שבוע לאחר שהוסרו המכשולים האחרונים שעקבו אותה על ידי השרים שלמה קרעי ודוד אמסלם - הפרטת דואר ישראל יצאה אתמול לדרך רשמית: רשות החברות הממשלתיות פירסמה פנייה למשקיעים פרטיים להגשת הצעות לרכישת 100% מהחברה.
הליך המכירה ינוהל באמצעות בנק רוטשילד אנד קו. השלבים הבאים אמורים להיות כנס למשקיעים הפוטנציאליים, פתיחת חדר מידע, בדיקת עמידות הפונים בתנאי הסף, קבלת הצעות והתמחרות. הגשת ההצעות תושלם, לפי התכנון, בתחילת 2024. כבר בשבועות הקרובים יתקיים כנס מתעניינים בשפה העברית יחד עם הנהלת החברה ונציגי הרשות, וכשבוע לאחר מכן יתקיים כנס נוסף, וירטואלי, בשפה האנגלית.
החברה יוצאת למכירה לאחר שהשלימה מוקדם מהתחזיות מהלך הבראה וייצוב פיננסי, וגיבשה תוכנית אסטרטגית ופיננסית לשנים הקרובות. עם זאת, ההליך מתחיל גם במקביל לאיום הפיטורים על היו"ר שלה, מישאל וקנין, שזומן לשימוע על ידי שר התקשורת שלמה קרעי, ולאיום של מנכ"לה דוד לרון להתפטר במקרה שהאיום יתממש. לקרעי פרשנות שונה על הנתונים החיוביים שהציגה החברה, ולטענתו ביצועי הדואר בתחום השירות לאזרח דווקא הידרדרו בתקופת כהונתם של השניים, במיוחד לאור סגירתם של סניפים רבים בפריפריה.
בשבוע שעבר, בפגישה משותפת עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הסכימו קרעי ואמסלם שלא להתנות את ההתקדמות בהפרטה בפיטורי וקנין – מהלך שהיה מעכב מיידית את ההליך כולו, מונע פיטורים מיידיים של כ־420 עובדים, ומסכן את מיליארדי השקלים שכבר השקיעה בו המדינה.
מנהלת רשות החברות, עו"ד מיכל רוזנבוים, אמרה אתמול, כי "הפרטת הדואר היא בשורה גדולה עבור הכלכלה הישראלית, אוצר המדינה, והרבה יותר עבור הציבור הרחב, שיזכה לשירות יעיל יותר, מהיר יותר ואיכותי יותר". לדבריה, הדואר בשל להפרטה, "ואני צופה שהמשקיעים יגלו עניין רב בחברה".
יו"ר הדואר וקנין הזכיר, כי עד לפני כשנה וחצי החברה הייתה עדיין עם הערת "עסק חי", קצב מהיר ומדאיג של אובדן נתח שוק, ושירות קורס. "הגענו למעמד היציאה במצב שבו החברה רווחית, יעילה יותר, צומחת וממוקדת עם תוכנית אסטרטגית ברורה".
גורמים בשוק התקשורת הביעו אתמול חשש, כי המאבק המתמשך שמנהל קרעי ביו"ר הדואר בניגוד לדעת לכל אנשי המקצוע באוצר, וטענותיו החוזרות כי דיווחי החברה מוטים וכי השירות לציבור רק הורע באחרונה, יפגעו קשות בסיכוי להפרטתה: "איזה משקיע יסכים להכניס את ראשו למיטה החולה הזו, כשהוא צריך לבחור אם להאמין לנתונים האופטימיים שמציגה החברה או לנתונים שמציג השר?".
בנוסף, איום הפיטורים המתמשך על ראשי החברה, והמאבק המשפטי שהם מתכוונים לנהל מול השר, עלולים לפגוע ביכולת הניהול שלהם בתקופה הנראית לעין – ובאטרקטיביות של הדואר בעיני המשקיעים.