זהו סוף עידן האשליות. רצינו להאמין שהקואליציה הנוכחית תבין לבד שיש גבולות לכוח. רצינו להאמין שאולי, רק אולי, במקום הפיכה משטרית נקבל רפורמה חוקתית. שאולי, הלוואי, תושג פשרה בהסכמה. אבל אלה היו אשליות. חסידי התקוות התבדו. רואי השחורות צדקו.
פה ושם יש צדדים מרגיזים למחאה. אבל מול הקואליציה הדורסנית - זו המחאה הצודקת ביותר והציונית ביותר בתולדות מדינת ישראל. משום שזו מחאה נגד קואליציה שמחסלת את המדינה היהודית לרעת דורסנות חרדית, וזו קואליציה שמרגע שהתחילה לכהן - כל יוזמות החקיקה שלה נראות כמו רשימת מלאי של פגיעה באינטרסים הלאומיים.
לקואליציה הזאת יש 64 חברי כנסת, אבל אין לה רוב. למפגינים שיצאו אתמול לרחובות יש רוב. הרי מי שרצה רפורמה חוקתית, וזה כולל את עבדכם הנאמן, לא התכוון שיצחק פינדרוס החשוך ואיתמר בן גביר מהימין האנטי־ציוני יכפו על הקואליציה את החוקים הללו, שבנימין נתניהו, הוא עצמו, אמר בעבר שהם פוגעים בכלכלה ופוגעים במדינה.
אלו שיצאו אמש לרחובות לא יצאו רק בגלל הדחת ניצב עמי אשד ולא רק בגלל החוק לביטול הסבירות שעבר השבוע את משוכת ועדת החוקה. הם יצאו משום שהם לא מוכנים להפקיר את המדינה. הם יצאו משום שהמדינה הזאת על הכתפיים שלהם. הם יצאו משום שהם שייכים למעמד העובד ומשלם המסים. הם יצאו משום שהם לא רוצים שקואליציה שמורכבת מגוש חרדי אנטי־ציוני וגוש ימני אנטי־ציוני תהרוס את כל מה שנבנה כאן עד היום.
במשך שנים הבעתי את העמדה שאין שום הוכחה ששופטים חכמים יותר ממחוקקים. ההיסטוריה המשפטית של ארצות־הברית הוכיחה את העניין שוב ושוב, ובשנה האחרונה, בשורה של פסיקות חשוכות, היא מתעקשת להוכיח זאת שוב. אלא שהמחוקקים חברי הקואליציה הנוכחית יוצרים תקדים היסטורי מסוכן. אפשר להניח שלא כל חברי הקואליציה תומכים בכיוון החשוך של הקואליציה שבה הם חברים. אפשר להניח שבהצבעה חשאית, כפי שכבר קרה, הם היו מצביעים עם הרוב בציבור. אבל אלה לא הימים הטובים שלהם. הם לא מחוקקים. הם כנועים. הם שפנים. והפער הזה, שבין רצון הרוב לבין הרוב בציבור, מחייב את כל מי שהדמוקרטיה יקרה לו לצאת להפגין.
אלה לא ימים קלים לישראל. המשבר בעיצומו. בראשות המדינה עומד אדם שמהתל בכולם. לעיתונות הזרה הוא מוכר את השקר שלא תהיה פגיעה בדמוקרטיה ושהחקיקה לא תצא לפועל. לא עוברות שעות, ולחברי הקואליציה שלו הוא אומר דברים הפוכים. פעם היינו אומרים על מנהיגי מדינות ערב שהם אומרים דבר אחד באנגלית ודבר הפוך בערבית. זה עצוב ומדכדך שראש ממשלת ישראל אומר דבר אחד באנגלית ואת היפוכו בעברית.
חובה לעצור את הקואליציה הדורסנית. זה מה שעושה המחאה. זה מה שהיא חייבת לעשות. וגם אם יש חלקים במחאה שמרגיזים ומעצבנים, צריך להתרכז בעיקר. והעיקר עכשיו הוא שכאשר הקואליציה מייצגת את הרוח האנטי־ישראלית, המחאה מייצגת את הרוח הישראלית. וזו הרוח שחייבת לנצח.