הנושא הכי מדובר על המטוס לאילת לא היה הרפורמה המשפטית — אלא הקניות. לאן הכי כדאי ללכת ואיפה מוכרים הכי בזול. כבר בעלייה לטיסה אורית מכפר־סבא מספרת לי שהיא מתכוונת להישאר בעיר 8 שעות בלבד. "אני נוחתת ברמון ב־10:30, מהשדה לוקחת מונית עם חברה שלי", היא מצביעה עליה, "ושתינו יורדות היישר בחנות של ליאור עדיקה, שמענו שהמחירים שם ברצפה". לצורך ההמחשה לרצינות כוונותיה היא שולפת דף עם רשימה ארוכה של בשמים ומוצרי קוסמטיקה, לכל המשפחה ולחברים קרובים. "יש לי לו"ז צפוף, כי ב־18:10 יש לנו כבר טיסה חזרה הביתה. אני מתכוונת גם לקנות סלולרי לילד, ואולי עוד מוצר חשמל, זה שווה לי את עלות הטיסה הלוך־חזור כי אנחנו חוסכות עשרות אחוזים בקנייה בעיר בלי מע"מ. יותר מזה, בזכות התחרות המחירים זולים הרבה יותר רק מההפרש של המע"מ".
2 צפייה בגלריה
yk13519647
yk13519647
אילת
(צילום: יאיר שגיא)
מבדיקה השוואתית של 30 מוצרים שערכנו עולה שהתחושה של אורית נכונה. מחירי הבשמים באילת זולים לא רק בהשוואה לשאר המדינה, אלא אפילו יותר מבדיוטי פרי בנתב"ג (ראו טבלה). מתברר שהבשמים — בעיקר היוקרתיים, לנשים — הם המוצר השני הכי נמכר באילת, אחרי מכשירי הסלולר. כתוצאה מכך רשתות הפארם מגבירות במהירות את הפעילות והנוכחות בעיר הדרומית. מחירי בשמים יוקרתיים בישראל מגיעים ל־600־700 שקל. לכך צריך להוסיף שהצרכנית הישראלית משתמשת במספר בשמים במקביל, בניגוד לאירופית, שדבקה בדרך כלל בבושם אחד. בניגוד למוצרי החשמל, על רכישת בשמים באילת לא מוטלת שום הגבלה. החיסכון במחיר של בקבוק בושם בודד יכול להגיע ליותר ממאה שקל, ואפילו ל־150 שקלים. גורמים בענף מעריכים כי מכירות הבשמים באילת תופסות 10% עד 20% מכלל המכירות בישראל, ושכמעט כל אישה שמגיעה לעיר רוכשת בושם. הנתונים המטורפים האלה נמצאים בעלייה מתמדת ככל שהתחרות בעיר מתרחבת. גם מספר הישראלים שיורדים לאילת למספר שעות רק לצורך קניות מוזלות מזנק בהתמדה. לפי ההערכות, כל מכשיר סלולרי רביעי בישראל נמכר באילת. אם לוקחים בחשבון שעל קניות בשמים אין הגבלה, בניגוד לסלולריים — כנראה שרק השמיים הם הגבול.

"מוכרים כמו גרביים"

החודש נפתח לראשונה באילת סניף של ליאור עדיקה, רשת הפארם והטואלטיקה המוזלת, שלרגל הפתיחה מוכרת מטיטולים ועד בשמים פופולריים במבצעי מחיר עמוקים, שמטלטלים את המתחרים בעיר. יש האומרים בענף, כי חלק מהמבצעים הם במחירי הפסד לרגל ההשקה. מדובר ברשת קטנה של חמישה סניפים, שצמחה בירושלים בבעלות המייסד ליאור עדיקה, וזאת הפעם הראשונה שהיא פורצת החוצה את המרחב הירושלמי (כולל מודיעין) ולא בכדי בחרה דווקא באילת. הרשת התפרסמה במחיריה המוזלים, חלקם מיבוא מקביל. "אנחנו מוכרים בשמים כמו שמוכרים גרביים", אומר עדיקה ל"ממון".
גם רשת "גוד פארם" מצויה כעת בשלבי איתור מיקום לפתיחת הסניף הראשון שלה באילת. אוהד סנדלר, מבעלי הרשת, מאשר ומסביר: "כשמורידים את המע"מ כמו באילת, הכל נראה אחרת". במקביל נודע ל"ממון" כי רשת המשביר, שמפעילה מחלקת בשמים וקוסמטיקה עליה מופקד סער שביט, בנו של רמי שביט, בעל השליטה, שכרה מידי קבוצת משקיעים, שעומר אדם נמנה עליהם, את שטח המתחם המסחרי מתחת למלון מלכת שבא, על הטיילת באילת. "בכוונתנו", אומר רמי שביט, "לפנות את רוב החנויות הפועלות במקום ולפתוח סניף דגל של המשביר (לרשת סניף ותיק בעיר מחוץ לאזור המלונות). אילת חזקה במכירות בשמים, ובסניף החדש נשים דגש מיוחד על התחום — בקונספט דיוטי פרי ללא מע"מ, ובמחירים שיתחרו בדיוטי פרי". כדי לחזק את מעמדו בתחום השיק המשביר החודש בשמים יוקרתיים של "לה פרלה" ו"קוראג" מצרפת, שיימכרו רק בסניפיו בבלעדיות.
סופר־פארם, שהיא עדיין השחקן הדומיננטי באילת ומפעילה בה שבעה סניפים, השיקה לפני שבוע בקניון מול הים באילת חנות קונספט עם מיקוד בבשמים וקוסמטיקה, תחת השם "גאלרי". הסניף בשטח 500 מ"ר, משתרע על שתי קומות וכולל מחלקת בישום מורחבת, כולל בשמי נישה יוקרתיים כמו ורסאצ'ה, סרג' לוטן, הוגו בוס ועוד. דני לוזון, משנה למנכ"ל סופר־פארם: "הסניף יאפשר לצרכנים ליהנות מחוויית ביוטי בינלאומית וממגוון מותגי יוקרה, עד למותגי אינדי שצמחו דרך האינסטגרם והרשתות". גורמים בענף מסבירים כי "גאלרי" מאפשרת לסופר־פארם לבדל את עצמה, לנוכח התחרות המתעצמת בעיר, ולהציע גם אלטנרטיבה יוקרתית יותר עם בשמים ייחודיים.

לצד המחשב

טירוף המכירות באילת הביא לכך שגם רשת KSP, שמפורסמת בעיקר בזכות מכירת מחשבים וציוד נלווה במחיר מוזל, הפכה למעצמת בישום, שמהווה חלק נכבד ממכירותיה בעיר. הרשת מפעילה 4 סניפים באילת, המוכרים מגוון ענק של מוצרים, כולל בישום. לאלה שאינם מחפשים חוויית קנייה מציעה KSP הזמנה באונליין עוד טרם הנסיעה לאילת ואיסוף ההזמנה בדלפק בסניפיה בעיר. מהרשת נמסר: "אנחנו פועלים באילת כמו דיוטי פרי. מזמינים אצלנו באתר, רושמים תאריך הגעה לעיר וזה מחכה לך בחנות באילת. המחירים שלנו לפעמים מחצית ממחירם אצל המתחרים, והיתרון שאצלנו, לצד בשמים במחיר מוזל, יכולים לרכוש עוד מגוון ענק של מוצרים".
מהבדיקה המקיפה שערכנו עולה כי ליאור עדיקה ו־KSP מציעות בשמים במחירים הזולים ביותר באילת — רובם אף זולים יותר מבדיוטי פרי בנתב"ג. גם ברשת סופר־פארם ניתן למצוא שורה ארוכה של בשמים במחירים זולים במיוחד לעומת שאר המדינה, ואף בהשוואה לדיוטי פרי. בכל מקרה, אין ספק שרשת KSP, שהובילה בגדול את הפערים במחירים עד הכניסה של ליאור עדיקה — נתקלת עכשיו בתחרות עזה.
אגב, בעוד שלרשת KSP וכמובן שגם לסופר־פארם יש אתר שבו ניתן לבדוק מחירים לפני ההגעה לחנות הפיזית עצמה, הרי שלליאור עדיקה אין עדיין אתר מכירות אונליין ולכן ההשוואה של המחירים חייבת להיעשות בהגעה לחנות. בפועל, אין כמעט סיכוי שתתאכזבו. ברוב המוצרים שבדקנו, הן לגברים והן לנשים, המחיר משתלם בהשוואה למתחרות, וזאת למרות שגם בסופר־פארם מתקיים בימים אלו מבצע אטרקטיבי של 25 אחוז הנחה על בשמים שעליהם מדבקת הנחה ורודה. המחירים הנמוכים אצל ליאור עדיקה לא מאפיינים רק את הבשמים, אלא את כל מוצרי הטיפוח והטואלטיקה. כך מצאנו, למשל, בעדיקה, דיאודורנט רול־און לגבר של nivea חמישים מ"ל שעולה 7.50 שקל ליחידה, או במבצע של 3 יחידות ב־18 שקל, כלומר 6 שקלים ליחידה — מחיר שנמוך ביותר מ־50 אחוז משאר המדינה. בשורה התחתונה: משתלם יותר היום לקנות בשמים ומוצרי קוסמטיקה באילת. לא רק שהמחירים זולים בעיר הדרומית בעשרות אחוזים בהשוואה לשאר ישראל — הרי שבמרבית המוצרים המחירים זולים אף יותר מאשר בדיוטי פרי.