ראש הממשלה שוב הופתע. הוא לא ידע שסוכר זה לא בריא ושעדיף שילדים יצרכו כמה שפחות ממנו. הוא לא ידע שישראל מובילה את העולם בקטיעת גפיים בשל המחלה הנוראית הזו, שפעם הייתה שייכת בלעדית לגילי 50 פלוס והיום יותר ויותר ילדים סובלים ממנה. הוא לא ידע אף שכל הרופאים ואנשי המקצוע התריעו בכל מקום אפשרי, כולל בוועדות הכנסת, שביטול המס על משקאות ממותקים הוא צעד בכיוון הלא נכון. צעד שיפגע בציבור. אבל ראש הממשלה מיהר לבטל אותו, דבר ראשון שעלה לשלטון. מה הפלא, הרי הממשלה הקודמת חוקקה את החוק - אז הוא כמובן נגד. אז ביום חמישי הוא גילה לראשונה שסוכר זה מזיק לבריאות ושהמצב מסוכן וביקש שיגישו לו בדחיפות צעדים ותוכניות למיגור המגפה. אז, מר נתניהו, יש לי צעד שאפשר לשלוף ככה מהשרוול - מה עם להטיל מס על משקאות ממותקים? חשבת על זה?
אבל המס על משקאות ממותקים הוא רק דוגמה לדרך קבלת ההחלטות בממשלה הזו. הנה עוד אזהרות חמורות שנשמעות בימים אלה שכדאי מאוד להחשיב בשיקולים לפני שמקבלים החלטות. אז אדוני ראש הממשלה - כדאי לך לקרוא, שלא תגיד אחרי שלא ידעת.
1. המדבקות האדומות. אם אנחנו כבר בנושא הסוכר, וקיבלת את הנתונים על המגפה הנוראית שפוגעת גם בילדים ובני נוער, שים לב מה מתכנן שר הכלכלה שלך, ניר ברקת. אחרי שנים שלקח להעביר את הרפורמה שמחייבת יבואנים ויצרנים לסמן בבירור במדבקה אדומה מוצרים עם רמת סוכר, מלח ושומן גבוה. רפורמה ששינתה את הרגלי הצריכה וגם גרמה ליצרנים להפחית את המרכיבים המסוכנים במוצרים כדי להימנע ממדבקה אדומה, כעת, בניגוד לכל אזהרות המומחים, רוצים במשרד הכלכלה לבטל את הרפורמה. השאלה היא אם חיסכון של 20-10 אגורות על מוצר (שספק בכלל אם יתגלגל לצרכן) עדיף על בריאות הציבור. הנתונים לפניך - אל תגיד שלא ידעת.
2. המשקיעים בורחים. הממשלה ברשותך דוהרת לשינויים מרחיקי לכת בשיטת המשטר של ישראל. אין טעם לחזור על הוויכוח שנסב פה בחודשים האחרונים, אבל כן חשוב להדגיש את המחיר שעליו מתריעים כל בכירי ההייטק, שמובילים את כלכלת ישראל ובזכות המסים שמשלמים הם, החברות והעובדים שלהם אפשר להמשיך ולממן אוכלוסייה רחבה ולא יצרנית שנסמכת על קצבאות הביטוח הלאומי. הציפייה ממנהיג מפוקח שרוצה בטובת המדינה היא לחזק את ענף ההייטק ולחזק את היציבות שכל כך נדרשת כדי להביא משקיעים לארץ. במקום להקשיב לבכירים הם מקבלים בוז והתעלמות. והנתונים קשים: צניחה של 68% בהשקעה בהייטק הישראלי בחצי השנה הראשונה של 2023, סטרטאפים שמעדיפים להירשם בארה"ב, ובריחת מוחות. ראש הממשלה, הנתונים לפניך - אל תגיד שלא ידעת.
3. הכלכלה תקרוס. ראשי המשק ובכירי העולם העסקי, בניסיון כמעט אחרון לעצור את רכבת החקיקה שקורעת את העם, מתריעים: "עלולה להיות פגיעה בלתי הפיכה והרסנית בכלכלה הישראלית". בכך הם מצטרפים למעל 270 כלכלנים בכירים ואנשי אקדמיה, בהם ראשי המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר ובכירים בבנק ישראל שטוענים שחקיקת הרפורמה המשפטית תגרום ל"נזק חסר תקדים לכלכלת ישראל". ההסבר מגובה במחקרים, בהם אלה של זוכה פרס הנובל דגלאס נורת' ושל כלכלנים מהחשובים בעולם. מחקרים אלו מראים שקיומו של כוח פוליטי רב בידי הקבוצה השלטת, בלא איזונים ובלמים חזקים, הוא גורם עיקרי לנחשלות כלכלית. ראש הממשלה, קיבלת את המכתבים, אתה רואה את האזהרות, והנתונים הקשים מענף ההייטק חשופים לכולם, ובכל זאת אתה מוביל את ישראל עם הראש בקיר לקטסטרופה. ולשם מה?
אדוני ראש הממשלה, הנתונים לפניך - רק אל תגיד שלא ידעת.