ת"ז: אמא לשלושה, מתגוררת בירושלים.
רזומה: מומחית למשפט, תקשורת וטכנולוגיה מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. חוקרת את האמון בין מוסדות חברתיים לבין האזרחים, בדגש על העולם הדיגיטלי.
"מה שקורה עכשיו לא קורה סתם. היו משברים בעבר ולא הגענו לתהום הזאת. הסיבה שדווקא עכשיו הכל מתנפץ נובעת מזה שאנחנו צורכים את המידע שלנו מטוויטר ומפייסבוק. הפתרון הוא שפוליטיקאים פשוט יפסיקו להרעיל אותנו דרך הרשתות", קובעת ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר.
אז טוויטר אשם? חשבתי שיריב לוין אשם.
"בטוויטר, כמה שאני יותר קיצונית ומתלהמת יש לי יותר לייקים והתפוצה שלי יותר גדולה, וזה יוצר הקטנה של השיח. בנוסף, כיוון שכל אחד מחלקי העם מקבל תמונת מידע שיצר עבורו האלגוריתם – שרק רוצה שנישאר באפליקציה – תהליכי הקיטוב הופכים להיות חריפים מאוד. משפיעה גם העובדה שבעידן שלנו קשה מאוד לברר מה אמת ומה שקר, כי הפוליטיקאים יעשו הכל כדי לקבל עוד לייקים. וכאשר גם התקשורת נגררת אחרי הרשתות, אין לנו בעצם מרחב שבו אפשר לנהל שיחה שדרכה מגיעים להסכמות. השילוב הזה מונע מהמלט שאמור להדביק את הלבנים של הדמוקרטיה לעשות את העבודה שלו".
ומהו המלט הזה?
"האמון בין העם לבין מוסדותיו שיש כללי משחק, שאנחנו מסוגלים להתווכח על עובדות ולא לשקר כל הזמן, והאמון שהפוליטיקאים אולי רוצים בטובתנו ולא רק בפופוליזם".
הדמוקרטיה שלנו מתפרקת.
"נכון, היא מתפרקת כי יש קיטוב ואין מרכז, כי אנחנו כבר לא מאמינים לאף אחד: לא לאקדמיה, לא לשופטים, לא לצבא וגם לא לנציגי הציבור שלנו, וזה מה שיוצר את המשבר הנוכחי. אבל בעיקר אין לנו אמון ביכולת שלנו לברר את המציאות, להבין מי נגד מי, על מה מתווכחים, איפה נקודות התורפה ואיפה אפשר להגיע להסכמות".
אז מה עושים? חוזרים לאנלוגי?
"מה שצריך זה שהפוליטיקאים קודם כל ייצאו מטוויטר. זה כמובן נאמר במעט ציניות, אבל אם מה שעומד על המאזניים זה ההישרדות שלנו כחברה, אולי שווה להקריב את הקורבן הזה. וצריך גם לתבוע מהרשתות לפעול אחרת: יש פלטפורמות שעושות עלינו כסף ולא מקבלות אחריות".