מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בחודש יוני 2023, מה שאומר ירידה משמעותית בשיעור האינפלציה השנתי שצנח ל־4.2% – כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו שלשום. מדובר בנתונים טובים מהתחזיות, אשר צפו עלייה נמוכה של 0.2%־0.3% ואינפלציה שנתית של 4.5%. מחירי הדירות רשמו ירידה של 0.3% באפריל־מאי 2023 בהשוואה למרץ־אפריל, וקצב ההתייקרות השנתי ירד ל־7.6%.
הבשורה הפחות מעודדת היא עבור ציבור שוכרי הדירות, כאשר שכר הדירה לשוכרים חדשים קפץ בכמעט 10%. סעיף שכר דירה (ללא שכירות ציבורית) עלה ב־0.5% בממוצע בלבד ביוני, אולם שכר הדירה החודשי עבור שוכרים שחידשו חוזה טיפס ב־3.9%. נתון זה נע בשנה האחרונה בין 1%־4% בחודש. נזכיר כי מחירי השכירות הם חלק ממדד המחירים לצרכן, שמפורסם מדי חודש, ויש להם משקל לא קטן (כ־26% החל מהחודש הנוכחי) בסל המוצרים שמשפיעים על המדד, שלפיו נמדדת האינפלציה בישראל.
כאמור, הנתון הקשה יותר הוא גובה שכר הדירה עבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר). בסעיף זה נרשמה עלייה של לא פחות מ־9.8%. בלמ"ס התחילו לפרסם נתון זה לפני כשנה, ומאז הוא נע בין 5%־9% בחודש, כך שמדובר בזינוק הגבוה ביותר שנרשם עד כה.
באשר למדד מחירי תשומות הבנייה למגורים, שמתפרסם גם הוא במסגרת מדד המחירים לצרכן ולרוב יש לו השפעה על מחירי הדירות: מדד זה עלה ב־0.3% ביוני האחרון. ב־12 החודשים האחרונים (יוני 2023 לעומת יוני 2022) עלה מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים ב־2.2%, בעיקר בשל העלייה במחירי החומרים והמוצרים ב־3.8% ובמחירי שכר העבודה ב־1.5%.
בתוך כך, הלמ"ס פירסמה את מדד מחירי הדיור, שאינו חלק ממדד המחירים לצרכן, לחודשים אפריל־מאי 2023 שהציג המשך מגמה של האטה, לאחר שחלה ירידה של 0.3% במחירי הדירות (חדשות ויד שנייה) לעומת החודשיים שקדמו להם (מרץ־אפריל). נזכיר כי המדד הקודם הציג ירידה של 0.2%. מהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו באפריל־מאי השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עולה כי קצב ההתייקרות השנתי ירד ל־7.6%.
מפילוח מחירי הדיור לפי מחוזות בחודשים אפריל־מאי לעומת החודשיים שקדמו להם עולה כי בשני מחוזות לא חל שינוי במדד המחירים (צפון וחיפה), במחוזות מרכז ות"א, שבהם מחירי הדיור הגבוהים ביותר, חלו ירידות (0.1% ו־1.1% בהתאמה) ואילו במחוז הדרום חלה עלייה של 0.5% ובמחוז ירושלים ב־0.3%.
בחישוב שנתי ניתן לראות כי עליות המחירים הנמוכות ביותר היו במחוזות ת"א ומרכז (5.9% ו־6.6% בהתאמה). במחוז דרום חלה עלייה של 6.8% במחירי הדיור, במחוז ירושלים עלייה של 9.1% ובמחוז חיפה עלייה של 11%. מחוז צפון מוביל את עליות המחירים השנתיות עם שיעור של 11.4%.
ברקע הנתונים הכרזת בנק ישראל בשבוע שעבר, לראשונה מאז אפריל 2022, לפיה הריבית לא תעלה ותישאר על רמה של 4.75%. עם זאת, בבנק המרכזי הבהירו כי ייתכנו העלאות נוספות, וכי תחזיות הצמיחה והאינפלציה הנוכחיות מבוססות על ההנחה כי צפויה פשרה בין הצדדים בסוגיית המהפכה המשפטית.
עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי המזון, שהאמיר ב־0.6%, הבריאות שטיפס ב־0.4% והחינוך, התרבות והבידור, שעלה ב־0.2%. ירידות נראו במחירי הירקות והפירות הטריים שצנחו ב־4.6%, ההלבשה וההנעלה ב־3% והריהוט והציוד לבית ב־0.8%.
בסעיף הירקות והפירות, מדד מחירי פירות טריים ירד ב־8.1% ומדד מחירי ירקות טריים ב־2.3%. מדד מחירי הלבשה והנעלה ירד ב־3%, כאשר מדד מחירי הלבשה לבדו ירד ב־3.4% ומדד מחירי הנעלה ב־1.3%. מדד מחירי הבריאות עלה ב־0.4%. מדד מחירי החינוך, התרבות והבידור עלה ב־0.2%. מדד מחירי התרבות והבידור לבדו עלה ב־0.3% ומדד מחירי שירותי חינוך עלה ב־0.2%.