ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול בבלימת עליות המחירים במסעדות. בתום הדיון קרא היו"ר ח"כ דוד ביטן לטפל בבעיות שהעלו המסעדנים, בהם העלאת מכסת העובדים הפלסטינים והבאת עובדים זרים. ביטן הוסיף כי הוא לא מתכוון לוותר, "אם נטפל בכל הדברים בסוף המחיר יירד".
המסעדנית נעמה צדקיהו העידה כי נרשמה אצלה ירידה של 30% בהכנסות וציינה את עלות כוח האדם הגבוהה. "זה לא הגיוני, למשל, לשלם 200 אחוז לפלסטינים ביום העצמאות. אני מרגישה חסרת אונים. בכמה כבר אפשר לתמחר סלט". בקשר לסיוע של הסוכנות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה, אמרה: "אני מתוסכלת ועם הרבה כאב. חלאס עם קורסים, תעזרו לנו במה שצריך. תביאו עובדים, תעשו עבודה מועדפת, אנחנו נואשים".
1 צפייה בגלריה
yk13498539
yk13498539
באדיבות סלמנדרה
המסעדן איתמר יצחק הלוי מאילת הוסיף: "המלונאים שמפעילים מסעדות במלון מקבלים סוכריות מהמדינה כדוגמת עבודה מועדפת ועובדים זרים, ואני במסעדה קטנה ממול לא מקבל כלום. העשירים מתעשרים והעניים סוגרים את העסקים שלהם. אם לא יקרה משהו דרמטי בעלות העבודה אז 18 עסקים באילת יסגרו או יפשטו רגל בקרוב".
יו"ר פורום מסעדני הדרום, אילן זיגדון, סיפר על הקשיים להעסיק ישראלים: "הצעירים מפונקים ולא רוצים לעבוד קשה. פעם זאת הייתה עבודה לצעירים אחרי צבא, היום הם לא מוכנים לעבוד כטבחים וללכלך את הידיים". הוא הוסיף כי יש קושי גם להעסיק עובדים זרים, בשל המחסור ובשל העלות הגבוהה. עוד ציין זיגדון כי עלות העבודה טיפסה מ־23% מהמחזור ל־50%.
נציג אגף התקציבים באוצר, עמית גולדמן, טען כי מבדיקת הוצאות בכרטיסי אשראי רואים גידול ברכישה ממסעדות. זיגדון הגיב כי זה לא נכון וכי בחצי השנה האחרונה יש ירידה.
ביטן אמר כי שוחח עם מסעדנים שמספרים על ירידה. יש לציין כי על פי נתוני ONTOPO, פלטפורמה להזמנת מקומות במסעדות, התפוסה במסעדות ירדה ב־19% מינואר עד מאי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על פי גמא, הסולקת כרטיסי אשראי, חלה ירידה של 6.6% בגובה הקנייה הממוצעת בענף המסעדנות בחודשים ינואר עד יוני. כלומר, הסועדים מזמינים פחות מנות או מנות זולות יותר.