ראשי המשק ובכירי העולם העסקי בניסיון כמעט אחרון לעצור את רכבת החקיקה שקורעת את העם. הבכירים התכנסו ביום שישי באוהל מחאה בירושלים. חנן פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי אמר: "עלולה להיות פגיעה בלתי הפיכה והרסנית בכלכלה הישראלית. תעצרו. תדברו. תגיעו להסכמות".
ראשי פורום העסקים, יחד עם ראשי חברות ההייטק, לשכת עורכי הדין ומשרדי עורכי הדין המובילים, בתי חולים ו"החלוקים הלבנים", מטה האקדמיה, הסטודנטים ועוד - החליטו לעלות הבוקר לירושלים ולהצטרף לאירועי המחאה כנגד המהפכה המשפטית. מנהלי החברות, שמעסיקים מאות אלפי עובדים יאפשרו גם לעובדי החברות להשתתף באירועי המחאה. מפורום העסקים וממחאת ההייטק נמסר: "הגענו לרגע האמת של המאבק על פניה של מדינת ישראל ואי אפשר לעמוד מנגד. לא נשתוק בזמן שממשלת ישראל מחריבה את כלכלת ישראל, מפרקת את צבא העם וקורעת את המדינה לשניים. נילחם בכל כוחנו על הדמוקרטיה. אנחנו קוראים לכל המגזרים בחברה הישראלית לגלות מנהיגות ולהצטרף אלינו ליצירת הסכמה רחבה שתאחה את הקרעים".
2 צפייה בגלריה
yk13514322
yk13514322
בכירי המגזר העסקי בכנס החירום בירושלים
"פורום העסקים", שמורכב מבכירים רבים במשק ומאורגן על ידי בעלי פוקס הראל ויזל, התכנס כבר בשישי במאהל המחאה בירושלים וערך שם "קבלת שבת". בכירי המשק שהגיעו לתמוך קראו לממשלה שוב לעצור את החקיקה של המהפכה המשפטית ולנסות להגיע להסכמות. אתמול הצטרפו הבכירים לצעדה לירושלים והיום הם צפויים לקיים דיון חירום במאהל המחאה.
לצד פרידמן נאם גם מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר שאמר: "אנחנו כבר חצי שנה עמוק בחוסר ודאות שפוגע באחדות ובחיבור בין חלקי החברה. הפגיעה היא גם ביכולת שלנו להתמודד עם שלל אתגרים כלכליים, לאור שינויים בכלכלה העולמית. הדבר החשוב היום באמת, הוא למנוע את הפילוג, בתוך העם ובקרב המשפחות שלנו, ולעצור את הנזק הערכי והכלכלי שמתרחש מול עינינו, שעלול להיות גם בלתי הפיך.
"בעולם העסקי אנחנו יודעים שעסקה טובה היא עסקה שבה שני הצדדים לא יצאו עם מלוא תאוותם בידם. אין מנצח ואין מנוצח. נבחרי הציבור אמונים על מלאכת הפוליטיקה וחובתם להגיע להסכמות. נדרשים אומץ ומנהיגות לדבר בלב פתוח ואוזן קשבת – לא בשיח מבזה ורדוד שאינו מכבד האחד את השני".

150 אנשי עסקים

בכנס נכחו כ־150 אנשי עסקים מובילים, בהם: ערן וולף – מנכ"ל מימון ישיר, הראל ויזל – בעלים, מנכ"ל ודירקטור קבוצת "פוקס־ויזל", ליאורה עופר – בעלת השליטה ויו"ר עופר השקעות ומליסרון, אילן בירנפלד – מנכ"ל דלויט, איציק אברכהן – יו"ר שופרסל, לילך ישי דוידי, יו"ר קרן ההשקעות פימי, משה לארי – מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, דב קוטלר – מנכ"ל בנק הפועלים, סמדר ברבר צדיק – מנכ"לית הבנק הבינלאומי, מריוס נכט – בעלים חברת אנג'לס, קרן כליפה – מנכ"לית גזית ישראל, אבי לוי – מנכ"ל דיסקונט ואורי לוין – מנכ"ל תדהר.
בנאומו הבהיר מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן כי "עדיפה הסכמה שאינה עונה על כל המאוויים של כל צד בוויכוח, על פני נזקים בלתי הפיכים לכלכלה, לחברה, למדינה. הסכמות שיידרשו שינוי – ניתנות לעדכון בעתיד. נזקים בלתי הפיכים, שיתרחשו בהיעדר הסכמות רחבות – אינם ניתנים עוד לתיקון. אנו פה כדי למנוע את מה שקרה בעיר הזו – בירת הנצח של ישראל – לפני כ־2,000 שנים, עת כשלו המנהיגים של אותו דור במימוש אחריותם לאחות את הקרע בעם".

"עוד לא מאוחר"

ההחלטה על אוהל המחאה התקבלה לאחר שבשבוע שעבר נערך כינוס של הפורום בנוכחות חבר הכנסת בני גנץ בניסיון לשכנעו להצטרף לממשלה ללא הצלחה. בסופו של הכנס יצאה הודעה זהירה שקראה לקואליציה לבוא להידברות אך לא נקטה צעדים אופרטיביים, ועל כך חטף הפורום ביקורת.
גם דנה עזריאלי, בעלת קבוצת עזריאלי, נאמה שלשום: "אני קוראת למנהיגים שלנו – תתרוממו לגודל השעה. איפה אתם? אנחנו כולנו – ראשי המשק כולו – קוראים לכם מכאן – לעצור את החקיקה החד־צדדית ולהגיע להסכמה רחבה על שינויים. המדינה שאני עליתי אליה – היא מדינה יהודית ודמוקרטית, שחתרה וחותרת לשוויון זכויות מלא בהתאם לערכים של מגילת העצמאות. עכשיו אנחנו כאן, בשעת החירום עוד לא מאוחר לנסות ולרפא את הקרע שנוצר".