קבוצת ביג הודיעה כי תשבית מחר את כל מרכזיה המסחרים בישראל לאות מחאה על החקיקה המשפטית ועוררה סערה ציבורית.
החברה הודיעה אתמול כי "במידה והחוק לביטול עילת הסבירות במתכונתו הנוכחית יאושר בקריאה ראשונה ביום שני בכנסת, נראה במהלך צעד חמור בדרך לשחיתות שלטונית בלתי חוקית בעליל, וצעד נוסף בדרך לדיקטטורה. חקיקה כזו תהווה פגיעה אנושה בוודאות העסקית והכלכלית של ישראל, ותסכן באופן ישיר ומיידי את קיומנו כחברה מובילה בישראל. על מנת למחות באופן חריג ולמנוע את העברת החקיקה המושחתת הזו, אנו נשתתף ביום ההשבתה שמתוכנן ביום שלישי. מרכזי ביג מקריית־שמונה ועד אילת יושבתו וייסגרו. כשהמדינה רועדת ונקרעת מבפנים אין באפשרותנו לשבת על הגדר, ובעת הצורך ועם התקדמות החקיקה והביזה של הקופה הציבורית שאותה אנו מממנים אף נחריף את צעדינו".
2 צפייה בגלריה
yk13498494
yk13498494
(צילום: שגיא גרין)
24 מרכזי קניות
קבוצת ביג מפעילה 24 מרכזים מצליחים מצפון ועד דרום עם אלפי שוכרים, וסגירת המרכזים, הכוללת סגירת חנויות שפועלות במתחמים, מצרפת גם אותם למחאה, חלקם מבלי שהם תומכים בה. מאחורי היוזמה עומדים יהודה ורוני נפתלי, בעלי השליטה בביג, שנסחרת בבורסה בתל־אביב. יו"ר החברה ובעל מניות בה הוא איתן בר זאב, בעל עיטור המופת במלחמת יום הכיפורים, על אומץ לב שגילה כשפיקד על כוח סיור שנתקל במארב מצרי.
2 צפייה בגלריה
yk13498875
yk13498875
מנכ"ל ביג, חי גאליס | צילום: קרן בנק
מנכ"ל ביג חי גאליס, שגם הוא תומך במחאה, כתב בשבוע שעבר בעמוד הפייסבוק שלו בהתייחסו למאמר של בן־דרור ימיני ב"ידיעות אחרונות" שבו הצדיק את המחאה: "חובה לקרוא. כשאיש ימין כותב את זה כנראה שהגענו לנקודה שחייבים לעצור לפני שהכל יתפרק פה. יותר ויותר אנשים מסביב מדברים על מלחמת אזרחים אפשרית משני הצדדים".
בתגובה לצעד של ביג צייץ השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "גם אני מחרים את קבוצת ביג עד שיתנצלו. בעלי עסקים שמתערבים פוליטית ומחרימים חצי עם ראויים לגינוי. החוק לביטול עילת הסבירות יעלה להצבעה למרות כל אותם אלו הפועלים בבריונות". ברשתות החברתיות נשמעו קריאות לכאן ולכאן. אל מול הקריאה להחרים את ביג נשמעו קריאות תמיכה בצעד האמיץ.
המניה ירדה
בעקבות ההודעה ירדה מניית ביג במסחר בבורסה ב־2.7%. עדיין לא ברור אם קניונים נוספים יצטרפו למהלך של ביג. בקבוצת עזריאלי עוד לא התקבלה החלטה בנושא ובקניוני עופר לא מסרו תגובה.
מי שיצא נגד המהלך היא רשת רמי לוי ורשת צעצועי עידן 2000 שהודיעו שהם מתכוונים לפתוח את הסניפים שלהם במרכזי ביג (ראו ידיעה נפרדת) וההערכה היא בשסופו של דבר ביג יאפשרו למי שרוצה להפעיל את החנויות להפעיל אותן.
מנגד, עשרות חברות הייטק וסטארטאפים הודיעו אתמול כי יעבירו את תקציבי רכישת המוצרים שלהם לחנויות הפועלות במתחמי הקבוצה. מטעם מחאת ההייטק נמסר: "כידוע, להייטק יש כוח קנייה ענק והפנייתו לחיזוק ביג היא מטרה חשובה מאין כמותה. אנחנו קוראים לעוד עסקים לגלות אומץ כמו ביג ולציבור להעניק להם גב. בנוסף לא נקנה בחברות שוכרות במתחמים שיתבעו את ביג בשל האומץ שהפגינה".
מחר, כאמור, מתכננים מארגני המחאה "יום התנגדות" שכולל הפגנות בנתב"ג ובמוקדים רבים בארץ במשך כל היום. המארגנים אמרו כי סקטורים ומגזרים כבר התגייסו לטובת המחאה. מנכ"לי חברות הייטק הודיעו כי עובדים הרוצים להשתתף בהפגנות יוכלו להיעדר ללא חיוב יום חופשה. בין החברות שישתתפו במחאה: קייטו, פאפאיה גלובל, פייבר, איירון סורס, טייטו קר, נטורל אינטליג'נס, Team8, סקאי ונקסאר, וקרנות הון סיכון, בהן קומרה קפיטל, NFX של גיגי לוי־וייס ודיסרפטיב של טל ברנח.
גם משרדי פרסום נוקטים צעד דומה. מקאן אריקסון, גיתם, ראובני פרידן, מנצ' ועוד הודיעו כי יאפשרו לעובדים להיעדר מהעבודה ולהשתתף במחאה, אם אכן החקיקה תעבור.
באוניברסיטת רייכמן אמרו אתמול כי הם "שבים ומביעים התנגדות להפיכה המשטרית" ואם הליך החקיקה יימשך היעדרות ביום שלישי הקרוב לא תיחשב כיום חופשה. כל מי שייעדר מבחינה הקבועה ליום שלישי יהיה זכאי למועד ג' ללא צורך בהסבר".
בסיבוב המחאה הקודם הייתה פעילה קבוצה של כ־60 בעלי רשתות ומנהלי חברות גדולות בהם הראל ויזל, בעלי פוקס. את הפורום ייצג שחר תורג'מן, יו"ר בריל. הקבוצה נפגשה אז עם שרים וח"כים מהימין כדי לשכנעם לסגת מהחקיקה. עם זאת, לאחרונה לא נשמע קולם. תורג'מן אמר אתמול כי "לא מתוכננים צעדים כרגע". קבוצת בריל שתורג'מן הוא היו"ר שלה הודיעה שתפעיל את החנויות כרגיל.
קבוצת ביג: "כשהמדינה רועדת ונקרעת מבפנים אין באפשרותנו לשבת על הגדר, ובעת הצורך ועם התקדמות החקיקה והביזה של הקופה הציבורית, שאותה אנו מממנים, אף נחריף את צעדינו"