הפנייה של יצחק שושן: "כבר כמה חודשים אני מקבל את התרופות שלי דרך עמותת 'חברים לרפואה' (עמותה המספקת בחינם תרופות למעוטי יכולת). הכל דפק כמו שעון, קופת החולים שלחה בפקס את המרשמים לעמותה, השליח היה קובע איתי מקום מפגש מסוים, ושם מסר לידיי את חבילת התרופות. אבל בחודש יוני, לא יודע מה קרה ואיך קרה, המרשמים מהקופה לא הגיעו לעמותה, ונשארתי חודש מלא בלי תרופות למחלות הקשות שמהן אני סובל".
על מה התרגזנו? אין מצב שבמשך חודש שלם קופת חולים משתמשת בטיעון "טעות, שכחה, מצטערים". כשהדבר נוגע לתרופות, זה פיקוח נפש. התנהלות כזאת היא רשלנות מסכנת חיים.
למי פנינו? לכללית, משם נמסר: "עם קבלת פנייתך, ובמקביל להעברת המרשמים מחדש ל'חברים לרפואה', בדקנו ומצאנו כי המרשמים הונפקו במועדם. מסיבה לא ברורה המטופל לא הגיע למרפאה לקבלם כפי שעשה בחודשים שלפני. כך או כך, יצרנו איתו קשר ונסייע לו להבא על מנת שיקבל את הטיפול שלו הוא זקוק".
הערת המערכת: הפער בגרסאות תהומי. לדברי המטופל, המרשמים עוברים ישירות לעמותה ואת תרופותיו הוא לא מקבל בבית המרקחת של הקופה אלא באמצעות שליח.
הפנייה של אורית: אני אם יחידנית לילדה בת שנתיים ושמונה חודשים. משיחות עבר בטיפת חלב ומשיחות עכשוויות עם רופאת הילדים עולה שהבת שלי לא מדברת באופן התואם את גילה. ההמלצה הייתה להגיע איתה לאבחון אצל קלינאית תקשורת. כך עשיתי, והיא אישרה את החשד שהילדה סובלת מעיכוב שפתי ותקשורתי. נוכח הממצאים האלה הבנתי שמקומה לא בגן עירייה אלא במסגרת חלופית התואמת את צרכיה. אבל כדי שהעירייה תפנה אותה לגן המבוקש אני צריכה להצטייד בסיכום בדיקה של מכון להתפתחות הילד, והתור המוקדם ביותר שיש שם הוא לעוד שלושה חודשים. מה לעשות?"
על מה כעסנו? המדור זמין לכל מי שזקוק לסיוע בתחום הבירוקרטיה הרפואית, אבל לשם כך הוא זקוק לכל הנתונים הרלוונטיים. אורית, אנחנו מבינים היטב שהיית לחוצה ושהסיבות למועדי התורים הרחוקים לא בהכרח צריכות לעניין אותך, אבל חבל ששכחת לעדכן שרק לפני שבוע הגשת למכבי את ההפניה, כך שלא הייתה להם הזדמנות אמיתית לתת לך מענה הולם.
למי פנינו? למכבי שירותי בריאות, משם כאמור נמסר: "הפנייה המדוברת הוגשה למכבי שבוע בלבד לפני פנייתך".
מנעו מכם תרופות חדשות? הרופא שאליו הופניתם אינו זמין? אף אחד לא אומר לכם מה הזכויות שלכם?
אריאלה איילון, כתבת הבריאות שלנו, תנסה לעזור גם לכם. שלחו פרטים מלאים לאימייל:
Ariela-a@yedioth.co.il, או התקשרו: 6082515־03