כל משק בית בישראל הפסיד ביממה האחרונה אלפי שקלים בממוצע. חלק מההפסד הוא בינתיים על הנייר בלבד, וחלקו, למשל למי ששוהה בחו"ל בימים אלה ומשלם שם במטבע זר, ההפסד הוא מיידי. זאת היא התוצאה הכלכלית הראשונית המיידית מביטול עילת הסבירות בחקיקה בכנסת שלשום אחר הצהריים.
מה שקרה אתמול בשוקי ההון והמטבע בישראל לא נראה כאן כבר תקופה ארוכה. שערי המניות בבורסה נפלו בממוצע בשיעורים של 3%־5% ושערי המטבעות הזרים היציגים עלו בשיעורים שבין 2% ל־4% ביום אחד. כתוצאה מכך הפסידו – כאמור, בינתיים על הנייר – כל מי שיש להם קופות גמל ופנסיה וקרנות השתלמות אלפי שקלים, שכן כל הקופות מושקעות בהיקפים גדולים בשוק ההון.

האווירה השתנתה

היו למפולת בבורסה ולהיחלשות הרבה של השקל הישראלי מספר סיבות: ראשית, בימים שקדמו לחקיקה הייתה דווקא אווירה טובה למדי בבורסה ובשוק המטבע, בשל אווירה של אופטימיות ששררה בארץ. זאת, כאשר רבים שיערו וקיוו שתימצא פשרה ברגע האחרון וחקיקת חוק ביטול עילת הסבירות תיעשה בסופו של יום בהסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה.
אולם, כאשר התברר שראש הממשלה בנימין נתניהו בחר את הצד של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, ולא את הצד של שר הביטחון יואב גלנט וגם לא שעה לאזהרות נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ולהצעות הפשרה שלהן הסכימו באופוזיציה – החלה המפולת כבר שלשום לאחר החקיקה ומחקה את עליות השערים של הימים הקודמים.
ואז הגיעו הסיבות של אתמול: כבר בבוקר נשמעו הצהרות שהביאו מיד לירידות שערים נוספות. מצד שר המשפטים ואנשי מפלגות הליכוד והציונות הדתית הובהר שהרפורמה לא תיעצר, והשלב הבא יהיה "טיפול" בוועדה לבחירת שופטים.
בעוד ציבור הסוחרים בבורסה ובשוק המט"ח ניסה לעכל את החדשה הזאת, הגיעה הבשורה מסיעת יהדות התורה, כי החוקים הבאים שיידונו יהיו השוואת תנאי לומדי תורה לחיילי צה"ל וקידום פסקת ההתגברות. לא עזרה גם ההכחשה המהירה של הליכוד שלא תהיה השוואה של תנאי לומדי התורה לחיילי צה"ל. הסיבה: איש כבר לא מאמין להבטחות מהסוג הזה.
כעת היה כבר ברור לברוקרים שהבטחות שהשמיע ראש הממשלה, כי כעת תהיה אתנחתה לפחות עד לחודש נובמבר, וכי הכל ייעשה בעתיד תוך שאיפה להסכמה – הפכו שוב לעורבא פרח, והמפולת בשוקי ההון גברה.

האזהרות למשקיעים

ואם לא די בכך, הגיעו בשעות הצהריים הידיעות הראשונות על הדוח למשקיעים שתפרסם בערב חברת הדירוג הנחשבת מודי'ס, והאזהרות מפני השקעות בישראל ש"הפכו למסוכנות" של בנקי ההשקעות הסיטי בנק ומורגן סטנלי – והמפולת גברה עוד.
וכך נקבעו שערים יציגים גבוהים במיוחד למטבעות הזרים, חלקם שיא מזה תקופה ארוכה, כמו שערו היציג של היורו, שעלה ב־2.2% ל־4.1056 שקל, הדולר שטיפס ב־2.7% ל־3.7170 שקל, הלירה שטרלינג שקפצה ב־2.63% ל־4.7735 שקל – ומתקרבת לפתע לשער יציג של חמישה שקלים – הפרנק השווייצרי שעלה ב־2.0% ל־4.2737 שקל, והגדיל לעשות הראנד הדרום־אפריקאי שעלה ביום אחד ב־4% ל־0.2107 שקל.
בבורסה של ת"א צנח מדד ת"א 35 ב־3%, ת"א 125 ירד ב־3.1%, ת"א 90 ירד ב־3.8%, ת"א פיננסים צנח ב־4.25% ומדד הבנקים צלל ב־4.8%, ותוך יומיים הירידה של הבנקים מסתכמת בכ־8.5%. מניות אחדות ירדו בשיעורים גבוהים במיוחד: איסתא ב־10.1%, ישראל־קנדה ב־9.4%, אפריקה מגורים ב־9%, קרסו מוטורס ב־8.4% ומניית פרטנר ירדה ב־8%. מניית טבע רשמה עלייה של 0.86%.