הפרסום ב"ממון" על הזינוק בפרמיות ביטוחי הרכב הביא לדיון מיוחד בוועדת הכלכלה שביום חמישי האחרון. יו"ר הוועדה דוד ביטן קרא לממשלה לטפל בכשלים שהובילו לכך ודרש הסברים מרשות שוק ההון שאישרה, לטענתו, לחברות הביטוח לייקר את התעריפים.
על פי הפרסום ב"ממון" מחירי פוליסות ביטוח הרכב עלו ב־‭6%‬ מתחילת השנה וב־35%‬ בהשוואה למחיר בתקופה דומה אשתקד. מחקר של חברת איתוראן הראה כי במחצית השנה חלה עלייה של 72% בגניבות רכב. הרכבים מועברים למשחטות בשטחים ומפורקים לחלקי חילוף.
נציג רשות שוק ההון באוצר, אוהד מעודי, אמר בדיון "אם היו פה רווחים של 6 מיליארד שקל כמו בבנקים הייתי מתבייש להיכנס לחדר אבל בשנת 2022 הפסידו חברות הביטוח 1.5 מיליארד שקל מביטוחי רכב". לדבריו: "האגף לא אישר התייקרות, אלא שבמשך שנים החברות הציעו הנחות משמעותיות ולנוכח ההפסדים צימצמו את ההנחות. מחיר החלפים והעלייה בגניבות הרכב משפיעים על מחיר הפוליסה".
ביטן שאל אותו: האם כשחברות הביטוח מרוויחות יש ירידה במחירים? ולא קיבל לכך תשובה. מעודי הסביר כי הכשל בשוק החלפים מתדלק את גניבות הרכב ואמר כי צריך להקים צוות בין־משרדי שיגבש המלצות גם בעניין מחירם הגבוה של החלפים.
ביטן שאל מה עושה המשטרה כדי למנוע את התופעה? וסנ"צ מאיה גולדשלג, נציגת המשטרה, הודתה שעל יחידת "אתגר" שפועלת בתחום, מוטלות משימות נוספות כמו טיפול בנשק לא חוקי.
"7 שנים אני מבקש לטפל בנושא מוסכי ההסדר ושום דבר לא זז. או שזה ייגמר החודש או שנגיש הצעת חוק בנושא", אמר ביטן וביקש מרשות שוק ההון וממשרד התחבורה לטפל בנושא גניבות הרכב.
2 צפייה בגלריה
yk13496847
yk13496847
צילום: שאול גולן
על פי הפרסום בממון לפני כחודש, חברות הביטוח מיפו את דגמי הרכבים הגניבים ביותר במדינה: קיה פיקנטו, טויוטה קורולה, קיה ספורטאז', ומאזדה ‭ 3‬ חלקן הגדול החל לדרוש הוספת מיגון בדמות איתוראן או פוינטר בעלות של מאות שקלים בשנה, בנוסף לדמי הביטוח. יש לציין כי דרישת המיגון אינה חובה, אך עם זאת, פוליסה ללא מיגון תתייקר גם כן.
על פי נתוני וובי כך התייקרו פוליסות ביטוח רכב מתחילת‭: 2023 ‬ קיה פיקנטו התייקרה ב־%‭,6.5 ‬ טויוטה קורולה ב־%‭,5.5‬ קיה ספורטאז' ב־%‭3.9‬ ומאזדה 3 ב־%‭.7.5 ‬ טויוטה ראב ב־%‭,13.5‬ טויוטה יאריס ב-%‭,11.5‬ יונדאי טוסון ב־%‭,11.2‬ ניסאן מיקרה ב־%‭,10.5‬ הונדה סיוויק ב־%‭,10.2‬ יונדאי קונה ב־%‭.8.9
גורמים באוצר אמרו ל"ממון" כי שוק ביטוחי הרכב הפסיד מיליארד וחצי שקל. לדבריהם, יש משבר משמעותי בתחומים שמשפיעים על המצב בשוק הרכב, בין השאר במחירי החלפים או העלייה בגניבות, ואלו השפעות חיצוניות שאין למפקח על הביטוח שליטה עליהן. לדברי אותם גורמים, לא אושרה לחברות הביטוח עלייה בתעריפים מעבר לתעריפים המאושרים.