3 צפייה בגלריה
yk13497008
yk13497008
צילום: דוד קישקה kichkadavid@
אוכל: בכל כמה זמן מתעורר אצלי החשק לקובה חמוסטה איכותית, שהיא סוג הקובה המועדף עליי. וכשאני מדבר על חמוסטה, אני מתכוון לגרסה המקורית מן המטבח הכורדי, שם ממלאים את הכופתה בסיסקה, שזה בשפה הכורדית בשר מפורק או הבשר של המילוי. הבשר עובר תהליך בישול איטי של עשר שעות לפחות, בשומן של עצמו בעיקר (לפעמים נוסף גם קצת שומן כבש), ואז מסננים אותו לילה שלם להגיר את כל הנוזלים, לפני שימלא כופתאות של סולת וג'ריש (בורגול טחון דק), שייכנסו בהמשך למרק חמצמץ עם הרבה לימון, קישוא ומיני עלים ירוקים.
3 צפייה בגלריה
yk13497006
yk13497006
צילום: דוד קישקה kichkadavid@
תהליך הכנת הקובה סיסקה לוקח יומיים וחצי לדבריו של מור אגאי, דור שלישי במסעדת מורדוך, כאן משמרים את פאר היצירה והעשייה של הקובה סיסקה.
הקבועים מגיעים לכאן כבר 41 שנים, מיום פתיחת המסעדה באוגוסט 1982, וחלק אף זוכרים את המקום הקטן של סבא מרדכי ז''ל שפעל כבר משנת 1971 במעלה הרחוב. ההתחלה הייתה עם ארבעה שולחנות, והחזון תמיד היה לבשל טרי יום־יום מתוצרת של שוק מחנה יהודה הסמוך, לשרת באדיבות ושפע ולהקפיד לסגור את הדלת בשעה חמש כדי להספיק להיות בבית עם הילדים. פשוט וחכם, ושלושה חוקים נהדרים לעולם המסעדנות, שמקיימים כאן עד היום כסוג של צוואה ושילוש קדוש. עם השנים הפך המקום מוקד עלייה לרגל לבאי השוק, לירושלמים באשר הם ובעשור האחרון גם לתיירים רבים.
3 צפייה בגלריה
yk13497007
yk13497007
צילום: דוד קישקה kichkadavid@
מרדכי מורדוך אגאי הלך לעולמו ב־1990, והבן יצחק המשיך בדרכו ואף הגדיל מעט את המקום. בשנת 2000 הצטרף גם מור, הבן של יצחק, והוא מנהל כאן את העניינים ביד רמה ושניהם אחראים על הבישולים והתפריט, שמציע מגוון של תבשילים לצד הקובות המיתולוגיות.
חלק מהתפתחות המקום נוצרה כמענה לבקשת הלקוחות, ואם בהתחלה היו מגישים רק שתיים או שלוש מנות, התווספו עם השנים כל מיני מאכלים שלקוחות נהגו לבקש, ולכן יש ייצוג למאכלי מגוון עדות, כולל בין היתר מוסקה, מפרום, סופריטו, קוסקוס, מרקים, שיפודים ומבחר סלטים נהדרים.
את הקובות אני חוצה לשניים ומגיש לפי בהנאה עם הנוזל החמצמץ, עד לקובה האחרונה, שאותה אני מחלק לארבע בעזרת הכף, כך שיהיו לי ארבעה ביסים. ככה זה עם דברים טעימים ומיוחדים, כשמגיעים לסוף רוצים תמיד למשוך עוד קצת את ההנאה. ואם תרצו לנסות מנה אייקונית ירושלמית של מורדוך נסו את הקובה עם אורז בתוך פיתה, המהווה ארוחה מלאה, מהירה וטעימה, שרבים נהגו להזמין כאן בעבר.
היום כבר יש דור חדש שמעדיף לשבת ולקחת את הזמן או לקחת הביתה, אבל אם תחשקו בפיתה כזאת, אני ממש ממליץ וישמחו להכין לכם כאן אחת ממש כמו פעם.
רחוב: רחוב אגריפס הוא הרחוב המרכזי המוביל לשוק מחנה יהודה וחוצה את שכונת בית יעקב ההיסטורית (1877) עד למפגש עם רחוב המלך ג'ורג'. על הציר של אגריפס תמיד יש המולה, והרחוב סואן בשעות היום גם מפאת העסקים הרבים שלאורכו וגם בגלל הפיכת רחוב יפו למסלול של הרכבת הקלה. חוץ משוק מחנה יהודה תמצאו ברחוב אגריפס את מרכז כלל, את השוקניון ומסעדות רבות הנושקות לשוק. עוד תמצאו כאן את הבית המקולל או בשמו האמיתי - בית האחים עיני, שמשמר אגדה אורבנית סביב הקמתו ובהזדמנות אולי אספר עליה.
חלק ממורשת האוכל הירושלמית נולדה ממש ברחוב אגריפס, כולל מנה כמו המעורב הירושלמי.
בימים אלו חוגג שוק מחנה יהודה 100 שנים להיווסדו, וזו הזדמנות טובה להגיע לבירה וליהנות מהסיפורים והמיתולוגיה המקומית לצד האווירה הססגונית והייחודית, וכמובן ממאכלים טובים שתמצאו מכל עבר, אם יישאר לכם מקום אחרי הקובה סיסקה.
מורדוך. שוק מחנה יהודה, אגריפס 70, ירושלים. טלפון: 02-624-5169