1 צפייה בגלריה
yk13492668
yk13492668
צילום: לייזי שטרן
רויטל וצביקה לוי הם זוג מיוחד במינו. לצד עבודתם היומיומית – היא עורכת דין ועובדת בהנהלת קופת חולים כללית במחוז דן־פ"ת, והוא אברך בכולל שגם עובד כמורה מחליף במשרד החינוך וכמלווה בהסעות של גני החינוך המיוחד – והעובדה שהם מגדלים שמונה ילדים, הם גם מתנדבים בארגון "ידידים" זה שלוש שנים. זאת במקביל לסיוע לנזקקים ולקשישים – ולכל מי שמבקש בעצם.
עד היום נתן צביקה מענה לכ־2,500 קריאות שהגיעו מנהגים שנתקעו בדרכים מסיבות שונות ונזקקו לעזרה או חילוץ. רויטל היא שיאנית השיחות במוקד עם 428 שיחות שקיבלה במשמרת אחת בלבד.
איך הכל התחיל? "הצעתי לצביקה להתנדב שם כי יש לו ידיים טובות", מספרת רויטל, ומציינת שבעלה למד במגמת חשמל. "אבל אני לא חשמלאי רכב מוסמך. יש לי ידע", ממהר צביקה לומר.
רויטל ממשיכה: "רשמתי אותו לארגון, ומאז נראה היה לי שהוא לא יוצא באופן קבוע לעזור לנהגים. זו הייתה תקופת הקורונה, פה ושם היו פעילויות קלות שידעתי עליהן, אבל מבחינתי – זהו. רק בדיעבד הסתבר לי שמה שחשבתי זה ממש לא מה שהיה בפועל. למעשה, לא ידעתי בכלל על כל ההתנדבויות שלו, ב'ידידים' ובכלל. חשבתי שהוא מגיע מפעם לפעם לעזור לאנשים שנתקעו בדרך, אבל גיליתי שמדובר בכמות עצומה של נהגים, ושבנוסף לכך הוא גם עוזר לקשישים, מסייע לנזקקים – הכל מהכל", היא אומרת בחיוך. הרוח ההתנדבותית דבקה גם בה והיא החליטה להצטרף ל"ידידים". "החלטנו שנתנדב יחד כדי לתת דוגמה לילדים. פניתי ל'ידידים', עברתי קורס בסיסי ומאז שנינו מתנדבים שם", היא מספרת.
בעבר שימשה רויטל כרכזת הדרכות, כאחראית מתנדבות בסניף וכמדריכה למתנדבים חדשים. כיום היא בעלת תפקיד באגף קשרי חוץ וקהילה של הארגון ופועלת לקידום ופיתוח הארגון מול רשויות חיצוניות. במקביל, היא גם חלק מצוות אתר האינטרנט של הארגון, ומוקדנית פעילה במוקד, העונה לשיחות המתקבלות מכל הארץ. אחרי קבלת כל פנייה היא זו שמוציאה קריאות באמצעות האפליקציה לעשרות אלפי הכוננים בשטח. אם לא די בכך, היא גם יוצאת לאירועים בשטח עם צביקה לפחות פעמיים בשבוע.
צביקה הוא איש שטח, שלא מוותר על אף סיוע ויוצא לעזור בכל מצב – בדרך להורים, בנסיעה מכאן לשם, הוא אפילו יצא לקריאה ביום שבו השתחרר מבית חולים, על קביים, אחרי שעבר ניתוח בברכו.
איך מוצאים זמן, כי בכל זאת, הם גם עובדים וגם הורים ללא מעט צאצאים? "המוטו שלי הוא שאם רוצים, זה אפשרי", אומרת רויטל בפשטות, "אני מוקדנית וכוננית וצביקה כונן. האפליקציה של הכוננים תמיד פתוחה אצלנו, וכשיש לנו זמן אנחנו תמיד נענים לקריאות".
מה שכן, זה הופך את החיים ללא הכי צפויים. "לפעמים אני בדרך להוריי, ונסיעה של שעה קלה הופכת להרפתקה אל תוך הלילה", מספר צביקה, והשניים מצחקקים כי זה כבר קרה כמה פעמים, מסתבר.
תחושת הסיפוק שלהם עצומה. "הרצון לעזור תמיד היה שם – לחבר, לשכן, לקרוב משפחה. זה חלק מהחיים שלנו. במקרה הזה אנחנו מרחיבים את העזרה לזרים, והתוצאה היא אנשים מאושרים, שיודעים שמישהו תמיד יעזור להם. בין אם זו אישה מבוגרת שנתקעה עם פנצ'ר, צעירה שהרכב שלה נתקע או אדם ששכח את המפתחות ברכב", הוא אומר. רויטל מספרת שאל הראיון שלנו היא הגיעה היישר מטיפול בקריאה של אדם שמכוניתו ננעלה. פתיחת רכבים נעולים זו מיומנות שהשניים רכשו בקורס המשך שעשו בארגון.
כשהם נשאלים אם יש מאפיינים משותפים למתנדבי הארגון, אומרי צביקה כי "המתנדבים שלנו הם חוצי מגזרים וקבוצות באוכלוסייה, אבל המשותף לכולם הוא שהם אנשי נתינה והענקה".
"המערכת שלנו בנויה כך שאחרי כל קריאה שכונן מסיים הוא יכול לשתף את העניין עם אחרים. זה נותן המון פידבקים ומוטיבציה, בעיקר לכוננים החדשים שמפחדים בהתחלה להיענות לקריאה", מוסיפה רויטל, ואומרת שלמתנדבים יש גם גיבושים והרמות כוסית לפני חגים.
רויטל וצביקה אינם הזוג המתנדב היחיד ב"ידידים". יש עוד זוגות כמותם. "כשאנחנו נוסעים יחד, לכל מטרה או עניין, עם ילדים ובלי, האפליקציה תמיד פתוחה. צביקה לא מסוגל לסגור את האפליקציה", אומרת רויטל, והשניים מספרים שהילדים והמשפחה המורחבת מאוד גאים בהם.
"מאז שרויטל במוקד היא לוקחת שיחות בכל מצב, גם בזמן הבישולים לשבת, בעיקר כשהיא יודעת שיש עומס במוקד", מפרגן צביקה חזרה. רויטל מסבירה: "קשה לי עם המחשבה שלא יהיה מענה לאדם בצרה. אחרי הכל, אני באגף קשרי הקהילה בארגון. אני לוקחת ללב את הדרך שבה הוא נתפס בציבור".
השניים מספרים שהארגון עוזר לאנשים בבקשות מוזרות, ולעיתים משתף פעולה עם מכבי האש; כך, למשל, בתקופת הקורונה הם עשו קניות לאנשים מבוגרים שהיו סגורים בבתיהם, הם מגיעים לסגור חלון בממ"ד בתקופות חירום, ונענים לבקשות שונות ומשונות של אנשים הזקוקים לסיוע, גם כאלה שאינן קשורות למכוניות ונהיגה.
והציבור מכיר להם תודה: "לאחרונה יצאתי לקריאת לילה עבור מישהו שנתקע עם רכבו בקריית־אונו", מספר צביקה, "האיש, בעל מבטא צרפתי, התרגש, בכה ואמר: בשום מקום אחר בעולם לא היו באים לעזור לי ככה".
נתקעתם עם הרכב? זקוקים לחילוץ? ארגון "ידידים" ופז מסייעים לכם. הקליקו על לחצן החילוץ של "ידידים" במסך הבית של אפליקציית yellow או התקשרו למוקד "ידידים" במספר 1230, ותוך זמן קצר הידידים כבר יהיו בדרך אליכם!