מרכזי קניות וקניונים רבים נותרו אתמול סגורים במחאה על החקיקה המשפטית, לאחר שפורום העסקים הכולל 150 חברות גדולות במשק הודיע ביום ראשון בלילה על שביתה. רשתות המזון, רשתות הפארם, תחנות דלק ובנקים שהוגדרו מפעלים חיוניים נותרו פתוחים.
בין המרכזים שהיו סגורים: מתחמי ביג ברחבי הארץ, כמו גם כל קניוני עופר, קניוני עזריאלי (כולל אתר המכירות של הקבוצה), חנויות רשת פוקס (וגם אתר המכירות שלה), טרמינל X עצר את ההזמנות באתר, רשת מקדונלד'ס שבתה (למעט סניף נתב"ג). ענף ההייטק שבת, וכ־150 חברות ההייטק וקרנות ההון סיכון השביתו אתמול את הפעילות.
1 צפייה בגלריה
yk13519735
yk13519735
מחסומים בכניסה למרכז הקניות ביג בפרדס־חנה, אתמול
ביג מול רמי לוי
קבוצת ביג נעלה בבוקר את המרכזים שלה. שערי הכניסה לחניונים היו חסומים כדי למנוע כניסת קונים עם רכבים. מאוחר יותר מסרו ברשת כי "לאחר שמרכזי ביג היו סגורים לחלוטין מהבוקר כחלק ממחאת העסקים, החל מהשעה 14:00 תתאפשר כניסה אך ורק לחנויות פארם וסופרמרקטים כעסקים חיוניים".
רמי לוי, שיש לו מספר חנויות במרכזי ביג בארץ, כעס על הצעד שבו נקטה ביג וכינה זאת "דיקטטורה". בראיון לאולפן ynet אמר לוי: "החנויות שלי משרתות את כולם. אף אחד בביג לא יידע אותנו - וסגרו את החניון. אסור להם לעשות את זה כחברה ציבורית. אין להם זכות לעשות את זה, זה לא של אבא שלהם העסק הזה, כל מי שמחזיק מניות הוא גם בעל הבית, הם לא בעלי הבית".
גם בקבוצת הווטסאפ של בעלי עסקים באחד ממתחמי ביג, התרעמו על הסגירה. בעל עסק כתב לחבריו: "זה שאנחנו מתקפלים מולם זו שערוריה. הכוחניות הזו של 'אני אחליט עבורך שתסגור את העסק שלך' מקוממת. כל עובדי השעה יפסידו משכורת יום".
כיצד זה נראה בשטח? ובכן, עובדי מתחם ביג בפרדס־חנה נעלו את חניון הכניסה עם מחסומים ושרשראות. עם זאת, כאמור, חנויות מזון נשארו פתוחות. רשת שופרסל הודיעה כי סניפיה ושירותי האונליין שלה יפעלו כרגיל. זאת למרות שיו"ר שופרסל, איציק אברכהן, פעיל בפורום העסקים הוא שקיבל את ההחלטה על ההשבתה. הרשת הסבירה כי היא עסק חיוני ולכן היא פותחת את סניפיה למרות ההשבתה. גם רשת קרפור הודיעה על פעילות כרגיל, וכאמור כל רשתות המזון היו פתוחות ברחבי הארץ. קבוצת בריל (המותגים נאוטיקה, טימברלנד ועוד) הודיעה על פעילות כרגיל. מרכזי הקניות של רני צים היו סגורים. קניוני קבוצת ג'י הודיעו גם על השבתה אך לא כפו על החנויות לסגור, וחלק גדול מבעלי החנויות בחר לפתוח כרגיל. גם קבוצת אירני (אלשרד) שבתה. הבנקים נותרו פתוחים. בהפועלים, לאומי, הבינלאומי ומזרחי טפחות הודיעו כי יאפשרו לעובדים לשבות ולהפגין, ולהשלים את ההיעדרות בהמשך השנה. בדיסקונט ובוואן זירו איפשרו לעובדים לקחת יום חופש.