כמה מאות אלפי נוטלי משכנתאות, ועוד כמספר הזה של לקוחות בנקים שחשבונותיהם מצויים במינוס, נשמו אמש לרווחה. הריבית, שהתייקרה להם פי ארבע בשנה ורבע האחרונות, נעצרה לראשונה אחרי 10 העלאות רצופות. אבל האם עת לחגיגות היא? ממש לא.
נגיד בנק ישראל הבהיר כי התפתחויות שליליות, שעלולות לצמוח מהמשך החקיקה המשפטית ללא הסכמות ומאווירה לא טובה סביבה, והעלולות להוביל להיחלשות נוספת של השקל – תחייב את חידוש העלאות הריבית. כרגע, לפחות, המצב הזה נשמע בצער רב כסביר, כאשר חוק ביטול הסבירות עומד בפתח.
לצד דבריו הברורים מאוד של הנגיד הישראלי, שעמד מאז אפריל 2022 כמעט לבדו במאבק למניעת התפרצות אינפלציונית מסוכנת בישראל, התריע אתמול גם מוסד בנקאי נחשב מאוד, בנק אוף אמריקה, ממה שעלול להתרחש בהמשך בישראל. הבנק האמריקאי הזהיר במפורש מפני חקיקת רפורמה משפטית באופן חד־צדדי, וציין בסקירה על המשק הישראלי כי הכלכלה כאן מתחילה להראות סימנים של האטה, כאשר השקל נחלש בשיעור משמעותי עקב סיבות פוליטיות, מצב שמהווה נטל על האינפלציה בישראל.
בנק אוף אמריקה התריע כי המשך אי־הוודאות הפוליטית, הנמשכת כבר חצי שנה, צפויה להחליש עוד את השקל מול המטבעות האחרים ולגרום במישרין לחידוש העלאות הריבית "אף ביתר שאת".
אז מה למדנו אמש מהחלטת בנק ישראל ומדברי ההסבר של הנגיד, פרופ' אמיר ירון?
אי־העלאת הריבית הפעם היא בעצם "מבחן" לקראת הבאות. אם החקיקה החד־צדדית תימשך, הריבית תחזור לעלות ואיתה המשכנתאות שכבר חונקות את הציבור.
מה שהתרחש אתמול הוא בעצם הנפת כרטיס צהוב ראשון בפניה של ממשלת ישראל. הכרטיס הצהוב השני יהפוך - על פי כללי משחק הידועים – לאדום. אז דומה שיהיה כבר מאוחר להכניס למשחק "תוכנית מחליפה".
את דברי הנגיד אפשר לפרש בלשון מאמני הספורט בהקשר לריבית: "במצב הנוכחי אני מכריז על 'טיים אאוט'. אמתין לראות איך יתפתחו העניינים במגרש הפוליטי וכיצד ישפיעו על היציע הכלכלי, קרי המשק. אם לא תתקנו את שיטת המשחק – אטיל את מלוא כובד משקלי ואריץ כלפי מעלה את הריבית, וזה עלול לכאוב מאוד. עדיף שתמנעו את המצב הזה ונישאר רק עם כרטיס צהוב אחד, ששלפתי כאן ושיימחק בעתיד הקרוב".
הנגיד עצר - אבל הזהיר: התפתחויות שליליות מהמשך החקיקה המשפטית ללא הסכמות יחייבו את חידוש העלאות הריבית. לא כדאי שהכרטיס הצהוב יהפוך לאדום