נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון הודיע אתמול בוועדת הפנים של הכנסת כי בנק ישראל יפרסם הוראות חדשות שינחו את הבנקים לפשט את תהליך מחזור המשכנתה ולהפוך אותו לדיגיטלי. ההוראות החדשות יורידו חסמים בירוקרטיים. לדברי פרופ' ירון, הלקוח יודיע לבנק על כוונתו למחזר משכנתה, באופן מקוון או בטלפון, ויוכל לבצע את התהליך מבלי להגיע אל הסניף, למעט לצורך מעמד החתימה.
כמו כן הלקוח יוכל לקבל מהבנק את המידע והמסמכים הנדרשים באופן מקוון. הוא יוכל לבחור להודיע על כוונתו לבצע מחזור ישירות לבנק החדש, מבלי שייפגעו זכויותיו. לקוח לא יידרש להגיע לסניף הבנק הישן לשם קבלת המסמכים הנדרשים למחזור, מסמכים אלו יועברו על ידי הבנק הישן ישירות אל הבנק החדש.
2 צפייה בגלריה
yk13513303
yk13513303
צילום: ירון ברנר
יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר, שיזם את הרפורמה במסגרת הצעת חוק לפני כשנה, ציין את דוח רשות התחרות משנת 2021, שהמליץ על שימוש בממשקים מקוונים, ולדבריו דבר זה נכון במיוחד בתחום המשכנתאות. "הפישוט של ההליך באמצעות דיגיטציה יאפשר ללקוחות לנהל צרכנות נבונה ולערוך השוואות אפקטיביות בין מספר הצעות מחיר, ובכך להביא להוזלה משמעותית בעלויות המשכנתה", אמר ח"כ אשר.
המפקח על הבנקים דניאל חחיאשוילי: "הצעד מסיר חסמים בירוקרטיים למחזור משכנתאות, כך שהשיקול הכלכלי הינו השיקול העיקרי שמנחה את הלווים בקבלת החלטה בנושא".
2 צפייה בגלריה
yk13513304
yk13513304
צילום: אלכס קולומויסקי
מחזור משכנתה הפך לפעולה שכיחה בשנה האחרונה מאז עלו שיעורי הריבית.
ההחזר החודשי על משכנתה התייקר באלף שקל בממוצע, והיקף המשכנתה הממוצעת עומד על 976 אלף שקל.