ראש השנה מתקרב ומשרד החקלאות פירסם מכרז ליבוא 500 טון של דבש לישראל באריזות של 1.5 ק"ג בפטור ממכס.
מדובר במכרז בהליך תחרותי, כלומר הזוכים יהיו אלו שיציעו את המחיר הנמוך ביותר כפי שנעשה ביבוא הבשר לטחינה או בעבר ביבוא גבינות צהובות פטורות ממכס. אלא שבמכרז יש תנאי מפתיע: רק קמעונאים גדולים, קרי - רשתות שיווק גדולות, כדוגמת שופרסל, רמי לוי ועוד, יכולות לגשת למכרז. היבואנים נותרו מחוץ למשחק.
1 צפייה בגלריה
yk13511932
yk13511932
צילום: צביקה טישלר
איגוד לשכות המסחר, המייצג את היבואנים, התקומם על התנאי המגביל ופנה בכתב למשרד החקלאות כדי לפתוח את המכרז ליבואנים (כיום שיעור המכס על דבש הוא 16.3 שקל לק"ג כדי להגן על הדבוראים המקומיים). במכתב נאמר "הופתענו לגלות כי בהתאם להליך התחרותי שפורסם על ידכם, רק מי שנחשב קמעונאי גדול כהגדרתו בחוק המזון יכול להשתתף במכרז. אנחנו מתנגדים בתוקף שכן ההליך צריך להיות פתוח לכולם על מנת ליצור תחרות הוגנת ללא אפליה לטובת הקמעונאים. מניסיון העבר במכרזים של משרד הכלכלה לשמן זית וגבינות גם כאשר הוגשו הצעות על ידי רשתות שיווק עדיין המחיר הנמוך ביותר הוצע על ידי היבואנים".
ממשרד החקלאות נמסר, כי כדי להבטיח שהמחיר בו זכו במכרז הוא אכן המחיר לצרכן החלטנו להגביל את המכרז לרשתות המזון הגדולות. זאת כדי למנוע מצב, על סמך מקרים בעבר, שבו יבואן מכר במחיר המובטח אך המחיר לצרכן היה גבוה יותר.