1 צפייה בגלריה
yk13503913
yk13503913
צילום: אוראל כהן
מחלבות הגולן חזרו לספק חלב ניגר מפוקח תחת המותג של המחלבה לכל הרשתות כולל שופרסל (מהיום) שהמחלבה כזכור נעדרה ממדפיה, לאחר שסירבה להמשיך ולייצר עבור המותג הפרטי של שופרסל בגלל אי־כדאיות. עם זאת, "ממון" חושף כי רפתני רמת הגולן מסרבים בינתיים למכור חלב למחלבה, בשל טראומת העבר והחובות האבודים, ומתנים זאת בערבויות בעלים.
המחלבה שעברה בעלות לאחרונה לידי חברת זנלכל, מייצרת כעת כ־450 אלף ליטר חלב והוצגה על ידי ענף החלב בפני שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בניסיונה לבלום את יוזמתו ליבוא לראשונה של חלב לישראל - כתקווה לפתרון במחסור בחלב מפוקח, שנוצר בגלל צמצום כושר הייצור בחלב. הצמצום, שבא לידי ביטוי במחסור בקרטוני ליטר חלב 3% במדפי הסופרים, הוא מכיוון שלטרה ובעיקר למחלבות הקטנות לא כדאי כלכלית לייצר חלב במחיר מפוקח, לאחר שהממשלה מזה מספר שנים מעכבת מסיבות פופוליסטיות את עדכון מחירו.
בענף החלב טענו בפני השר כי לא חסר חלב אלא חסר כושר ייצור שאותו תוכל למלא מחלבת הגולן שלא מפעילה עדיין את מלוא כושר הייצור שלה. לשר גם נקבע סיור במחלבות הגולן, שבינתיים נדחה. אלא שמחלבת הגולן, אינה מתחייבת לנצל את מלוא כושר הייצור שלה. נהפוך הוא, גורמים מקורבים למחלבה אומרים כי בתנאים הנוכחים ספק אם כדאי לה להפעיל את מלוא כושר הייצור של המחלבה לייצור חלב מפוקח.
ל"ממון" נודע כי הסיבה לחוסר הכדאיות היא העובדה שהמחלבה רוכשת את החלב הגולמי שלה לא מהרפתנים ברמת הגולן בדומה לשאר המחלבות וכמו שהיה נהוג עד לקריסת המחלבה, אלא רוכשת מתנובה בעלות יקרה יותר.
הסיבה לכך: כשקרסה המחלבה לפני כשנה רפתני רמת הגולן נותרו ללא לקוח לחלב שלהם. מועצת החלב באה לעזרתם וגייסה את תנובה שחתמה אתם על הסכם לקליטת החלב מהגולן. עבור החלב משלמת מחלבת הגולן לתנובה את מחיר המטרה שקבעה הממשלה ואחיד לכולם, אבל בנוסף היא משלמת דמי טיפול, שלטענתה מייקרים לה את עלות החלב.

חלב, יד ראשונה

מחלבת הגולן רוצה לחזור לרכוש חלב מ"יד ראשונה", ישירות מהרפתנים, כדי לשלוט בכמויות ובאיכות ולא להיות תלויים בתנובה שהיא מתחרה. אלא שרפתני רמת הגולן שנותרו בטראומה מקריסת המחלבה שהותירה אותם עם חובות אבודים בסך מיליוני שקלים, מעדיפים בינתיים לעבוד עם תנובה שהיא גוף יציב, בעוד בעליה של המחלבה הם חדשים בתחום, ועדיין לא ידוע מידת הצלחתם בענף החלב. לכן, הרפתנים דרשו כי במידה שהם יחזרו למכור למחלבה, יינתנו להם כנגד הספקת החלב ערבויות בעלים - להבטחת התשלומים.
לטענת המקורבים למחלבת הגולן: למחלבה יש ליין של מוצרים לא מפוקחים שקיבלה מהמיזוג עם מחלבות השומרון והיעד שלה הוא לפתחם, במיוחד על רקע העובדה כי אחת הסיבות לקריסת מחלבת הגולן תחת הבעלות הקודמת הייתה התבססותה על מוצר מרכזי אחד - חלב מפוקח תחת המותג הפרטי של שופרסל שגרם לה להפסדים.
בתוך כך, עדיין לא ידוע אם שר האוצר חזר בו מיוזמתו לפתוח את החלב ליבוא למשך שלושה חודשים לאחר שמשרד החקלאות התנגד והרפתנים ומועצת החלב איימו להגיש עתירה לבג"ץ.