הכנסת אישרה שלשום בלילה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לעידוד תעשייה עתירת ידע. החוק מעניק הטבות מס למשקיעים בחברות הייטק ישראליות וכן הטבות לחברות בגין רכישת חברות אחרות או מיזוג עם חברות אחרות שהקניין הרוחני שלהן רשום בישראל ומרכז פעילותן בארץ.
החוק, המכונה גם "חוק האנג'לים" (משקיעים פרטיים בעלי הון), גובש כבר לפני כשלוש שנים והוגש רק בספטמבר 2022. מטרת ההטבות הללו, אשר כבר חלו בעבר כהוראת שעה אך תוקפן פג ב־2019 וכעת יחולו עד תום שנת 2026, היא לעודד את ההשקעה בחברות הנמצאות בשלבי המחקר והפיתוח הראשוניים, בפרט על ידי משקיעים אסטרטגיים עם ניסיון בשוק הטכנולוגי. ההצעה אושרה בקריאה ראשונה כבר בכנסת הקודמת, ולאחר שנידונה בחודשים האחרונים בוועדת הכספים אושרה כעת באופן סופי.
1 צפייה בגלריה
yk13523407
yk13523407
(צילום: שאול גולן)
בין ההטבות הכלולות בחוק: זיכוי במס למשקיעים פרטיים אשר מבצעים השקעות בחברות הזנק (סטארטאפים) הנמצאות בשלבים התחלתיים של פעילותן, בגובה של סכום ההשקעה המוכפל בשיעור מס רווח ההון שחל על המשקיע.
הטבה נוספת בחוק מעניקה דחייה של תשלום המס בגין רווח הון שמופק ממכירה של חברה טכנולוגית, לבעלי מניות המשתמשים בחלק מהתמורה ממכירת החברה לצורך השקעה בסטארט־אפ.
הטבה שלישית קובעת כי חברה טכנולוגית גדולה שרוכשת שליטה בחברת טכנולוגיה אחרת, תוכל לנכות את ההוצאה על רכישת המניות מחבות המס שלה, בשיעורים שנתיים שווים במשך חמש שנים מיום הרכישה. כלומר, ההשקעה תותר כהוצאה לצורכי מס, בניגוד למצב כיום שלפיו ההוצאה מותרת בניכוי רק בעת מכירת המניות.
כמו כן, מעניק החוק למוסדות פיננסיים זרים פטור ממס על הכנסותיהם מריבית, דמי ניכיון או הפרשי הצמדה בגין הלוואות שניתנו לחברות טכנולוגיה ישראליות. מטרת הפטור היא להוריד את העלויות המושתות על חברות ישראליות בגיוס אשראי.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "ברקע המשבר העולמי, כבר היום ניתן לראות התאוששות בהשקעות בהייטק וממשלת ישראל עושה צעד חשוב ומשמעותי להמשך חיזוק ופיתוח ההייטק הישראלי". מנהל רשות המסים, ערן יעקב: "התיקונים חשובים לאור המיקוד שלהם בצרכים של חברות הזנק הנמצאות בראשית דרכן, ובעידוד ההשקעה בחברות שהקניין הרוחני שלהן רשום בישראל". שר החדשנות המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס: "המטרה היא להסיר חסמים ולעודד הקמה וצמיחה של חברות הייטק. אני מאמין שחוק זה יכול לבשר על תחילתו של מפנה בהייטק הישראלי". שרת החדשנות לשעבר, ח"כ אורית פרקש הכהן: "חוק חשוב מאין כמותו שכולל מענה מקצועי לסוגיות רבות שהעלתה התעשייה ונבחנו על ידי גורמי המקצוע בממשלה".