"אני מודע לחוסר השלמות של הדמוקרטיה הישראלית, אני מודע לשאלות שמגיעות מהידידים הטובים שלנו. הוויכוח החשוב במדינה כואב, אבל אני כאן כדי לומר לעם האמריקאי שאני יודע שהדמוקרטיה שלנו איתנה ויציבה. הדמוקרטיה היא חלק מה־DNA הישראלי", אמר אמש נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בפני מושב מיוחד של שני בתי הקונגרס לציון 75 שנה ליחסי ישראל וארצות־הברית. עם ההכרזה על נאומו, נשמעו תשואות רמות באולם במשך דקות ארוכות. הקהל נעמד על רגליו והריע, בזמן שסנאטורים וחברי קונגרס ניגשו אליו ולחצו את ידו. המחוקקים האמריקאים נעמדו 30 פעמים במהלך הנאום, יותר מבנאומים אחרים.
זו הפעם השנייה בהיסטוריה של מדינת ישראל בה נשיא המדינה נואם במעמד הזה, בפני מאות סנאטורים וחברי בית נבחרים. הפעם הקודמת הייתה בשנת 1987 כאשר אביו של יצחק הרצוג, הנשיא לשעבר חיים הרצוג, נאם בפני הפורום המיוחד הזה.
2 צפייה בגלריה
yk13513790
yk13513790
צילום: Jacquelyn Martin, AP
(צילום: Jacquelyn Martin, AP)
הרצוג אמנם דיבר באנגלית, אך ניכר שרבים מהמסרים שלו כוונו דווקא לאזרחי ישראל, אולי בבמה החשובה הזאת יאזינו לו לאחר פיצוץ השיחות בבית הנשיא. הוא הדגיש שישראל תישאר דמוקרטיה חזקה, שהמחלוקת רק משקפת את עוצמת הדמוקרטיה הישראלית. כיבוד רצון הבוחר, הגנה על מיעוטים וזכויות, מערכת משפט עצמאית - כל אלה הם בסיסי הדמוקרטיה. הנשיא הדגיש את החובה להגיע להסכמות, ואת מחויבותו לכך. "הדמוקרטיה הישראלית התבססה מאז ומתמיד על בחירות הוגנות, על כיבוד בחירת העם, שמירה על זכויות מיעוטים, הגנה על חירויות האדם והאזרח ועל מערכת משפט חזקה ועצמאית”.
התשואות הרמות ביותר מהקהל נשמעו כשהרצוג דיבר על מצעד הגאווה הגדול בתל־אביב, אך בצד הרפובליקני נשארו לשבת. "הדמוקרטיה שלנו היא שעות אחר הצהריים של יום שישי, כאשר קול המואזין הקורא לתפילה משתלב עם הצפירה המכריזה על כניסת השבת בירושלים, כשבאותה שעה מצעד הגאווה מהגדולים והמרשימים בעולם נערך בתל־אביב", המשיך הנשיא.
2 צפייה בגלריה
yk13513794
yk13513794
הקהל עמד על רגליו והריע, יותר מ־ 30 פעמים
(צילומים: אי־פי, J. Scott Applewhite, Jacquelyn Martin)
הרצוג אמר עוד שהציב בראש סדר העדיפויות שלו את הובלת הדיון הציבורי סביב החקיקה. "אנחנו חייבים למצוא את הדרך לדבר, ייקח כמה זמן שייקח".
ברקע המתיחות ביחסים בין ישראל וארצות־הברית סביב הליכי החקיקה, אמר אמש הנשיא: "השעה כרגע בישראל היא קצת אחרי שש בערב. בקרוב יסבו הישראלים לארוחת הערב ביחד עם בני משפחה או חברים, שיתכן שעם חלקם הם חלוקים קשות. אבל הם עדיין יהיו, ותמיד יישארו, משפחה. גם ישראל וארצות־הברית לא יסכימו בהכרח בעניינים רבים. אבל תמיד נישאר משפחה".
אחד מרגעי השיא היו כאשר הנשיא אמר שלישראל אין תחליף לארצות־הברית, ולארצות־הברית אין תחליף לישראל. שכאשר ישראל חזקה, כך גם ארצות הברית. אז, שאגות של תמיכה נשמעו באולם. הרצוג אמר עוד, כי הוא לא מתעלם מקיומה של "ביקורת בין חברים", כולל ביקורת שהביעו כמה מחברי הבית המכובד הזה. "אני מכבד ביקורת, במיוחד מחברים, על אף שלכבד ביקורת אין פירושו בהכרח להסכים עימה", אמר בשעה ששישה חברי קונגרס החרימו את הנאום בטענה שישראל היא מדינת אפרטהייד. "אבל אסור שביקורת על ישראל תחצה את הקו ותהפוך לשלילת זכותה של מדינת ישראל להתקיים. הטלת ספק בזכותו של העם היהודי להגדרה עצמית אינה דיפלומטיה לגיטימית, אלא אנטישמיות".
חלק משמעותי בנאומו התייחס לאיום האיראני, אותו הגדיר הרצוג ככזה ש"מטיל צל אפל על העולם כולו".
"בל נטעה - איראן אינה שואפת להשיג אנרגיה גרעינית למטרות שלום. איראן בונה יכולות גרעיניות, המהוות איום על היציבות במזרח התיכון ומעבר לו". הרצוג המשיך: "על ישראל וארצות־הברית, בגיבוי מדינות העולם החופשי, לפעול בכל הכוח כדי למנוע את האיום שמטילה איראן על ביטחון העולם כולו". בשלב זה, הריע הקהל בחוזקה. ראשונים קמו הרפובליקנים, אחריהם הדמוקרטים.
הנשיא הביע תקווה לנורמליזציה עם סעודיה: "אנו מודים לארצות־הברית על פועלה לקידום שלום בין ישראל לממלכת ערב הסעודית, אומה מובילה באזור ובעולם המוסלמי כולו. אנחנו מתפללים שהיום הזה יבוא, ויביא עמו מהפיכה של ממש במהלך ההיסטוריה של המזרח התיכון, ושל העולם בכלל".
הנשיא לא התחמק מהסוגייה הפלסטינית והדגיש - מדינת ישראל שאפה ותמשיך לשאוף ולפעול לשלום אמיתי עם הפלסטינים, אך זה לא יוכל להתקיים כשטרור מופנה כלפי ישראל.
בשעה שבקהל יושבת לאה גולדין התייחס הנשיא לשבויים ולנעדרים ואמר: "שני חיילים ישראלים, אורון שאול והדר גולדין ז"ל, ושני אזרחים, הישאם א־סייד ואברה מנגיסטו – מוחזקים במשך שנים כבני ערובה בידי חמאס, על מנת לענות את משפחותיהם. סגן הדר גולדין נחטף תוך הפרה של הפסקת אש הומניטרית בחסות האו"ם, שהושגה בתיווך אמריקני. משפחתו נלחמת כבר תשע שנים כדי להחזירו הביתה. ביקשתי מאמו של הדר גולדין, לאה, להיות כאן אתנו היום".
הנאום, שארך כ־40 דקות, הסתיים בשני משפטים מרגשים, שנגעו לליבם של המחוקקים האמריקאים: "עם ישראל חי" ו"יברך האל את מדינת ישראל, יברך האל את ארצות הברית של אמריקה". דווקא אדם אחד וקרוב לנשיא החמיץ את הנאום: שגריר ישראל בארצות־הברית ואחיו של הנשיא, מייק הרצוג, שיצא חיובי בבדיקת קורונה.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב: "נאום חשוב של הנשיא הרצוג שהביע את עמדתנו התקיפה והנחרצת נגד איראן". ראש האופוזיציה, יאיר לפיד: "הוא הציג את פניה היפות של ישראל הדמוקרטית".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.07.23