הפנייה של עודד מנוס: "רעייתי, זהבה ז"ל, פנתה לכללית סמייל, ושם, אחרי צילום ובדיקה, נקבע כי עליה לעבור עקירת שן ולבצע החדרת שתל. בגלל מחלת הריאות הכרונית שממנה היא סבלה, לא ניתן היה לבצע את ההליך במרפאה והיא הופנתה למרפאת פה ולסת בבית החולים בילינסון. קיבלנו מקופת החולים את כל האישורים, כולל טופס 17, והתקבלנו בבית החולים. ערכו לה תוכנית טיפולית, היא עברה שתי בדיקות וסתימה, ונפטרה עוד לפני שבוצעו טיפולי העקירה והשתל. למרות זאת, נדרשנו לשלם עבור הטיפולים שלא בוצעו בערך אלף שקל. הגשתי בקשה להחזר, צירפתי קבלות וכל אישור אפשרי, ונעניתי בשלילה. מה עושה קשיש חסר אונים שלא יודע שאפשר לפנות אלייך?"
על מה התרגזנו? לא זו בלבד שהקופה גבתה כספים שלא כדין, על טיפול שלא ניתן, היא עוד מתקטננת עם האלמן על החזר?
למי פנינו: לכללית, משם נמסר: "אושר לאלמן החזר כספים ע"ס 1,047 שקל. המרפאה עומדת איתו בקשר ומלווה אותו עד לקבלת הסכום".
הפנייה של איילת ראובן: "אני אם חד־הורית לילדה בת שלוש וחצי, אשר סובלת מנוזלים באוזניים שגורמים לה אי־סבילות קשה לרעש. רופא הילדים שלה הפנה אותנו למומחה, ומכאן התחיל הסיוט. מתברר שלא ניתן לקבוע תור בזמן סביר לאף מומחה בתחום אף־אוזן־גרון ילדים. חזרתי מיואשת למשרד המרפאה, התחננתי, ונקבע לילדה תור לעוד חודשיים. אלא שיום לפני הודיעו לי על ביטול כי 'הרופא לא יגיע'. התחננתי לפתרון חלופי ולא קיבלתי. מרוב ייאוש נכנסתי לאתר הביטוח המשלים ואיתרתי רופא בעלות של 250 שקל, אבל למחרת התקשרו מהקופה ומסרו לנו שיש תור לרופא רגיל. שמחתי, לא קבעתי את התור לרופא שכרוך בתשלום, חיכינו בסבלנות, ואז, יום לפני התור, קיבלנו פעם נוספת הודעה על ביטול. אני לא מבינה את הביטולים האלה, ולמה כמבוטחת שמשלמת בקביעות לקופה אני צריכה לפנות דרך הביטוח המשלים לרופא ולשלם על זה עוד?"
על מה התרגזנו? אנחנו יודעים שיש מחסור ניכר ברופאי אא"ג לילדים, דבר שמעכב את התורים, שזה חמור כשלעצמו, אבל למה לבטל תורים? ואם זה כבר קרה, למה לא להפוך את העולם למציאת חלופה עבור החולים?
למי פנינו? לניסיון שצברנו בנושא: נכון, זה לא הוגן כי בעצם מדובר בשירות שאנחנו אמורים לקבל בלי תוספת מחיר, אבל כשמדובר בתחום הרפואי העמוס הזה – כדאי לקחת בשתי ידיים כל תור זמין, גם אם הוא דרך הביטוח המשלים, העיקר שהילדה תטופל במהירות.

מנעו מכם תרופות חדשות? הרופא שאליו הופניתם אינו זמין? אף אחד לא אומר לכם מה הזכויות שלכם?
אריאלה איילון, כתבת הבריאות שלנו, תנסה לעזור גם לכם. שלחו פרטים מלאים לאימייל:
Ariela-a@yedioth.co.il, או התקשרו: 6082515־03