ענף הנדל"ן בישראל במשבר. היקף העסקאות בקיפאון ורק אתמול פירסם אגף הכלכלנית הראשית באוצר על ירידה של כ־41% במכירת דירות בחודש מאי האחרון לעומת אשתקד; התחלות הבנייה של דירות חדשות בירידה, מכרזים נכשלים בזה אחר זה, קבלנים סובלים ממצוקת מימון. מחירי השכירות מטפסים, ומדד מחירי הדיור שזינק ביותר מ־20% בשנה החולפת החל להתמתן רק לאחרונה — אבל זה קרה לצד העלאת הריבית, שייקרה משמעותית את המשכנתאות. עם כל אלה מתמודד שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, שהבטיח בוועידה הלאומית לנדל"ן ולבטיחות בבנייה של "ידיעות אחרונות" ו־ynet שהממשלה עומלת על פתרונות — אבל היה נשמע הרבה יותר נחרץ דווקא בנושא המחאות נגד המהפכה המשפטית.
"נשבר לי הלב שיהודים רבים עם יהודים. נהיינו אדם לאדם זאב, אסור שזה יקרה במדינה שנלחמנו עליה כל כך הרבה", אמר גולדקנופף. "את מדברת איתי על לבנות דירות, למי את רוצה שאני אבנה דירות? לאנשים שיכו אחד את השני? לאותם אנשים שמחר יבואו להפגין נגדם? נבחרה הממשלה ברוב בטוח, אז מה אתם רוצים? להתווכח? יש כנסת, אפשר להתווכח ולהגיד אני מסכים או לא, אבל למה להביא את זה לרחובות? ריבונו של עולם, אם אתם תקשורת, תעשו טובה, תצאו אל העולם ותכריזו שכל אחד יישב בביתו".
1 צפייה בגלריה
yk13500660
yk13500660
השר גולדקנוף. "למה לצאת לרחובות?"
זאת זכות דמוקרטית להפגין.
"את רוצה לדבר איתי על דמוקרטיה ודיקטטורה? אנחנו צריכים לשמור על הנוער שלנו. הם רואים את הבנים שלהם יוצאים בשבת (למחאות, ה"צ), המפכ"ל אמר לי קודם שהוא כל השבת עסוק עם זה. אמרתי לו, מה אתה לא זכאי לשבת? שיהיה לך מנוחה בבית אתה ואשתך? מה מוציאים אותך? אתה יהודי כמו כל יהודי, יום אחד בשבוע מגיעה לך מנוחה. זה החברים שלך, תגיד להם אני רוצה בשבת מנוחה. זכותו של כל אחד למחות, אבל זה כבר 27 שבועות כן? לא יום אחד. יוצאים עוד פעם ועוד פעם, וזה לא יעזור גם, כי הממשלה יציבה ואיתנה. הממשלה חזקה".
בהתייחס למשבר הדיור, אמר גולדקנופף: "אמנם לקח חצי שנה לכנס את קבינט הדיור, אבל אני חושב שהיה צריך לקחת אפילו עוד יותר". על צעדים שיצאו לדרך אמר: "הודענו על הקמת ארבעה יישובים חדשים — יתיר, חנון, כסיף ורמת ארבל. בשבוע האחרון הודענו גם על הקמת עיר חדשה, תילה".
תילה זו עיר חרדית, וגם לגבי תוכנית המענקים לרכישת דירות יד שנייה עד 600 אלף שקל — יש מי שטען שמכוונת למגזר החרדי. מה עמדתך?
"ב־2022 היו 4,000 עסקאות כאלה. איך הציבור החרדי קנה 4,000 דירות אם מבקר המדינה אומר שבשנת 2022 כולה בנו 1,937 דירות בסך הכל לציבור החרדי (ככל הנראה, הכוונה ל־1,937 יחידות דיור ששווקו במסגרת תוכנית דירה בהנחה למגזר החרדי - נתון שאינו רלוונטי לנושא, ה"צ)?"