הפנייה של יקותיאל נבון: "אני בן 80, ניצול שואה ומוכר כנכה עבודה על ידי הביטוח הלאומי בעקבות נגעים רבים בעור שנגרמו עקב חשיפה רבה לשמש במהלך שנות עבודתי. במסגרת הטיפול בנגעים נשלחתי על ידי קופת החולים שבה אני מבוטח לבתי החולים מעייני הישועה ושיבא. במכתבי הסיכום משני בתי החולים נכתב כי בשל ריבוי הנגעים יש לבצע מיפוי שומות. מדובר בפעולה שאינה נכללת בסל הבריאות למעט במקרה אחד, שלגביו נחתם הסכם בין כלל קופות החולים לביטוח הלאומי: אישור לביצוע הפעולה לנכי עבודה על חשבון הקופות. וכך, במארס 2023 פניתי לסניף הקופה במקום מגוריי כדי לקבל אישור למיפוי, אבל שם לא הכירו את ההסדר, גימגמו ולא ידעו מה לענות לי. המשכתי הלאה לשירות הלקוחות של הקופה וגם משם לא קיבלתי מענה ברור. תנסי בבקשה לחלץ אותי מהסבך הבירוקרטי הזה".
על מה התרגזנו? גם אם מדובר במבוטח צעיר, קל וחומר בקשיש, אין כל סיבה שלא יזכה למענה ברור וחד־משמעי במשך ארבעה חודשים וחצי. כך לא מתנהלת מערכת בריאות יעילה, שהמטופל נמצא בראש מעייניה.
למי פנינו? לקופת חולים לאומית, משם נמסר: "הלקוח מוכר לנו היטב. הוא פנה בעבר לקבלת אישור לטיפול בנגעי העור וקיבל התחייבות לבתי החולים לביצוע הפעולה. כעת מדובר בטיפול שמתבצע רק באופן פרטי בבתי החולים, ואנחנו בוחנים אפשרויות כיצד לסייע לו".
נמשיך לעקוב.
הפנייה של אורית לונשטיין: "בתחילת מאי התעוררתי כשאני קודחת מחום גבוה, כמה ימים אחרי שרופא המשפחה שלי איבחן שחליתי בדלקת ריאות. הרגשתי רע מאוד ופניתי טלפונית למוקד הקופה. מהרופא שענה לי קיבלתי הפניה, שהייתה תקפה ל־24 שעות, למלרד שיבא. בתחתית ההפניה ציין רופא המוקד: "נדרש פינוי באמבולנס". למחרת הזמנתי ניידת ממד"א, שפינתה אותי לשיבא. עברתי בדיקות וטיפולים שונים והשתחררתי הביתה. שבועות אחר כך קיבלתי ממד"א הודעת חיוב על סך 498 שקל, סכום שהקופה מסרבת לממן. הגורם המאשר בקופה השיב שמענה יתקבל תוך ארבעה ימים, חלפו כבר שבועות - ומענה אין. מה עושים?".
על מה התרגזנו? על רופא המוקד, שחייב היה לעדכן את החולה שכדי שהקופה תממן את הפינוי במד"א, הוא חייב להתבצע באופן מיידי.
מהניסיון שלנו: מד"א הוא המוביל הרפואי במצבי חירום בלבד. ולכן, כשמשתמשים בשירות רק כיממה לאחר מתן ההפניה, על המבוטח לשאת בעלות.
טיפ: ובכל זאת תתעקשו מול הקופה כשההפניה והפינוי ניתנים במסמך אחד.

מנעו מכם תרופות חדשות? הרופא שאליו הופניתם אינו זמין? אף אחד לא אומר לכם מה הזכויות שלכם?
אריאלה איילון, כתבת הבריאות שלנו, תנסה לעזור גם לכם. שלחו פרטים מלאים לאימייל:
Ariela-a@yedioth.co.il, או התקשרו: 6082515־03