מספר שברי בקבוקי האלכוהול שהיו פזורים ברחבת איסוף המזוודות בנמל התעופה באיביזה, רמזו במקצת על המחכה לנו. האי הספרדי הזה הוא בירת המסיבות, הריקודים והאלכוהול העולמית, המשלבת גם שמש נהדרת וחופים של מלח וים כחול. בעשורים האחרונים הוא מושך אליו מדי קיץ כמיליון תיירים, שחלקם הגדול מגיע כדי לחגוג במועדונים הרבים הפזורים בו. עכשיו, אחרי שחזרתי משם, אני יודע שכל מילה שנאמרה על המקום הזה הייתה נכונה. זו הייתה חוויה מטורפת של מוזיקה שנשאה אותי אל מקומות חדשים.
איביזה, שנמצא מול החוף המזרחי של ספרד, הוא מוקד עלייה לרגל לחובבי המוזיקה האלקטרונית, ובאי משלמים מדי קיץ כ־250 מיליון יורו כשכר לתקליטנים, שמגיעים אליו כדי להבטיח חוויה ייחודית שבוע אחרי שבוע, מסיבה אחרי מסיבה. סצנת המסיבות התוססת שהתפתחה בעשורים האחרונים לא מפתיעה על רקע ההיסטוריה של האי, שמשנות ה־50 החלו להתיישב בו אנשי בוהמה, סופרים וציירים, ואחריהם באו ההיפים בסוף שנות ה־60.
באי חיים כ־150 אלף אנשים, ואפשר להקיף אותו ברכב בכחצי שעה. בשטח הקטן הזה יש לא פחות מכ־70 אלף חדרי מלון ואירוח, ויותר מ־20 מועדונים. איביזה מתעורר לחיים בכל שנה בחודש מאי, ונרדם שוב באוקטובר. בין לבין, בעונת התיירים, האי מציע מגוון רחב של אטרקציות, בעיקר אטרקציות ימיות – מסיורי שיט בין איים וצלילות שנורקל ועד שיט קיאקים וג'ט סקי.יש באי חופים יפהפיים, נוף כפרי חקלאי עם הרבה מטעים של עצי זית, שקדים וגפנים, ובעיר הבירה, שנקראת גם היא איביזה, יש עיר עתיקה שב־1999 הכריז עליה ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. האי היפהפה מציע גם פינות של שקט ושלווה ומקומות שאליהם מגיעים תיירים שמחפשים מנוחה מהרעש, ואזורים שמתאימים למשפחות. המסעדות המקומיות מוכיחות עצמן בכל הקשור לאוכל טרי, ירקות העונה ותיבול מדויק. בין היתר תוכלו לטעום סוגים שונים של תבשיל המחבת המסורתי פאייה, על בסיס אורז עם ירקות ומאכלי ים ולפעמים גם בשר. אין ספק שהספרדים מבינים מהו אוכל משובח המשאיר חשק לעוד.
לתיירים שמחפשים קניונים גדולים כמו בכל יעד אחר באירופה, תחכה הפתעה. באיביזה אין, אבל כן תמצאו חנויות בוטיק בסגנון הייחודי של האי, עם מותגים יוקרתיים לצד יצירות מקומיות, בגדים ואביזרים מעוצבים המשתלבים באופן מושלם בנוף המקומי.
כיוון שהתחבורה הציבורית לא משהו, מומלץ לשכור רכב (החל מ־80-70 יורו ליום לרכב קטן).

הבריטים על העליונה

אבל אנחנו הגענו לאיביזה בשביל המוזיקה. לראשונה בישראל מציעה חברת EyeLand, שבבעלות מפיק המוזיקה ואיש חיי הלילה איתן סלימי, ביחד עם ארקיע ורשת מלונות פתאל (שלה שני מלונות באי), חבילות חופשה לאי שנתפרו במיוחד לאוהבי המוזיקה האלקטרונית. החבילות הן לשבעה לילות, וכוללות לראשונה טיסות ישירות של ארקיע לשדה התעופה באיביזה, לינה באחד מבתי המלון באי וכרטיס כניסה לחמישה מועדונים פופולריים שבהם מנגנים התקליטנים המובילים בתעשייה העולמית, כמו ,David Guetta, Solomun Martin Garrix, Black Coffee, Armin Van Buuren ועוד.
מיד עם היציאה משדה התעופה, כמה סדרני מוניות שאלו כמה אנחנו, ומיד דאגו לשבץ אותנו למונית. החשש מנהג המונית שהולך לסדר אותנו במחיר – במיוחד אחרי החוויה עם נהג המונית בארץ, שהביא אותי לנתב"ג, חשב לרגע שאני תייר וביקש מחיר מופקע – התחלף מהר בשיח נעים אחרי שהנהג הדליק את המונה.
המונית הביאה אותנו לעיר סנט אנטוני דה פורטמני, מרכז המסיבות של האי, הנמצאת במפרץ סן אנטוניו שבחופו המערבי, למלון NYX (של פתאל), מלון 4 כוכבים המוגדר למבוגרים בלבד, כלומר לא מארחים ילדים. המלון מציע נוף מהמם לים, שיאכטות וסירות פזורות עליו, והוא עוצב על ידי הישראלי רובי ישראלי־הלברייך. החדרים מפנקים, הצוות מסור, והשהייה במלון חווייתית וכוללת בין היתר אירועים מוזיקליים ואירועים עם די־ג'יי מדי יום. האוכל, לעומת זאת, היה מאכזב, אבל לקראת סוף שהותי במלון נודע לי שיועץ קולינרי ישראלי נמצא בו ועמל על שינוי דרסטי של האוכל המוצע לתיירים.
בטיילת הארוכה שלאורך החוף תמצאו מגוון רחב של ברים ומועדונים עם מוזיקה מערבית מסגנונות שונים. במהלך טיול רגלי בטיילת, מהגרים אפריקאים יציעו לכם בלונים עם גז צחוק, בעוד אחרים יציעו בתנועות עיניים סמים שונים. רוב התיירים בטיילת הם בריטים, חלקם ספרדים ואמריקאים, ויש גם ממדינות אירופיות אחרות. התערובת התרבותית הזאת הופכת אותה למקום נפלא למפגשים מעניינים.
הסתובבות ברחובות ולאורך הטיילת מלמדת מיד: הדי־ג'יי כאן הוא אלוהים, שמספק גן עדן של מוזיקה. פניהם של התקליטנים הבינלאומיים הידועים מתנוססים על שלטי חוצות ענקיים בכל מקום. אחד המועדונים הפופולריים הוא Hï Ibiza. במועדון התקיימה מסיבה שחיכיתי לה בכיליון עיניים, עם ההרכב האיטלקי מהפופולריים ביותר בעולם בסצנת המוזיקה האלקטרונית – Tale of Us. אחרי שתשלמו 70 יורו לכרטיס (כ־280 שקל), תקבל את פניכם רחבה שבה פזורים ברים קטנים תחת כיפת השמיים. רחבת הריקודים, המעוצבת בהשראת אמפיתיאטרון איטלקי קלאסי, מוקפת במרפסת מוגבהת המארחת את ה־VIP. קהל האנשים מכל הגוונים והמינים, לבושים יפה ומבושמים.
אזהרת מסע: כדי לבלות במועדון הזה, ובעצם בכלל במועדוני איביזה, תצטרכו כיס נפוח. רכישה של בקבוק מים, כמה דקות לאחר שנכנסנו, בישרה לנו שהגענו למועדון האלפיון העליון – 13 יורו (כ־52 שקל) לבקבוק זכוכית קטן. כוס גדולה של וודקה רדבול תעלה לכם 24 יורו (כ־100 שקל). בליין ממוצע, ששותה נאמר שלושה משקאות חריפים בערב, ייפרד בלב כבד (או שמח) מקרוב ל־100 יורו רק על אלכוהול. תוסיפו מונית הלוך וחזור, ועוד לא דיברנו על אוכל, ותגיעו לכ־250 יורו, שהם קרוב ל־1,000 שקל, לערב בילוי אחד, במועדון אחד.
על רקע המחירים האלה, לא היה צורך להמתין בתור לבר, כי חלק מהבליינים אכן נרתעים מהמחירים. אבל החוויה תעלה על כל הציפיות שלכם. הרחבה מלאה במאות אנשים, צעירים וצעירות אירופאים בשנות ה־20 המוקדמות לחייהם, מתוקתקים ולבושים יפה, שהתרגשו בקולי קולות כשעלה ההרכב האיטלקי לבמה. האנרגיות היו גבוהות, ולא סתם שמו של ההרכב האיטלקי הולך לפניו. בכל פעם שקהל הבליינים חשב שהוא יודע מה הולך להתנגן, הם הצליחו להפתיע ולהרים הכי גבוה שאפשר. לא בכדי המועדון הוכתר כמועדון מספר אחת בעולם על ידי המגזין "DJ Mag's Top 100 Clubs".
בערב אחר התקיימה ב־Hï Ibiza מסיבה של המפיק והדי־ג'יי האגדי זוכה פרס הגראמי דיוויד גואטה, אחד הכישרונות היוקרתיים ביותר בסצנה. כאן האווירה הייתה אחרת לגמרי. הקהל היה אפילו עוד יותר צעיר, הצפיפות יותר גדולה, וכבודו מר גואטה עלה לבמה רק לקראת 2:30 בלילה, על אף שהכרטיסים היו לשעה 23:00. למרות השעה המאוחרת, הבליינים המתינו לו בקוצר רוח, וכשהוא השתלט על העמדה, הכל טס לשמיים.
רגע לפני שחוזרים, הספקתי לתפוס עוד מסיבה, במועדון פאצ'ה, גם הוא בסנט אנטוני, שנפתח לראשונה ב־1973 והוא אייקון בינלאומי בעולם המוזיקה החשמלית. כאן האווירה מזכירה את המועדונים של שנות ה־90, והיא מקסימה ולא אופיינית למועדון ריקודים ממוצע. בקהל יש יותר מבוגרים, ובני 20 מוצאים עצמם רוקדים ומשוחחים עם בני 50. גם מחירי האלכוהול מעט יותר נמוכים.
ואם לסכם: בליינים שיגיעו לאיביזה יתקשו ללכת שוב למועדון אחר בארץ, אחרי שטעמו מהאי המיוחד הזה. חוויה יקרה, אבל לשוחרי מועדונים, ריקודים ומוזיקה אלקטרונית היא בהחלט שווה.

מחירי טיסות וחבילות

טיסה ישירה הלוך ושוב – החל בכ־600 דולר לאדם. טיסה ושתי מסיבות – החל בכ־800 דולר לאדם. טיסה וארבע מסיבות – החל בכ־1,000 דולר לאדם. טיסה, מלון על בסיס ארוחת בוקר וערב וארבע מסיבות – החל בכ־1,800 דולר.
הכותב היה אורח החברות פתאל, ארקיע ו־EyeLand