כמה הזמנות לחתונה תלויות אצלכם על המקרר? כנראה שלפחות שתיים, ואם אתם צעירים, הרי שבשיא עונת החתונות אתם מדלגים מחתונה לחתונה של החברים. בענף האירועים, שמגלגל 43 מיליארד שקל בשנה בכ־700 אולמות, חזרו לחייך אחרי ששנות הקורונה שיתקו אותו לגמרי. ועם זאת, בצל יוקר המחיה, גם חתונה היא הוצאה יותר יקרה היום. מנתוני חברת BDI עולה שעלויות חתונה התייקרו בכ־15% לעומת השנה שעברה, מה שגורם לזוגות לוותר על כל מיני תוספות לא הכרחיות, ולאורחים לצמצם בסכומי המתנות. לא מעט מהם בוחרים להשאיר את הילדים בבית ואפילו לשלוח לחתונה רק נציג אחד מהמשפחה, כדי להוזיל את המתנה.
עוד תופעה שמתגברת: זוגות שבוחרים לא להתחתן בחופה מסורתית עם רב תחת מוסד הרבנות, מסיבות אידיאולוגיות, ומעדיפים לעשות זאת דרך ארגון "צהר" למשל, או להזמין סלב או סלבית שיקדשו אותם, או אפילו את אבי הכלה – בטקס שאינו כולל שום סימני דת. מנתונים שקיבלנו מחברת איזי טו גיב (Easy2give), הנותנת שירות דיגיטלי של סיוע בתכנון ובניהול המוזמנים, יש עלייה במספר החתונות שמתקיימות בתקופות של ספירת העומר ובין המיצרים, שלפי הדת אסור להינשא בהן. אם ב־2016 התקיימו 116 חתונות בתקופות האלה, השנה המספר עלה ל־138 חתונות.
5 צפייה בגלריה
yk13511724
yk13511724
צילום: : שאטרסטוק

סימני האטה

Easy2give נוסדה ב־2015 על ידי גיא גיאור (42), מי שהתפרסם לראשונה לפני כעשר שנים בתוכניות הטלוויזיה "הישרדות" ו"הרווק" והיום הוא איש עסקים. החברה נותנת שירותים שכוללים מעקב אחר המוזמנים (כמה מגיעים, מבוגרים/ילדים, אישורי הגעה), משלוח לינק לניווט לאולם, פירוט סידורי חנייה, סידור הושבה ממוחשב של האורחים, מתן אפשרות לאורחים להעניק מתנה באשראי דרך האפליקציה, ואף לפרוס אותה לתשלומים (מבלי שהחתן והכלה יודעים), וגם חבילת SMS למחרת, להודות לאורחים שהגיעו. החברה מספקת כל שנה שירותים לאלפי זוגות באמצעות האפליקציה שלה.
5 צפייה בגלריה
yk13513035
yk13513035
גיא גיאור | צילום: ליאור קטן
גיא גיאור, אין צורך יותר ב"כספת" לצ'קים?
גיאור: "עדיין יש כספת, אבל אפשר לומר ששלשול מעטפה עם צ'ק זה כבר פאסה. כשהתחלנו, בקונספט הראשוני של איזי טו גיב, הצבנו בכניסה עמדה עם מעטפות לכתיבת צ'ק וברכה, למי שלא הספיק להתארגן בבית. מאז שנכנסו לחיינו אפשרויות התשלום בביט, פייבוקס או תשלום באמצעות הנחת הנייד, שיטת העברת המתנות לזוג נעשית בצורה מהירה מאוד, וכמעט ואין את הריצות למחרת החתונה להפקדת המוני הצ'קים. שלא לדבר על זה ש־7% מהצ'קים חוזרים, בעיקר בגלל טעות כתיב, או רישום שני בני הזוג על הצ'ק כשלזוג אין עדיין חשבון משותף – מה שמצריך פתיחה מיידית של חשבון כזה, או החזרת הצ'ק לבעליו, לתיקון. כשהתחלנו, 80% מהמתנות ניתנו בצ'קים. מאז חיסלנו את כל מחלקת העמדות שלנו".
איך השפיעה הקורונה על שוק החתונות?
"החל ממארס 2020 המון אירועים נדחו, מה שיצר בסופו של דבר צוואר בקבוק, כשאיפשרו סוף־סוף לחזור ולקיים אירועים ללא הגבלת מוזמנים, בתחילת 2022. אז 2022 הייתה טובה מאוד לענף. אני לא חושב שיש הבדל דרמטי לעומת 2019, טרום הקורונה. ב־2023 יש סימנים של האטה מסוימת".
באוקטובר 2021 המערכת שלכם קרסה, מה שהוביל לתלונות רבות של זוגות על תקלות. האם זה פגע בהיקף ההזמנות, ומה הלקחים שהפקתם?
"מה שקרה זה שהממשלה הודיעה, בלי שום התראה מראש, על כך שאחרי החגים תהיה הגבלה של כמות האורחים באירועים, וזוגות שעמדו להתחתן היו בלחץ היסטרי, התקשרו לשירות הלקוחות שלנו וגרמו לו לקרוס. הצלחנו להתגבר על התקלה וכל הזוגות קיבלו בסוף את מה שהיו צריכים לקבל, פשוט לקח לנו הרבה יותר מדי זמן לענות ולחזור לכולם. מסקנה מספר אחת הייתה שאני לא יכול לטוס לחו"ל, כי תמיד כשאני טס מתרחשת דרמה...
"וברצינות: כתוצאה מהאירוע ההוא, יש לנו היום שירות מקוון באמצעות בוט שזמין 24/7 ומתעד פניות, שירות לקוחות עם מענה זמין מראשון עד חמישי, ושירות לקוחות בזמן האירועים, שמאפשר גם להעניק מתנה באמצעות הטלפון. אנחנו עם עיניים כל הזמן על הפייסבוק והאינסטגרם שלנו, ובכלל ברשתות החברתיות, כדי להבין אם יש איזשהו קרייסיס שאנחנו לא רואים אותו. יש לנו ממשק שלם שדוגם כמה זמן זוג שפונה אלינו ממתין על הקו, כמה פניות היו, כמה לא טופלו. אנחנו בבקרה רציפה. בעקבות ההתייעלות הזאת אנחנו עדים לעלייה של 25%־30% בכמות הפניות של לקוחות".



ההשקעה בחתונה ירדה

איך משפיע המשבר הכלכלי על הענף?
"יש אולמות גדולים וחזקים שלא מרגישים את השינוי, אבל יש לא מעט שמדברים על כך שההשקעה של זוגות באירועים ירדה, והמקום של כל הגימיקים שמסביב פחת משמעותית, כמו למשל מנות אוכל בשעות הקטנות של הלילה לאלו שנשארים לרקוד, ועוד. לפי סקר שעשינו לאחרונה, כסף הוא הנושא מספר אחת שזוגות רבים עליו לפני האירוע: 81% מהזוגות רבים בגלל זה. אחריו בא נושא המוזמנים – כמה להזמין, על מי אי־אפשר לוותר וכו'.
"צריך להבין, הענף הזה פועל בצורה מאוד ייחודית, כסף עובר בו מקבוצה לקבוצה, זאת אומרת האורחים מעניקים מתנות בדמות כסף לזוגות, זוגות מעבירים את הכסף הזה לאולמות, והאולמות לספקים. איזי טו גיב מיקמה את עצמה במרכז של המעגל הזה, ואנחנו עוזרים בפתרונות ניהוליים ופיננסיים. למשל, ככל שהמוזמנים הם ממעגל קרבה רחב יותר, פחות מהם מאשרים הגעה, ובהתאם גם גובה המתנה נמוך יותר. אנחנו מקטלגים את המוזמנים לפי מעגלי קרבה – וזה עוזר לבני הזוג להעריך כמה יגיעו וכמה כסף הם יקבלו.
"אנחנו גם עוזרים לזוגות במימון בתנאים אטרקטיביים למקדמות שהם צריכים לשלם לאולמות, ומאפשרים להם להחזיר לנו אותו מתוך המתנות שיגיעו בהמשך באירוע".
האם החתונות הפכו לקטנות יותר ופחות נוצצות?
"נראה שהמגמה שנולדה בקורונה השאירה חותם גם אחריה. זה נכון שיש יותר ויותר אירועים מצומצמים יותר מבעבר. אבל זה לא נכון לומר באופן גורף. זה תלוי אזור בארץ, מנטליות, אופי המקום שהזוג בוחר להינשא בו — אולם, או גן אירועים וכו'.
"יש בישראל כ־700 אולמות וגני אירועים. בתקופת החורף זה אולמות סגורים ובקיץ יש גם אולמות סגורים וגם אולמות פתוחים. יש אולמות בגדלים שונים שיכולים להכיל מ־200 ועד 1,000 איש. כן ניתן לומר שיש אזורים כמו תל אביב ששם החתונות יותר קטנות. גם האולמות בדרך כלל טיפה יותר קטנים לעומת אזור הצפון או ירושלים, ששם האולמות גדולים ויש כמות מוזמנים גדולה. תל אביב היא גם המקום היקר ביותר לערוך בו אירוע לצד אזור השרון.
"מה שעוד מזהים בענף זו הגעה של מוזמן אחד מבני הזוג ולא שניהם, כדי לחסוך בעלות המתנה, ואם מדובר במשפחה אז לא מגיעים עם ילדים אלא רק בני הזוג למשל".
האם אורחים צימצמו את גובה המתנות?
"כן. לפי הנתונים שלנו, מתנה ממוצעת של משפחה גרעינית (קרבה ראשונה לבני הזוג) היא 1,805 שקל, לעומת 1,900 שקל בשנה שעברה. חברים רחוקים נותנים היום 570 שקל לזוג בממוצע, לעומת 600 בשנה הקודמת. וזה גם משתנה לפי אזורים".
מה עם זוג פמוטים או רשימת מתנות בחנות כלי בית זה כבר פאסה?
"בישראל נותנים כסף, נקודה. גם בסין. בארה"ב ובאירופה נותנים רשימת מתנות, בטורקיה נותנים מטבעות זהב. תרבות זו תרבות, לא משחקים איתה ולא משנים אותה כל כך מהר. בישראל זה הגיע מהתרבות היהודית: בעבר אנשים היו מביאים את האוכל, את הציוד ואת כל ה'מסביב' כדי לערוך את החתונה. היום נותנים כסף, שחלק ממנו יכסה את עלויות האירוע.
"כשהתחלנו ב־2015 עשינו סקר, וגילינו ש־35% מהאורחים לא מגיעים לאירוע בגלל עלות המתנה. זה הגיוני, כש־70% מהחתונות בישראל מתקיימות בעונה החמה – וזה גורם לעומס הוצאות. הפתרון של העברה באשראי מקל מאוד. הזוג שנישא מקבל לחשבונו את כל המתנות כבר באותו יום, או מקסימום למחרת. עוד לפני שביט ופייבוקס הגיעו לעולם, אנחנו כבר עשינו העברות מכרטיסי האשראי לחשבון של בני הזוג ישירות, בלי סליקה דרך חברת האשראי".



אבל העמלות שמוזמנים משלמים לכם על העברת מתנה באמצעות האפליקציה הן הגבוהות ביותר, בהשוואה להעברה בביט או פייבוקס.
"לשירות שאנחנו מעניקים יש כמה יתרונות בולטים בהשוואה לביט ולפייבוקס. למשל, חלוקה לתשלומים זה בלעדי לשירות שלנו. אנחנו גם עושים בדיקה פיננסית לפני ההתקשרות עם הזוג שמתחתן, כדי להבין אם הוא יוכל באמת לקבל את הכספים, למשל שאין לו עיקול על חשבון הבנק. באפליקציות הבנקים אפשר להעביר עד 4,000 שקל בהעברה בודדת ועד 8,000 בהעברה חודשית. אצלנו ניתן להעביר עד 5,000 שקל בהעברה בודדת וסך הכל 100,000 שקל לאירוע. זה כבר עושה את כל ההבדל. אצלנו יש גם אופציה להוספת צילום של ברכה מושקעת ולכתוב כמה מילים לזוג".
איך אתם עובדים?
"אנחנו מנהלים את כל המעקב אחר הגעת המוזמנים, משליחת ההודעה הראשונה של Save the Date ועד שליחת ההזמנות ואישורי ההגעה; בודקים איתם מה הם מעדיפים לאכול, האם יש אלרגיה למזון, צמחונים, טבעונים או שומרי כשרות, מי מעוניין להשתמש בהסעות לאירוע. זה חוסך הרבה התעסקות וכאב ראש לזוג, ועולה לו כמה מאות שקלים. זה עוזר גם לדייק את כמות השולחנות והמנות, ולא לשלם יותר ממה שצריך. אנחנו עושים שלושה ואפילו ארבעה סבבים של אישורי הגעה, ומי שלא עונה מתקשרים אליו עד שתופסים אותו, והזוג יכול לראות את המצב בכל רגע באפליקציה. בסוף אנחנו מגיעים לרמת וידוא של 96% לגבי כמה אנשים אכן הולכים להגיע".
טרנד החתונות בשישי בצהריים עדיין חזק? ומהם הימים המבוקשים ביותר?
"חמישי זה היום החזק ביותר, אחריו שישי, אחרי זה יום רביעי, והיום הכי חלש הוא יום ראשון, כשאת שבת לא סופרים. טרנד שישי בצהריים מאוד חזק".
איזה טיפים אתה יכול לתת למתחתנים?
"יש נוהג לקחת שירות סידור הושבה מהאולם, במתנה או בעלות של מאות שקלים, שבדרך כלל נעשה על ידי מלצריות ומלצרים של האולם. אבל יש גם חברות סידורי הושבה מקצועיות, שגובות 1,000־2,000 שקל, וכמובן גם אנחנו נותנים את השירות. אני ממליץ לקחת שירות מקצועי כזה. זה עושה סדר. עם אדם מנוסה, שעשה מאות אירועים, יודע איך לדבר עם המוזמנים ואיך לנהל את ההושבה.
"זה גם חוסך כסף. שולחן נוסף עם 12 מוזמנים שנפתח שלא לצורך, כפול 200 או 400 שקל לאורח, זה הרבה מאוד כסף. וכשלא האולם מנהל את זה, אלא החברה המקצועית, ששומרת על האינטרס של הזוג מול האולם, זה חוסך. עוד טיפ: כדאי לזכור שלקיים חתונה בדקה ה־90 (לא בעונה החמה) בדרך כלל מביא להוזלה משמעותית, אפילו ב־30%, בעלויות".
בעוד חמש שנים מהיום, איפה תהיו?
"אמשיך להוביל את החברה ולשכלל את השירות שלה, ויש עוד הפתעות שירות שעדיין מוקדם לספר עליהן. והחלום הוא שאחרי כל אלה, אני מגיע עם לירן (כוהנר) אשתי ושתי הילדות המתוקות של חיי – שיה וארי – לקוסטה ריקה ונהנה מהחיים".