1 צפייה בגלריה
yk13497662
yk13497662
צילום: שאול גולן
מחאת ההייטקיסטים חוזרת. אחרי הפוגה של כמה שבועות, הכוונה לבטל את עילת הסבירות השבוע מחזירה את עובדי ההייטק לרחובות: עשרות חברות הייטק וקרנות הון סיכון הודיעו אתמול כי יאפשרו לעובדיהן להשתתף ב"יום ההתנגדות" המתוכנן ליום שלישי הקרוב. חלק מראשי החברות אף קראו גלויות לעובדיהם להשתתף בפעולות המחאה. מדובר בחברות בולטות כמו פייבר, סקאי, איירון סורס, טייטו קאר, פאפאיה, קייטו ועוד, ובקרנות קומרה קפיטל, דיסראפטיב ו־NFX.
אחרי רגיעה יחסית במחאה, ונתונים קשים על צניחה בהשקעות בהייטק בישראל בשיעור של כ-70% - מחאת ההייטק חוזרת לזירה – ובגדול. כבר במהלך השבוע שעבר התחדשו ספונטנית הפגנות המחאה במרכזי התעסוקה הבולטים של הענף ברחבי הארץ. אמש, במהלך הפגנת המחאה בקפלן, קראה מיכל צור שלו, מייסדת משותפת ונשיאת חברת קלטורה, לכל עובדי ההייטק בישראל לצאת ולהפגין ביום שלישי. "אם הממשלה לא תשים ברקס על החקיקה, כולנו נצא לשבות ולהפגין. מאות חברות וסטארט-אפים יפסיקו לעבוד, וייצאו להפגין בכל הצמתים, בכל הערים, בכל המדינה".
צור הוסיפה: "ההייטק הטיס קדימה את כלכלת המדינה ב־20 שנה האחרונות. עם ניסיון ההפיכה המשטרית גילינו שיש לנו גם אחריות לאומית וחברתית - לעמוד כחומה בצורה להגנה על הדמוקרטיה. השבוע הקרוב הוא קריטי למדינת ישראל. הממשלה רוצה לקחת מכל אזרחי המדינה את הזכות הבסיסית לדרוש ממנה לפעול ביושר ובמסירות".
שלמה קרמר - אחד היזמים הסדרתיים הבכירים והבולטים בישראל, ממייסדי צ'ק פוינט וכיום מנכ"ל יוניקורן הסייבר קייטו, המונה כ-800 עובדים - עודד בסוף השבוע את עובדי החברה שלו לצאת ולמחות: "אנחנו ברגע קריטי", כתב לעובדיו. "אני רואה בניסיון החקיקה הנוכחי בכנסת מהלך שיזיק להצלחתה העסקית של קייטו. ביום שני יהיה ניסיון בכנסת להתחיל ולשנות את שיטת המשטר בישראל מדמוקרטיה ליברלית למה שיהפוך בסופו של דבר לדיקטטורה מושחתת. אני קורא למי שתומך בדעתי לצאת ולקחת חלק בפעילויות המחאה המתוכננות ברמה ארצית ביום שלישי". קרמר, כמו עמיתיו, הבטיח כי יום החופשה שיבחרו העובדים לקחת ביום שלישי לא יירד מיתרת ימי החופשה שלהם. סיון שמרי דהן, שותפה מנהלת בקרן הון הסיכון קומרה קפיטל, ממובילות המאבק, הזהירה אתמול: "מבחינתנו אנחנו ברגע האמת - עתיד המדינה שלנו יוכרע בימים הקרובים, ועל כן אין בכלל התלבטות היכן המאמצים של עובדי הקרן שלנו נדרשים יותר. הקרב הוא על החיים שלנו, הקרב על הדמוקרטיה ואנחנו נחושים וממוקדים. לא נוותר עד שננצח". בין הבכירים הנוספים שקראו בסוף השבוע להחריף את המחאה - מיכה קאופמן, מייסד ומנכ"ל פייבר; מייסד מלאנוקס, אייל וולדמן; ארז שחר, שותף בקרן קומרה; המשקיע הסדרתי גיגי לוי וייס; טל ברנוח, מייסד קרן הון סיכון דיסרפטיב, מראשי הפעילים במחאה, ועוד.
בשבוע שעבר טענו 300 מבכירי הכלכלנים בישראל, שהתאגדו לרגל המאבק בהפיכה המשפטית, כי הצעת החוק לביטול עילת הסבירות "עשויה לפגוע בכלכלה הישראלית וברווחת האזרחים בשל הפגיעה ביכולת לרסן את השלטון. המחקר הכלכלי מראה כי מגבלות אפקטיביות על יכולתו של השלטון לעשות ככל העולה על רוחו חיוניות להבטחת צמיחה ושגשוג כלכליים". במקביל פרסם מכון המחקר והמדיניות SNPI ("סטארטאפ ניישן") כי הנתון על צניחת ההשקעות בהייטק בישראל בששת החודשים האחרונים – 68% - הוא הנמוך ביותר מאז 2018, בשעה שההייטק בארה"ב ובאירופה מתחיל לצאת מהמיתון עם עלייה בהשקעות ברבעון האחרון.
סיון שמרי דהן - מנהלת בקרן הון הסיכון קומרה קפיטל: "אנחנו ברגע האמת - עתיד המדינה יוכרע בימים הקרובים ואנחנו בקרב על החיים שלנו, קרב על הדמוקרטיה. אנחנו נחושים וממוקדים. לא נוותר עד שננצח".