החלשת עצמאות מערכת המשפט, פגיעה באיזונים והבלמים במוסדות המדינה והפסקת התנדבות של אלפי אנשי מילואים: מספר חודשים לאחר שהורידה את דירוג האשראי של ישראל מחיובי ליציב, משגרת סוכנות האשראי מודי'ס דוח חריג למשקיעים על כלכלת ישראל, שמשקף את חששות הכלכלנים מקידום חוקי המהפכה המשפטית.
"ישנו סיכון משמעותי שמתחים פוליטיים וחברתיים בנושא מערכת המשפט יגרמו בעתיד להשלכות שליליות על כלכלת וביטחון ישראל", נכתב בדוח שפורסם אתמול בשעות הערב. במודי'ס הדגישו את הפגיעה בענף ההייטק, שנחשב למנוע צמיחה מרכזי בישראל: "חלק מהאזהרות הקודמות בנוגע להשפעת הרפורמה המוצעת על כלכלת ישראל כבר החלו להתממש. ההשקעות בחברות ההייטק הישראליות החלו לרדת, והענף גייס 3.7 מיליארד דולר בחצי השנה הראשונה - הסכום הכי נמוך מאז 2019. אמנם האטה שכזו נראית גם בעולם, אבל יש סימנים שבישראל הירידה כפולה". עוד צוין בדוח כי לפי נתונים מרשות החדשנות בישראל, מתחילת השנה הנוכחית יותר מ–80 אחוז מחברות הסטארט־אפ בישראל בחרו להירשם בחו"ל ולא בישראל - לעומת 20 אחוז בלבד אשתקד. לדברי מודי'ס, "הדבר משקף ככל הנראה את המשמעות של אי־הוודאות שנוצרה בעקבות הרפורמה המשפטית".
1 צפייה בגלריה
yk13522227
yk13522227
(צילום: עמית שאבי)
הדוח המיוחד אמנם אינו עוסק בשאלת שינוי דירוג האשראי של ישראל בעת הזאת, אך מציין כי הורדת תחזית דירוג האשראי באפריל נועדה "לשקף את התפיסה שלנו שהממשל בישראל הידרדר, כפי שהודגם על ידי ההצעה לתקן את מערכת המשפט". במודי'ס מסבירים כי "אנו מאמינים שהאופן הנרחב של הצעת הממשלה יכול להחליש משמעותית את עצמאות מערכת המשפט ולהפריע לאיזון ובלמים בין ענפי הממשל השונים, אשר מהווים היבטים חשובים של מוסדות חזקים". החברה עוד מדגישה כי בניגוד למדינות דמוקרטיות אחרות, למדינת ישראל אין חוקה כתובה, ומוסדותיה נשענים על טווח חשוב של השקפה ובקרה משפטיות. לכן מזהירים הכלכלנים כי חקיקת המהפכה המשפטית תגרום לכך שהרשות המבצעת והמחוקקת "יהפכו צפויות פחות ומסוגלות יותר ליצור סיכונים משמעותיים ליציבות הכלכלית והחברתית".
בעקבות הדוח של חברת מודי'ס, מעריכים כעת גורמים כלכליים בכירים כי בקרוב מאוד יוציאו גם חברות הדירוג הגדולות הבינלאומיות האחרות, סטנדרד אנד פורס ופיץ', דוחות מיוחדים למשקיעים. חברת פיץ' כבר הודיעה שאת הדוח התקופתי שלה על כלכלת ישראל היא תקדים ותפרסם כבר באמצע חודש אוגוסט.
נזכיר כי בשבוע האחרון ביקרו בארץ כלכלנים של חברת דירוג האשראי פיץ' ונפגשו עם ראשי המשק ובכירים במשרד האוצר, בנק ישראל וגופים כלכליים מובילים. כמו כן בכירי חברות דירוג נוספות שוחחו טלפונית עם בכירים במשק הישראלי, וניכר כי הם אינם מבינים כיצד החקיקה נמשכת בניגוד מוחלט להבטחות שניתנו בעבר על ידי נשיא המדינה וראש הממשלה.
הודעה נוספת שכבר מדאיגה את הכלכלנים היא של בנק ההשקעות מורגן סטנלי, שפירסם התייחסות למצבה של ישראל וציין כי קיימת "אי־ודאות לגבי מצבה של הכלכלה בחודשים הקרובים". כמו כן גם הבנק האמריקאי סיטי פירסם הערה למשקיעים על המצב בישראל בעקבות החקיקה המשפטית, ולפיה משבר חוקתי במקרה של התערבות בג"ץ בחקיקה ופיטורים אפשריים של היועמ"שית עלולים להוביל לטלטלה בשווקים. "המצב נהיה מסוכן יותר ומסובך יותר", נכתב מטעמם.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוציאו הודעה משותפת, עוד בטרם ההודעה של מודי'ס, וטענו: "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד". עוד הוסיפו כי "התעשיות הביטחוניות מפוצצות בהזמנות, תעשיית הגז מגדילה את היצוא לאירופה, ושבע חברות מתמודדות בימים אלה על מכרזים לחיפוש גז בישראל בהשקעה של מיליארדים. אינטל מתכננת את ההשקעה הגדולה ביותר שלה מחוץ לארה"ב ותשקיע 25 מיליארד דולר בישראל. כלכלת ישראל מבוססת על יסודות איתנים והיא תמשיך לצמוח תחת הנהגה מנוסה שמובילה מדיניות כלכלית אחראית".