1 צפייה בגלריה
yk13491342
yk13491342
צילום: יריב כץ
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', השתתף אתמול בדיון ועדת הכספים בנושא הריביות על הלוואות ועל פיקדונות בבנקים ואמר כי "אנחנו קרובים מאוד לנוסחה של חקיקה על רווחי היתר של הבנקים". זאת, לאחר אמירתו המפורשת של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי "אין לפעול בעניין צעדים כלשהם בהקשר למיסוי הבנקים מבלי לבחון היטב את ההצעות".
לדברי שר האוצר, "ההתנהגות של הבנקים בלתי מתקבלת על הדעת, הטיפול של המפקח על הבנקים והמפקח הקודם, רחוקה מאוד מלהשביע רצון, זה מעט מדי, לאט מדי. אני רוצה ללוות את זה מעכשיו ברמה שבועית, לוודא שהלחץ וההנחיות של הפיקוח על הבנקים יהיה הרבה יותר דרמטי ממה שנעשה עד היום. גם בנק ישראל מבין שהוא צריך לפעול בצורה הרבה יותר נחושה מול הבנקים, הריבית על הפיקדונות והעו"ש זה חשוב, אבל בעיקר לטפל במי שאין לו. להקפיא ריביות, לתת 'גרייס', לפרוס לתקופה ארוכה יותר".
עוד הוסיף: "יש בנקים שהורידו בעו"ש, אבל אני מעריך שרוב הכסף במדרגה הגבוהה. יש לדרוש מהבנקים לצמצם. נפעל גם במנגנון מיסוי לרווחי היתר של הבנקים - לשלול את הרצון לייצר את הרווחים המוגזמים, ובפעם השנייה לגלגל את הרווח הזה לציבור. אנחנו בעבודה מעמיקה במשרד, אנחנו מחפשים את המודל שיהיה בו מקסימום תועלת ומינימום נזק".
עוד לדבריו, "אם נחייב מרווח מסוים בין הריבית לאשראי לריבית על פיקדונות, אנחנו עלולים לקבל פחות אשראי. לבנקים אין מוטיבציה לתת אשראי כעת, הם מרווחים מספיק בלי זה. התוצאה תהייה הרבה פחות אשראי למי שצריכים אותו".