שריפות בארה"ב, שטפונות בקוריאה, וגל חום קיצוני באירופה – מזג האוויר משתולל בכל העולם ושיאי הטמפרטורה שנשברים שוב ושוב לא פוסחים גם על ישראל. והכי גרוע: זו רק ההתחלה, ואין פתרון באופק.
"בעשורים הקרובים הקיץ ימשיך ויתחמם וגלי החום ילכו ויהפכו שכיחים יותר", מסביר מנהל השירות המטאורולוגי ניר סתיו. הטמפרטורה הממוצעת היומית צפויה לעלות בשיעור של כחצי מעלה (34) ב־20 השנים הבאות, ובמעלה אחת נוספת (35) ב־20 השנים שאחריהן (2060-2040).
וזה לא הכל: מכ־75 ימים חמים בשנה נקפוץ לקצת יותר מכ־80 ימים חמים סביב אמצע המאה. גידול משמעותי אף יותר צפוי במספר הימים החמים מאוד: מכ־36 ימים בממוצע בתקופה הנוכחית, לכ־45 ימים בממוצע באמצע המאה. מספר הימים הקיצוניים (עם טמפרטורת מקסימום של מעל 38 מעלות) יגדל מכ־13 ימים בממוצע כיום לכ־20 ימים בממוצע סביב אמצע המאה.
ומה עם גלי חום? באקלים הנוכחי ישראל חווה כארבעה גלי חום בשנה, שכל אחד מהם נמשך בממוצע כארבעה־חמישה ימים, ומתאפיין בטמפרטורה מקסימלית ממוצעת שמתקרבת לכ־36 מעלות, כשבשיא הטמפרטורה עשויה לחצות את ה־39 מעלות. בשני העשורים הקרובים מספר גלי החום יעלה ויעמוד על כ־5 גלי חום בממוצע בשנה. סביב אמצע המאה ה־21 צפוי ממוצע של 6 גלי חום בשנה, שיימשכו כ־5 ימים. הטמפרטורה המקסימלית תגיע לכ־37 מעלות בממוצע, בשיא גל החום ל־40 מעלות בשני העשורים הקרובים, ומעל 42 מעלות סביב אמצע המאה.
3 צפייה בגלריה
yk13506757
yk13506757
צילום: STRINGER, רויטרס
"גלי החום ילכו ויתרבו, לא רק בקיץ, אלא כנראה גם בעונות המעבר", מסביר סתיו. "החום יהיה כבד במיוחד בלב הערים, שם בנוסף לשינוי האקלימי מתפתח 'אי חום עירוני' כתוצאה מהצטופפות הבנייה, מיעוט הצמחייה וחסימת הרוח. השילוב בין גלי החום לבין התמעטות ימי הגשם בתקופת הסתיו עלול להוביל לשריפות יער נרחבות."
דוח מבקר המדינה שעסק בהתמודדות ישראל עם משבר האקלים הראה עשייה מועטה עד אפסית בנושא. בימים אלה מכין המבקר דוח מעקב, לקראת ועידת האקלים בנובמבר הקרוב. "המזרח התיכון, ובכללו גם מדינת ישראל, מתחממים בקצב גבוה יותר מהממוצע העולמי", מסביר מנכ"ל עמותת "צלול", מור גלבוע. "גל החום יהיה המציאות היום־יומית שלנו בעשורים הבאים, כמו גם מופעי מזג אויר קיצוניים, גלי חום כבדים והתייבשות. ממשלת ישראל יכולה וחייבת לפעול, אך לצערנו היא רחוקה מלעשות את הנדרש ממנה".
3 צפייה בגלריה
yk13506940
yk13506940
צילום: DAVID SWANSON, אי-אף-פי