"אני מזועזעת, כי אין שום סיבה בעולם להכניס את חלב העיזים ליבוא. אנחנו חתומים בהסכם מול המדינה", כך אמרה ל"ממון" אילנית דדוש, המגדלת 800 עיזים במושב גורן, 5 ק"מ מגבול לבנון, בעקבות פתיחת משק החלב ליבוא חלב לסוגיו. אתמול עתרה מועצת החלב לבג"ץ נגד ביטול המכס על חלב בטענה להפרת הסכם.
דדוש, המשמשת יו"ר "עזיזה", ארגון מגדלי העיזים, מוכרת את החלב מהמשק שלה לתנובה, שמייצרת יוגורט וגבינות כמו פרומעז מחלב עיזים. הענף כולו יצר בשנה שעברה 16 מיליון ליטר לעומת 1.5 מיליארד ליטר חלב בקר.
3 צפייה בגלריה
yk13509882
yk13509882
צילום: רפי דלויה
דדוש: "רק לפני כמה חודשים דרש האוצר שגם חלב עיזים ייכלל בהסכם עם הרפתנים. לא רציתי. בכירים בענף החלב אמרו לי הסכמים עם משרד האוצר זה יותר מחוזה. בסוף הסכמנו, שפרושו הסכמה שלנו לפתיחת יבוא של שני סוגי גבינות עיזים, גורגונזולה ועוד אחת לישראל, אבל לא שום מוצר אחר מחלב עיזים. יש כאן הפרה בוטה של המדינה. לאיזה עוד שפל נרד. מה נגיד, שנייר המסמכים שהמדינה חתומה עליו שווה כקליפת שום? מי ייתן עכשיו, מחקלאי ועד אנשי עסקים וקרנות השקעות, אמון בממשלה. איזה פורמט עבודה זה?"
אתמול כאמור, טענה מועצת החלב כי הצו שחתם בשבוע שעבר שר האוצר בצלאל סמוטריץ', המאפשר את פתיחת יבוא החלב לשלושה חודשים, מנוגד להסכם שנחתם עם הרפתנים על ידי שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן. בנוסף נטען כי דבריו של סמוטריץ' ולפיהם יש מחסור בכושר הייצור לא נכונים.
3 צפייה בגלריה
yk13509477
yk13509477
אילנית דדוש, יו"ר ארגון מגדלי העיזים
מועצת החלב הגישה עתירה לבג"ץ נגד המדינה והצו שחתם עליו סמוטריץ', המבטל את המכס על חלב למשך שלושה חודשים וביקשה צו מניעה למהלך, או לחילופין דיון דחוף בנושא ביטול המכס על החלב.
באמצעות בא כוחה, עו"ד שאול פלס, טוענת המועצה כי מדובר בהפרת ההסכם שנחתם עם הרפתנים על ידי שרי החקלאות והאוצר, ולפיו יופחת המכס על מספר מוצרי חלב, בהם: יוגורט, גבינות קשות וגבינות צהובות - אבל חלב ניגר לא כלול בהסכם. בנוסף, לטענת הרפתנים החלטת שר האוצר לא נסמכת על נתוני אמת. לדבריהם, שר האוצר טען כי יש מחסור בכושר ייצור החלב - ולא כך הוא.
3 צפייה בגלריה
yk13509885
yk13509885
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יריב כץ
כמו כן טוענת המועצה כי הצו לא מידתי משום שהוא מותיר למשך שלושה חודשים יבוא של כל סוגי החלב עד 6% שומן, כולל חלב מועשר לסוגיו וחלב עיזים וכבשים, שאינם מפוקחים ואין מחסור בהם בארץ. בענף החלב אומרים כי לאחר שלושת החודשים, אם ולכשיינתן צו קבוע ליבוא חלב, היבואנים יעדיפו לייבא גם את סוגי החלב הלא מפוקחים, בהם הרווחיות עבורם גבוהה יותר, על פני החלב הרגיל המפוקח, שבו הרווח קטן, אם בכלל.
נראה כי ראשון היבואנים יהיה רמי לוי, שאם הצו אכן ייכנס לתוקפו, ייבא עד סוף החודש חלב מפולין. לוי מתכנן לייבא את החלב בכשרות חלב ישראל, ובמחיר זול יותר ממחיר החלב המפוקח (באירופה מחיר החלב מסובסד). היצרנית היא מחלבה פולנית שמייצרת עבור לוי את הגבינה הצהובה שהוא מייבא לארץ בכשרות חלב ישראל, שאותה קיבל בזמנו באישור הרבנות. לוי אמר ל"ממון": "אני מביא חלב טרי לטעמו של הצרכן במחיר זול מהמפוקח".

שר החקלאות מתנגד

העתירה נתמכת גם בעמדת שר החקלאות, אבי דיכטר, המתנגד בחריפות לצו, כפי שפורסם לראשונה ב"ממון". במכתב ששלח לשר האוצר ויצורף לחומרי העתירה נכתב בין היתר: "קיבלתי בתדהמה את הודעתך בתקשורת אודות כוונתך לבטל את המכס על חלב מבלי לקיים עימי ועם הגורמים המקצועיים במשרדי היוועצות מסודרת כנדרש, וזאת מתוקף היותי השר האחראי על ענף החלב. הנני פונה אליך בבקשה כי תחזור בך מצעד חסר תקדים זה שיש בו בכדי לפגוע בצורה לא מידתית בענף החלב, בפריפריה ובהתיישבות".
עוד נכתב, כי "לא קיימת בעיה של קיבולת ייצור במחלבות והבעיה נעוצה בכשלים אחרים ובעיקר, ככל הנראה, מכשלים הנובעים מההסדרים שבין המחלבות לרשתות השיווק. מדובר במצג שווא לפיו ישנה בעיה בקיבולת הייצור וכך גם לא קיימת כל בעיה באספקת חלב גולמי למחלבות. מהלך זה יביא לפגיעה במחלבות הקטנות אשר יכולת המיקוח שלהן למול רשתות השיווק הינה אפסית.
לדברי דיכטר, "הצו מהווה הפרה גסה של שורה של הסכמים בראשם ההסכם האחרון אשר הסדיר את המחירים המפוקחים שעדכונם יחול לפי מנגנון אוטומטי, מחיר המטרה וקידום התייעלות ברפתות. כל ליטר חלב שייובא מחו"ל, יוביל באופן ישיר לירידה בייצור ובפגיעה עצומה בפרנסתם של חקלאי הפריפריה בכלל ורמת הגולן בפרט. הפתרון הוא תמיכה בייצור מקומי קבוע, סדיר התואם את דרישת הצרכנים, בהתאם לחוק תכנון משק החלב, הקובע עדיפות לשיווק חלב ומוצרי חלב בישראל מייצור מקומי".

"היבואנים יעשו קופה"

אילנית דדוש שסיפרה אתמול על החששות שלה בעקבות פתיחת השוק ליבוא אמרה, כי הדבר יכול להרוס את הענף ואת הפרנסה של החקלאים. "מבחינתי הגעתי למצב שהמדינה בוגדת בי. אם חלב עיזים ייכנס לארץ אפשר לדבר על מכירת חיסול של הענף. כי הבעיה אצלנו יותר קשה מחלב הבקר. החלב שלי לא מפוקח ונמכר במחיר פרימיום. היבואנים יביאו חלב עיזים זול מפולין או מדינות דומות שהמים שם בחינם והחציר בחינם ועלות עבודה רבע משלי והוא יתחרה בי"? .
דדוש הוסיפה: "עכשיו באים יבואנים שיודעים לעשות קופה על כולנו יביאו בזול ימכרו יקר אבל קצת פחות מהמחיר שלנו ויעשו בוננזה. נראה לי ששר האוצר סגר עסקאות מאחורי גבם של החקלאים עם יבואנים שבאו והתדפקו על דלתו עם הצעות כאלה ואחרות והוא האמין שזה לטובת המדינה. אני עצובה שמגיעים להפרת אמון כזו. ענף החלב עתיר השקעות וזה לא רק להאכיל ולצאת למרעה עם עיזים. אני מקווה שהשר יעשה תיקון בצו במיידית ויוציא אותנו משם".