בראיון שנערך בוועידה עם מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, על מצוקת ענף השכירות הוא הפתיע בכמה אמירות מעניינות: "שוק השכירות מת כיום, יש בעיות מימון מאוד קשות. עליית ריבית התשואה מהשכירות למול הריבית שצריך הקבלן לשלם לבנק הופכת את זה לאירוע ללא רווחים". לדבריו, "יש כרגע פתרון שנמצא במחלוקת גדולה מבית ומבחוץ, והוא מתן ערבויות מדינה. אין ספק שזה פתרון שיכול להפוך את ההלוואה להרבה יותר זולה, וממילא יכול להיות שבמקרה כזה יהיה שווה לבנות דיור להשכרה ארוכת טווח, אבל זה פתרון מאוד קשה פיסקלית. זה פתרון מאוד דרמטי, אבל יכול להיות שצריך לקחת אותו ברצינות, והוא אחד הפתרונות שעולים כרגע על השולחן".
הייזלר הוסיף כי "אנחנו נשלים את עבודת המטה בימים הקרובים, ושר האוצר מתכוון לדעתי בחודש הקרוב לצאת עם תוכנית דיור מאוד מעניינת. אנחנו עובדים על הפחתת מס הרכישה כפונקציה של מועד התחלת הבנייה לקבלנים. הרעיון הוא שככל שהקבלן יבנה יותר מהר את הדירה, כך הוא יקבל הפחתה או אפילו ביטול של מס הרכישה על הקרקע".
1 צפייה בגלריה
yk13500082
yk13500082
צילום: עוז מועלם
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חשף בוועידה כי בשל המצוקה שאליה נקלע שוק ההשכרה לטווח ארוך, הוחלט לפתוח אגף מיוחד לשכירות למגורים שלא היה קיים עד כה. במקביל מורגנשטרן גם התייחס לביקורת כי המשרד במתכונתו הנוכחית מעדיף לסייע לחרדים: "אשמח שיסבירו לי איפה. אני מסתכל היום על השוק ועל העשייה שלנו. באנו והבאנו כסף להאצת נדל"ן. נתנו יעדי שיווקים. אנחנו משווקים בכל הארץ. אנחנו פוגשים את עיריית אום אל־פחם ואת רמת ישי ואת מועצת נחל שורק".
פאנל נוסף שהתקיים בוועידה עסק בהשפעת הריבית על הענף. דרור פלדמן, מנהל זרוע המשכנתאות במזרחי טפחות אמר: "השוק בסופו של דבר מתחיל להתייצב על סביבה של שישה-שבעה מיליארד שקל משכנתאות חדשות בחודש. זו סביבה שהכרנו אותה טרום הקורונה. לא לכולם יש את ההון העצמי, חלק מהם באמת נאלצים להדיר את רגלם ממצב של רכישה. אבל יש אנשים שיש להם הון עצמי, והם חזרו לשוק בחודשים האחרונים במידה מסוימת". רועי פדלון, מנכ"ל ובעלים משותף בקבוצת שפונדר פדלון התייחס אף הוא למצב בשוק: "הלקוח בקצה מזהה את האווירה, כלכלה זה בראש ובראשונה פסיכולוגיה. אני לא רואה איזה פתרון יצירתי כי להוזיל מחירים אי אפשר. אם אני אוזיל מחירים אז השותף העיקרי שלי שזה הבנק, הוא כנראה לא יכנס איתי לפרויקט.". נחמה בוגין, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אמרה: "אנחנו רואים מצב של ישיבה על הגדר, מניסיון העבר, אני יכולה להגיד שהציפייה היא שבסופו של דבר תהיה התפרצות של ביקושים כבושים".