היא אחד מהסודות השמורים של תל אביב, שהתפרסמה לראשונה אחרי שמסעדת קרן המיתולוגית התמקמה בה בשנות התשעים. אבל איכשהו המושבה האמריקאית שקמה בחולות שמחוץ ליפו ב-1866 - וחלק מבתיה היפהפיים עומדים עד היום - חמקה מתחת לרדאר. וזה מפתיע כי היא צמודה למתחם נגה שהפך בשנים האחרונות לאחד המקומות החמים בעיר ולמוקד של מעצבים, בוטיקים, גלריות, אמנים, בתי קפה טרנדיים ולבית של תיאטרון גשר.
את הבתים הראשונים בשכונה בנו 157 מהגרים ממיין שבארצות-הברית שפירקו את בתי העץ שלהם, העלו אותם על אוניה והגיעו בתום מסע ארוך בעקבות הכומר שלהם ג'ורג' אדאמס אל חופי יפו. הבירוקרטיה העותמנית, הקשיים להפריח את השממה, וגם הסכסוכים בין המתיישבים והמחלות, גרמו לרובם לשוב לאמריקה, ואת בתי העץ רכשו קבוצת טמפלרים גרמנים שחיזקו אותם באבן. כששלטון המנדט גירש ב-1940 את הטמפלרים לאוסטרליה השתלטו על בתי השכונה קצינים בריטיים, ועם קום המדינה המבנים היפהפיים עברו לידיה וקפאו בזמן שתל אביב התפתחה סביבה.
2 צפייה בגלריה
yk13508046
yk13508046
איור: אלירן הרוש
סיבוב בשכונה השקטה שכמו הוצנחה בלב העיר ממקום אחר הוא חוייה, ואם ממשיכים ממנה למתחם נגה השוקק הנצא בסמוך, מקבלים אופציה מעולה להעביר כמה שעות נעימות בעיר.

אבי קלינטון: קבב וחביתות

בפינת הרחובות רוחמה וסגולה יש מסעדת פועלים ותיקה שקיימת מ-1949. אבי כהן, 80, המכונה “קלינטון” לזכר המלצר שעבד אצלו ודמה לנשיא, רכש את המקום לפני 50 שנה מזוג הפולנים שהקים אותה ומאז הוא כאן, מכין ארוחות בוקר עם חביתות, חומוס, פול ושקשוקה. בצהריים הוא מגיש אורז וירקות, קבב ("אצלי זה מספר אחד בארץ") ושניצל, וגם מרק מסיר שהוא מכין במקום. הלקוחות, בעלי מוסכים, נגריות, מרפדיות, מצבעות, וחרטים שעבדו בשכונה התחלפו בצעירים שגרים פה ובאמנים והמעצבים שתפסו את החללים. ב-18:00 הוא סוגר והולך לרקוד, אבל מסרב לגלות היכן, כדי שלא יבואו ויגנבו לו את הבנות.
אבי קלינטון. רוחמה 9. תל אביב. 03-6820819

מלון דריסקו: מארק טווין ישן במרתף

בניגוד למתיישבים האמריקאים לאחים דריסקו היה כסף, ובעזרתו הם בנו את מבנה האבן היחיד במושבה ששימש כמלון. קומה וחצי, 12 חדרים וחלל קריר ונעים קיבלו את עולי הרגל שהגיעו ליפו ובהם גם הסופר מארק טווין, שישן במרתף כי לא היה חדר פנוי.
כשהגרמנים רכשו את בתי השכונה, נקנה המלון בידי ארנסט הרדג, בנו של מנהיג הטמפלרים בחיפה. הוא שיפץ והרחיב את המבנה שהפך ל"מלון ירושלים", מהמלונות המפוארים ביפו, שכלל 24 חדרים שנקראו על שם דמויות מהתנ"ך. המלון פעל עד לגירוש הגרמנים ב-1940 ומאז שימש לשלל מטרות, בהן מטה משרד החינוך. בראשית שנות ה-60, הבניין ננטש והפך לרוח רפאים מעבר מפואר. לצדו, בבית נורטון התמקמה בשנות ה-90 מסעדת “קרן”. בראשית המילניום המבנה האייקוני החל בתהליך שיקום ושימור תוך התמקדות בארכיטקטורה המקורית ובציורי הקיר הייחודיים, ובסיומו נפתח מלון הבוטיק הנהדר "דריסקו", על שם האחים שבנו אותו ב-1866.
במלון ממוקמת מסעדת השף “ג'ורג' וג'ון” של השף תומר טל, שהוכתרה כמסעדה הטובה בישראל וזכתה במקום השישי בדירוג של Middle East & North Africa's 50 Best Restaurants ל-2023, וגם סלון מעוטר בציורי הקיר מ-1925, מרפסת גג הצופה לים, חדרי טיפולי ספא, גינה מטופחת ועוד.
מלון דריסקו. אוארבך 6, תל אביב, 03-6811911

בית ידידות מיין וכנסיית עמנואל: תולדות המושבה

סמוך למלון דריסקו נמצא אחד מבתי העץ המקוריים של המושבה האמריקאית, הידוע גם בשם "בית פרנק" או “בית וונתוורת'” המשמש כ"מוזיאון המושבה האמריקאית". הבית הנטוש עמד בפני הריסה עד שנרכש על ידי בני הזוג ג'ין וריד הולמס, מצאצאי המתיישבים האמריקאים, שחזרו לתל אביב, שיפצו את הבית ופתחו בקומתו הראשונה מוזיאון ומרכז מורשת בשם "בית ידידות מיין" המוקדשים לתולדות המושבה.
בצמוד לו ניצבת כנסיית עמנואל שנפתחה ב 1904, ונקראה גם "הכנסייה האוונגלית הגרמנית של יפו" ששימשה בזמנו את אנשי המושבה הגרמנית. לאחר הקמת המדינה נמסר המבנה לאנשי הכנסייה הלותראנית של סקנדינביה והיא שופצה באופן יסודי. כדאי להיכנס ולראות את העיטורים, חלונות הויטראז' היפהפיים ואת העוגב הגדול. לעיתים מתקיימים כאן קונצרטים של טובי נגני העוגב בארץ.
בית ידידות מיין. אוארבך 10, תל אביב. 03-6819225.

גלריות ומעצבים: אופנה חד–פעמית

פעם היו פה מוסכים, מסגריות ובתי מלאכה, אבל מתחם נגה עבר ג'נטריפיקציה - האוכלוסייה החלשה נטשה, המבנים שופצו או נהרסו ובמקומם נבנו חדשים, ואוכלוסיה חזקה יותר החלה לזרום. זה לא פגע בקסם של השכונה שבחללים הישנים של בתי המלאכה הזעירים, התמקמו אמנים, מעצבים, חנויות בגדים וגלריות.
מהמושבה האמריקאית שווה לרדת למתחם ולהסתובב בין הרחובות נחמה, רוחמה, ניצנה, תרצה ודיצה ולגלות את הקרמיקאים, הפסלים ומעצבי התכשיטים והאופנה. אחת מהן היא מירב ולדמן, שפתחה את הסטודיו לקרמיקה שלה לפני ארבע שנים.
בחנות הצמודה אליה נמצאת עופרי כהן, שמעצבת בגדים בסגנון הסלואו פשן. כמתבקש, יש המון פריטים שהם חד-פעמיים. כהן משתפת פעולה עם אמנים נוספים ליצירת הבגדים העשויים מבדים טבעיים.
Macchia studio (עופרי כהן). רוחמה 9, תל אביב. 054-7829226
מירב וולמן קרמיקה. רוחמה 9, תל אביב.

מנסורה: ערב על הבר

אלעד דגן וטל סוחמי, שני קיבוצניקים ממשמר הנגב, השפים והבעלים של “מנסורה” (על שם הבאר שבקיבוץ שלהם), פתחו את המסעדה המקסימה שלהם אחרי שהשתפשפו בכמה מסעדות בעיר. הם פה כבר שש שנים, קצת מתחת לרדאר, למרות שזה מקום מעולה להעביר בו ערב על הבר. התפריט מבוסס בעיקר על דגה טרייה וחומרי גלם מקומיים והאוכל נהדר. אל תפספסו את מנת הקלמארי עם רוטב העגבניות הפיקנטי והפולנטה.
אחרי הצגה בתיאטרון גשר, או לנים במושבה האמריקאית - זו אופציה מעולה לארוחת ערב.
מנסורה, סלמה 13, תל אביב, 03-9446556