את נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמש לציון יום השנה ה-17 למלחמת לבנון השנייה אפשר להגדיר במילה אחת - זחוח. וזה קרה שעות בודדות לאחר שצה"ל החליט בשעה טובה לשנות במעט את המדיניות הרופסת עד כה על הגדר מול אנשיו והפעיל מטען אל-הרג כדי להרחיק אותם מכוונתם לחבל שוב בגדר.
הקו הזה, מהים ועד הר דב, הוא זירת ההתגוששות היומיומית כאשר נסראללה מבצע שם שלוש פעולות עיקריות: הוא מקדם את כוחותיו המיוחדים, רדואן, כדי להטיל פחד על היישובים הישראלים, מייצר עשרות עמדות קבועות בסמוך לגדר ומייצר פרובוקציות יומיומיות שכוללות כניסה למובלעות ישראליות (כולל הצבת האוהלים לאחרונה בתוך שטחה הריבוני של ישראל). מטרתם העיקרית היא לייצר קלף מיקוח שיפעיל לחץ על ישראל לבצע תיקוני גבול לאורך כל הגזרה.
1 צפייה בגלריה
yk13504601
yk13504601
צילום: JALAA MAREY , אי־אף־פי
(צילום: JALAA MAREY , אי־אף־פי)
בהקשר לגדר, צה"ל היה צריך להגיב מזמן ובתקיפות לכל פרובוקציה. נסראללה ניצל כל הזדמנות לשחוק את ההרתעה עוד ועוד ולמתוח את החבל אך לא לקרוע אותו. בנוגע לאוהל, הוא הדגיש כי מדובר בשטח הנמצא בשליטה לבנונית ושיגר איומים המתריעים מפני פעילות ישראלית.
בפועל, רוצה מזכ"ל חיזבאללה לקבוע מחדש את קו הגבול עם ישראל. הוא מזהה חולשה ישראלית ומדגים זאת בלגלוג על כך שהועלתה הכוננות בישראל בגלל זיקוקים באחד הכפרים בדרום לבנון. "מאז שנה שעברה", הוא האשים אתמול, "האויב הקים גדר כדי לספח את החלק הצפוני של העיירה ר'ג'ר, שהיא אדמה לבנונית בעלת הכרה בינ"ל, ולאחרונה הוא סיים לבנות אותה והפך אותה לשטח תיירותי בעוד שהאו"ם שותק על כך". נסראללה רוצה לפרק את הגדר הצפונית שהוקמה שם, צעד שישראל לא יכולה להסכים לו. למרות זאת, נסראללה מוכן להסתכן. התגובה הישראלית לא איחרה להגיע. ראש אגף המודיעין האלוף אהרון חליוה הגיב בנאום זמן קצר לאחר מכן: "במקום שקט, יציבות, צמיחה ושגשוג, חיזבאללה והעומד בראשו ממשיכים גם בימים אלה לייצר פרובוקציות. אגף המודיעין עוקב וקשוב למזימותיו. שלא יטעו בנו, נעשה כל מה שנדרש כדי לשמור על שקט בגבול הצפון, כמו בשאר הגבולות".
נסראללה הולך על הסף. בצה"ל סבורים כי הוא לא ילך למלחמה כוללת אבל כן יהיה מוכן להסתכן ביממות של קרב. זה כמובן אירוע אחר ושונה מסבב בעזה. דינמיקה של הסלמה שלא יודעים איך תתפתח, איך תתנהל ובכלל - מהו מנגנון הסיום כשנדמה שאין מתווכים. אם אירוע כזה יתפרץ, ישראל לא תוכל להסתפק בתגובה רפה אלא במשימה אחת חשובה - לשנות את קו הגבול בתכלית ולעצב אותו מחדש כדי להרחיק סכנה עתידית במלחמה כוללת.