת פיקוח כשזה לא תקף לכל השחקנים בתחום. ואם ייצא החלב מפיקוח - האם סמוטריץ' לקח בחשבון את דוגמת החמאה שיצאה מפיקוח והמחיר דווקא זינק?
עוד נקודה בעייתית היא ההגבלה המוזרה בזמן. לא ברור איך מצופה מהיבואנים לחתום על הסכמים עם מחלבות, לייצר אריזות מותאמות לשוק הישראלי, להשיג כשרות ולהביא תוך מספר ימים ובזמן מוגבל של 3 חודשים חלב לארץ. חלקם כבר הודיעו אתמול שזה לא ריאלי.
בנוסף בולט לעין האבסורד הגדול שבשעה שפותחים את היבוא - הרפתנים הישראלים מייבשים עודפי חלב מחוסר ביקוש. זאת משום שהחוסר בחלב מפוקח לצרכן, נובע מצמצום הייצור ולא ממחסור בחלב גולמי. סמוטריץ' הפר את ההסכם שנחתם עם הרפתנים לפיו לא יהיה יבוא של חלב לארץ. אם שר האוצר מתכנן להפוך את היבוא לפתרון קבע הוא יצטרך להתמודד עם פיצוי לרפתנים או פירוק כל התכנון במשק החלב על כל התוצאות הנלוות לו.
עוד נקודה שחשוב לקחת בחשבון היא השפעת הייבוא על תנובה. התחרות הלא צפויה עלולה לגרום לה לאמץ את המדיניות של טרה ולצמצם את ייצור החלב המפוקח - דבר שעלול להביא שוב למחסור גדול.