"מצבו של שוק ההסעדה המוסדי לארגונים, למקומות עבודה ולמשרדי ממשלה, קשה בהרבה מה של המסעדות. הן יכולות לעלות מחיר לצרכן, אנחנו לא. אנחנו כבולים ללקוח בהסכמים ארוכי טווח. במיוחד במכרזי ההסעדה הממשלתיים עם הצמדה למדד בלבד שלא מדביק את ההשתוללות האינפלציונית של מחירי המזון וללא יכולת לצאת מחוזה". כך אומרים לממון בכירים בענף ההסעדה המוסדית.
לטענתם, "יצרני וספקי המזון מעלים מחירים לשוק המוסדי ביתר דחיפות מאשר לרשתות המזון, הם מנצלים את העובדה שאין בשוק המוסדי מותג פרטי להתחרות בהם ושקולנו לא נשמע בניגוד לצרכן הפרטי".
ענף ההסעדה לארגונים במקומות עבודה מגלגל כ־3 מיליארד שקל לשנה, מעסיק כ־10,000 עובדים. החברות הגדולות בענף: עידית מקבוצת מלונות דן, סודקסו חברת בת של סודקסו העולמית, אשל ומבושלת. ארבעתם מהווים כ־50% מהענף. כאמור הענף מאופין בהתקשריות בחוזים ממשלתים ל־5 שנים וללא יכולת לצאת.
אודי בן־שימול מנכ"ל סודקסו ורן כצמן מנכ"ל עידית אומרים כי הזינוק של עשרות אחוזים במחירי מוצרי המזון כמו עוף שעלה ב־30% מאז ינואר האחרון ודג סלומון שעלה כמעט 50% בשנתיים האחרונות – שני מצרכי יסוד בהסעדת עובדים, לצד עלייה בשכ"ד ושכר עבודה מצאה אותם כלואים בתוך חוזים ארוכי טווח, שלא מאפשרים עליית מחיר ועל גבול ההפסד.
אגוד לשכות המסחר המאגד אותן פנה לחשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג במכתב כדי לבחון מנגנון פיצוי לחברות ההסעדה. כצמן: "בשכר הדירה עלה ב־20% בשנה וחצי, חומרי הגלם עלו ב־30% והמחירים ללקוח, שמעוגנים בהסכם לחמש שנים, צמודים למדד שעלה רק ב־5%. הגענו למצב שנאלצנו לוותר על הסכם עם חברת הייטק גדולה מאוד, כי לא הסכימו לעדכן. הבעיה שזה לא נגמר. לך תגיד ללקוח ממשלתי שיש לו חוזה ותבקש שיפתח אותו שוב. הבעיה שבמכרזי ממשלה, שהוא המעסיק הגדול ביותר, לא ניתן לשפר מחיר ולא לצאת מההסכם. מלשכת המסחר שם אנחנו מאורגנים יצא מכתב לחשב הכללי שדרש מענה למצוקה, אבל לא התקבלה תשובה".
מיליארד שקל בשנה מגלגל ענף ההסעדה המוסדית