המחאה ההולכת ומתרחבת במערך המילואים, שמתבטאת בפרישה מיידית של מאות אנשי מילואים, ביניהם גם קצינים בכירים, מעוררת דאגה רבה בצה"ל. בצבא אף הורו על מנגנון ניטור ודיווח יומי בכל הזרועות, במטרה לנהל מעקב רציף אחרי היקף התופעה.
נכון לאמש, אחרי הבדיקות והניטורים הראשונים שנעשו בצה"ל, עולה שעד כה מאות קצינים במילואים, בהם גם טייסים, הודיעו על הפסקת שירות מיידית. בין הבכירים שבהם נמצאים גם
3 צפייה בגלריה
yk13513909
yk13513909
(צילום: דובר צה"ל)
שני תתי־אלופים (מיל') מהמטה המבצעי של חיל האוויר, שנכחו ביום ראשון האחרון, בשיחה עם מפקד חיל האוויר, שתוכנה נחשף אתמול ב"ידיעות אחרונות". מדובר בתא"ל (מיל') שלי גוטמן, מפקד בסיס חצרים לשעבר, ובתא"ל (מיל') אמנון עין דר, מי שהיה ראש להק אוויר.
‏השניים הם מהבכירים בגוף שמנהל את הלחימה מבור חיל האוויר.
3 צפייה בגלריה
yk13513727
yk13513727
חתימת מסמך אי־ההתייצבות למילואים ברחבת מוזיאון תל־אביב, אתמול | צילום: מוטי קמחי
בצבא עדיין לא מגדירים זאת, גם עבור הדרג המדיני, כחציית קו אדום מבחינת כשירות צה"ל למלחמה - אך מביעים דאגה מהמספרים שהולכים וגדלים מיום ליום, ועלולים להגיע למצב שמעורר חשש ממשי.
בחיל האוויר מדובר על כ־200 מאנשי המילואים של החיל – מהמטה המבצעי שלו, מבית הספר לטיסה, וגם כמה טייסים מעטים שעדיין פעילים בטייסות, שהודיעו על הפסקת הגעה למילואים. חלקם אמרו למפקדיהם ששירותם מושהה לשבועות הקרובים, כדי לראות כיצד ואם החקיקה תתקדם, ולכן האירוע מנוהל בחיל האוויר בצורה פרטנית ואישית, כדי לא לזעזע את המערכת לאור היחסים האישיים הקיימים בין המשרתים - בעיקר טייסי המילואים - למפקדי הטייסות.
3 צפייה בגלריה
yk13513721
yk13513721
מחאת הרופאים הצבאיים במיל', אתמול | צילום: יאיר שגיא
חשוב לציין שלא כל אנשי המילואים שהודיעו על הפסקת שירותם נמצאים בתפקידי ליבה מבצעיים, והפסקות שירות של טייסים במילואים לא בהכרח פוגעות בטווח זמן מיידי - אפילו של החודש הקרוב - בכשירותם לטוס.
אמש נחשף ב־ynet שמפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, הזמין את מפקדי החיל לשעבר, ביניהם עמיקם נורקין, אמיר אשל, עדו נחושתן ואליעזר שקדי, על מנת להתייעץ עימם לגבי ניהול המשבר. מפקד חיל האוויר לשעבר דן חלוץ, ששותף פעיל במחאה, לא הוזמן לפגישה.
אותם אלופים נפגשו עם האלוף בר גם בגל הקודם שבו נשמעו קריאות של טייסים לגבי כוונתם להפסיק להתייצב למילואים. נכון לעכשיו אותם מפקדים לשעבר לא יצאו לסייע לאלוף בר במשימה לבלום את גל הקצינים שמבקשים לסיים את שירותם.
בעוד מפקד חיל האוויר יכול להתייעץ עם קודמיו בתפקיד, הרמטכ"ל הרצי הלוי מאוד בודד. הוא אנו יכול להתייעץ עם גדי איזנקוט, בני גנץ או אהוד ברק, וגם לא עם גבי אשכנזי שהיה עד לפני רגע בפוליטיקה. היחידים שנותרו לו הם שאול מופז ואביב כוכבי. אתמול ביקר הרמטכ"ל הלוי בבסיס תל נוף של החיל האוויר, יחד עם מפקד החיל, אלוף תומר בר. "צה"ל מושתת על מערך המילואים מיום הקמתו", אמר הרמטכ"ל בביקור. "אלה האנשים הכי טובים של מדינת ישראל ואנחנו מוקירים אותם. בלעדיהם, מודל צבא העם לא היה מחזיק מעמד 75 שנים. החוזה שבנינו הוא תעודת הביטוח של מדינת ישראל. הקריאות לאי התייצבות פוגעות בצה"ל".
הרמטכ"ל הוסיף: "האתגרים המבצעיים של צה"ל מתקיימים לילה לילה. המציאות הביטחונית מחייבת אותנו לפעול כל יום, בכל הזירות, לצד מוכנות והכנת צה"ל למלחמה הבאה. חיל האוויר נדרש לממש את היכולות המבצעיות שלו בכל יום באופן מדויק ומקצועי אל מול האתגרים הביטחוניים. אתגרי הביטחון מציבים מציאות מבצעית שמחייבת שילוב בין הכוח הסדיר לאנשי המילואים, המהווים חלק בלתי נפרד מצה"ל. הישגי חיל האוויר בחודשים האחרונים הם משמעותיים ביותר ואני מאוד מעריך אותם".
הרמטכ"ל הורה למפקדים לנהל כבר בימים הקרובים שיחות עם כלל חיילי הצבא כדי שנושא המחאה יוצף תחת שליטה, וקביעת קווים אדומים. באשר לחיילי המילואים, בצבא לא פוסלים נקיטת צעדים פיקודיים נגד חיילים שלא יתייצבו לקריאה ולצו, בחילות האוויר והיבשה, במנעד המלא – מהשעיה, דרך הדחה ועד למחבוש.
אתמול עידכן שר הביטחון, יואב גלנט, שהוא והרמטכ"ל הלוי נועדו ביום שני האחרון לשיחה עם ראש הממשלה נתניהו. "בין היתר, שר הביטחון והרמטכ"ל הציגו לראש הממשלה את תמונת המצב הביטחונית ואת כשירות צה"ל", נמסר. נכון לעכשיו אין צפי למפגש נוסף, אך בצה"ל מבהירים שתמונת המצב המלאה, לרבות האיומים הביטחוניים וכשירות הכוחות תוצג תדיר ובצורה מלאה לדרג המדיני.
כתבתנו יעל צ’כנובר מוסיפה: אתמול הצטרפו למחאת המילואים גם כ־300 רופאים צבאיים בשירות מילואים פעיל, שהודיעו שיפסיקו להתנדב למילואים, בעקבות החקיקה לביטול עילת הסבירות. מדובר בכ־20% מרופאי המילואים בצה"ל.
את המכתבים שכתבו הרופאים – כל אחד באופן אישי – הם חתמו במשפט: "ללא קשר לעמדה פוליטית, אני מודיע שלא אגיע לשירות מילואים תחת ממשלה שאלו הן פעולותיה ואלו הן עמדותיה - חשוכות ומסוכנות. כולי תקווה שנראה ימים טובים יותר".
ד"ר אור גורן, רב־סרן (מיל) ביחידה מובחרת בחיל האוויר, אמר: "לא אשרת משטר שאינו דמוקרטי. קצין רפואה ראשי לא מוכן לדבר איתנו. הוא טען שאין בעיית התייצבות. באנו לומר לקרפ"ר שיש בעיה - ולמסור 300 מכתבי אי התייצבות, כולם בשירות מילואים פעיל".
גורן, שהתגייס ב־1993, הוא מנהל חדר ניתוח בבית החולים איכילוב בתל־אביב. "הייתי ממשיך להתנדב עוד המון שנים", אמר אתמול בדמעות. "עצוב לי שככה אני מסיים את השירות בצבא למען המדינה".
אמש התכנסו ברחבת מוזיאום תל־אביב אלפי אנשי מילואים מארגונים שונים לטקס של חתימה המונית על מסמך אי־התנדבות לשירות מילואים. העצרת כללה נאומים של מובילי ומובילות המחאה, ביניהם רב־סרן (מיל') בתאל בלאיש סולטניק, בוגרת קורס חובלים, ויוני כפולר, לוחם לשעבר בשייטת 13 שקרא לגלנט: "גלנט, את הפניית הגב למחאה, זו שהחזירה אותך למשרד הביטחון, ואת היריקה בפרצופם של כל הלוחמים הגיבורים המילואימניקים המתנדבים מכל היחידות לא נשכח".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.07.23