"פול גז בניוטרל בתכנון" – כך מגדיר מבקר המדינה מתניהו אנגלמן את פעילותן של ועדות התכנון והבנייה, במסגרת דוח ביקורת בנושא. מהדוח עולה כי בשבע השנים האחרונות מרבית תוכניות הבנייה הן תוכניות נקודתיות, שמניבות מעט דירות באופן שמחמיר את יוקר הדיור ויוצר מעמסה ניכרת על הוועדות.
תוכנית נקודתית הוגדרה כתוכנית החלה על שטח שאינו עולה על 5 דונם. המבקר מצא כי משנת 2016 ועד 2022 התקבלו במוסדות התכנון בישראל 15,276 תוכניות נקודתיות, ששיעורן מכלל תוכניות הבנייה של דירות חדשות עמד על כ־60.8%. על פי הדוח, 6,442 תוכניות נקודתיות הציעו תוספת של 86,277 יחידות דיור בלבד, ואילו 2,828 תוכניות אחרות הציעו תוספת של 958,222 יחידות דיור.
הביקורת העלתה כי בכלל הוועדות המקומיות, פרק הזמן הממוצע הנדרש להליך התכנון של התוכניות הנקודתיות שכן מציעות שינוי משמעותי, ארוך בכ־60 ימים מפרק הזמן הממוצע הנדרש להליך התכנון של תוכניות שאינן מציעות שינוי משמעותי (כ־421 לעומת כ־361 ימים).
על פי הדוח, הוועדות המקומיות והמחוזיות שנבדקו לא ערכו דיונים עקרוניים בעניין היקפן, מצבן והשפעתן של תוכניות נקודתיות המקודמות במרחבי התכנון שלהן. לוועדות המחוזיות נדרשו בממוצע כ־552 ימים להליך התכנון של התוכניות הנקודתיות, ואילו לוועדות המקומיות 375 ימים. באף אחת מחמש הוועדות המחוזיות שנבדקו לא קיימים נוהלי עבודה לטיפול בתוכניות נקודתיות.
על פי הביקורת, שיעורן הגבוה של התוכניות הנקודתיות מטיל מעמסה ניכרת על עבודת הוועדות בשני הדרגים – המקומי והמחוזי.
ממינהל התכנון נמסר: "ההגדרה לתוכנית נקודתית כפי שמוצגת בדוח המבקר, איננה קיימת בחוק התכנון והבנייה. מדובר בהגדרה מלאכותית שלא לוקחת בחשבון את מורכבותה של התוכנית ומסתכלת על שטח התוכנית בלבד. בניגוד לנטען בדוח, מינהל התכנון פועל מתוך ראייה ציבורית כוללת למתן מענה לכלל הצרכים של התושבים, ומקדם תוכניות גדולות ומשמעותיות".