1 צפייה בגלריה
yk13500146
yk13500146
צילום: עוז מועלם
"מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה פועל בהנחייתי לפיקוח חסר פשרות ומסיבי על 15 אלף אתרי בנייה, 70 אלף מפעלים ו־5,000 משקים חקלאיים. עשרות מפקחים מבקרים מדי יום ומצילים עובדים רבים שנמצאים במצבי סיכון שונים, בעיקר באתרי הבנייה. רק בשנה האחרונה המינהל סגר יותר מאלף אתרי בנייה עד שיתוקנו כל הליקויים". כך אמר אתמול שר העבודה יואב בן צור בוועידה הלאומית לנדל"ן ולבטיחות בבנייה של ynet ו"ידיעות אחרונות". במקביל התייחס השר גם לתחקיר הקופאיות של ynet שהציף מציאות קשה שבה קופאיות וקופאים נדרשים לשלם מכספם הפרטי על חוסרים ואמר: "כנראה שמישהו באגף לא שם לב לדברים הללו. נחדד את הנושאים, התופעה הזו תיפסק. אני מודה ל־ynet שעשו את התחקיר הזה. הוא האיר את עינינו. עשינו מבצע מאוד גדול, היינו בהרבה אתרים, ברשתות מכל הסוגים. אנחנו עושים חקירות, ממשיכים לבדוק. נאכוף את דיני העבודה. לחלקם יהיו כתבי אישום, לעיתים גם פליליים. חלקם יקבלו עיצומים מאוד כבדים. התופעה הזו תיפסק, נעמוד על כך בביקורות תכופות יותר".
בהמשך התקיים ראיון עם יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי בניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, שדיבר על הצורך הדחוף בהכשרת עובדים מקצועיים בענף: "ממשלות ישראל כשלו בכל מה שקשור להכשרה מקצועית. יש כל מיני בעיות קשות בענף הבנייה, אבל הבעיה המרכזית שהממשלה לא טיפלה בה היא ההכשרות. נפגשתי עם שר העבודה והוא אמר שהוא לוקח את זה לידיים, כי יש בעיה מאוד קשה. חסרים בענף הבניין למעלה מ־40 אלף עובדים מקצועיים. חסרים 4,500 מנהלי עבודה למשל. איך מכשירים אותם? צריך לבנות פה תוכנית חומש ל־5 שנים". מויאל התייחס גם ליוזמה של ההסתדרות והקבלנים, להכשרת עובדים במימונם ואמר: "זה לא התפקיד של ההסתדרות, וזה לא התפקיד של התאחדות הקבלנים. אבל אנחנו עשינו את זה במימון שלנו באמצעות הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה. למה אנחנו צריכים לממן את זה? זה משהו שהמדינה צריכה לעשות. אז אני מקווה ששר העבודה עם הצוות של המשרד שלו ידפוק על השולחן במשרד האוצר וגם שיתנו לענף הבניין את החוסר המטורף של עובדים מקצועיים".
דובר נוסף בכנס היה דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה ויו"ר מטה תשתיות, שבראיון עימו התייחס למשבר בתחום הבנייה והתשתיות וגם לשילוב טכנולוגיה בעולם הבנייה: "כיום במדינת ישראל יש למעלה משלוש מאות סטארטאפים בתחום הבנייה. הדבר הזה חשוב גם לכלכלה של המדינה וגם לענף הבנייה, צריך להבין שהרבה מאוד מהסטארטאפים עושים את הפיילוטים שלהם פה בישראל, וזה כבר מסייע לענף הבנייה. ולא רק בבנייה, הטכנולוגיה באה לידי ביטוי גם בבטיחות".