שלל הבטחות, שאף אחת מהן לא קוימה, קיבלו בשנים האחרונות 520 אלף העצמאים בישראל, המהווים כ־12% מכלל המועסקים במשק. דמי אבטלה הובטחו להם כבר ב־2008 ולאחרונה ביתר שאת. הן בממשלה הקודמת, בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד, והן בממשלות נתניהו לפניה ובזו הנוכחית התביעה לא נענתה. כך גם הובטחו להם שלל הטבות כדי להשוות לפחות בחלק מהתחומים את מצבם לזה של השכירים – אך כמעט הכל נותר על הנייר בלבד.
ביומו האחרון של מושב הקיץ של הכנסת אתמול דנה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, בעוד עניין שהובטח בעבר, במסגרת "ישיבת מעקב". גם הפעם ניתנה הבטחה לעצמאים. הנושא הפעם: "נוהל לחיצת כפתור", שמטרתו להעניק סיוע ופיצוי לעצמאים במצבי חירום.
1 צפייה בגלריה
yk13527468
yk13527468
(צילום: מוטי קמחי)
רק לפני חודשיים דנה הוועדה בנושא וביקשה לגבש את הטיפול המתאים בבעיה. לדברי ח"כ ביטן, "צריך שיהיה נוהל ברור שמטפל בעצמאים במקרים של רעידות אדמה, מבצע צבאי, מלחמה, מגפה וכדומה כדי לאפשר להם ודאות לקיום העסקים, והדבר לא דורש תקצוב מיוחד". אולם, ספק אם הפעם היחס לעצמאים ישונה, על רקע עמדת נציגות האוצר כי "הצורך בשינוי לא ברור". הפעם התחייב ח"כ ביטן כי "הוועדה תכין טיוטת הצעת חוק מסגרת להרחבת אפשרויות הפיצוי".
סגנית יו"ר פורום העצמאים של ההסתדרות תיקי אדיסון ציינה בדיון כי רשות המסים היא גוף גובה שלא רגיל לתת והמודל שנעשה עם הביטוח הלאומי הוא נהדר אך טרם התבצע. היא בירכה על הישיבה והוסיפה: "כולם מבינים שצריכים לדאוג עכשיו לעצמאים. בסוף נוציא מים מהאבן".
ההבטחות - לפח
אולם, נציגת אגף התקציבים באוצר נועה שוקרון הפחיתה מיד את גובה להבות ההתלהבות של העצמאים. לדבריה, למשרד האוצר עדיין לא ברור כלל הצורך בשינוי, כיוון שקרן הפיצויים של מס רכוש נותנת מענה למצבי חירום. היא הוסיפה כי באוצר לא רואים כלל ערך לערב בעניין את הביטוח הלאומי. נראה שגורל ה"סיוע" הזה לעצמאים יהיה כגורל דמי האבטלה לעצמאים וכל הדרישות האחרות שמעולם לא נענו.
העצמאים, בעיקר מאז פריצת מגפת הקורונה, הפכו לציבור העובדים המקופח־מוזנח ביותר במדינה. כל ההבטחות שקיבלו במשך השנים, בעצם הושלכו לפח. זכורה ההצבעה בכנסת על הצעת חוק פרטית למתן דמי אבטלה לעצמאים. ההצעה נפלה, ואפילו נציגם בכנסת, סגן השר דאז אביר קארה, הצביע נגד תוך כדי הבטחה שהממשלה תביא הצעה בעניין מטעמה. הממשלה נפלה. ההצעה נגוזה – ובזה נסתיים העניין.
כדאי להפנים כי כאשר מדברים על עצמאים אין מדובר ברוב המקרים בבעלי מפעלים שמרוויחים מיליונים. מדובר בבעל הנגרייה, בבעל בית הקפה וגם בצַבָּע שאינו עובד באיזושהי חברה מסודרת. גם בהסתדרות הבינו לאחרונה את מצוקתם הגדולה של מאות אלפי העצמאים. שם הקימו את "פורום העצמאים", בראשות מפיק האירועים הנמרץ רמי בז'ה, ואף החלו לטפל בעשרות אלפי פרילינסרים.
לפי פרסומי הלמ"ס, בשנת 2022 היו כ־520 אלף עצמאים, מעסיקים וחברי קואופרטיבים. על פי חישובי מרכז מאקרו, שמייעץ כלכלית לארגוני העצמאים, שכר העצמאים הממוצע ב־2023 עומד על 13,742 שקל לחודש.
רשימת הדרישות
אז מה הן הדרישות העיקריות של העצמאים שלא נענו עד היום?
נוהל "לחיצת כפתור" לעצמאים: בהצעה למענק שעת חירום לעצמאים ובעלי שליטה מתואר נוהל "לחיצת כפתור" כמנגנון פשוט וישים לסיוע כלכלי מיידי לעובדים עצמאים ובעלי שליטה בזמן תקופה המוגדרת כ"שעת חירום" על ידי שר האוצר ושר הרווחה. מנגנון זה מתמקד בשעות חירום בלבד ונדרש כחלופה לדמי אבטלה, לאחר שנים רבות שבהן לא עלה בידי הביטוח הלאומי לקדם תיקון חקיקה המעניק דמי אבטלה לעצמאים. במסגרת ההצעה, עובדים עצמאים ובעלי שליטה יקבלו מענק חודשי מהמדינה הפטור ממס לתקופה של עד שלושה חודשים.
ביטוח אבטלה: במצב החוקי הקיים, בימי שגרה, רק מובטלים שהיו שכירים בתקופה שקדמה לאבטלתם זכאים לקבל דמי אבטלה באמצעות המוסד לביטוח לאומי. הרעיון הבסיסי בביטוח אבטלה הוא הענקת רשת ביטחון לעובדים שהפסיקו את עבודתם מסיבות שונות כדי שיוכלו להתקיים מבחינה כלכלית עד שימצאו עבודה חדשה. ההצעה היא לשלב את העצמאים בענף האבטלה של הביטוח הלאומי. המנגנון שיוקם עבור העצמאים יהיה בתנאים שווים לביטוח השכירים.
דמי מחלה: בדומה להטבות סוציאליות אחרות ששכירים מקבלים בניגוד לעצמאים אם מהמעסיק ואם מביטוח לאומי (פיצויים, דמי אבטלה, גמלת ימי אבל, דמי הבראה וימי חופשה שנתיים), עצמאים אינם זכאים לדמי מחלה. הואיל ועצמאים הם המעסיקים של עצמם, במקרים רבים, הפגיעה הכלכלית עקב היעדרות מהעבודה גבוהה והם נותרים ללא רשת ביטחון סוציאלית בעת מחלה. מוצע כי לעובדים עצמאים יוענק תשלום בגין ימי מחלה במקרים של מחלות ממושכות הנמשכות למעלה מ־30 ימים.
קצבת זקנה: שיעור העצמאים שעובדים מתוך כלל המועסקים לאחר גיל הפרישה עומד על כ־27.8%, מתוכם 27.2% נשים ו־72.8% גברים. נתון זה מצביע על מצבם הכלכלי הקשה של עצמאים בישראל לאחר גיל הפרישה. עם זאת, גם להמשך העבודה קיימות השלכות כלכליות שליליות. אחת מהן היא אי־זכאות לקבלת קצבת זקנה מלאה כשהשכר החודשי ברוטו עולה על 5,394 שקל.
עו"ד רועי כהן, נשיא להב: "מצב העצמאים במדינת ישראל מעורר חמלה. אזרחים שמשרתים בצבא ומשלמים מסים, נתקלים מדי יום בבירוקרטיה ובאטימות מול מקבלי ההחלטות באוצר. ישראל מתעקשת להפלות בין שכירים לעצמאים. יש להפסיק את המצב המביש הזה אחת ולתמיד ולאפשר לעצמאים ליזום ולהתפרנס בכבוד".
דורשים לקיים את ההבטחות. מחאת העצמאים ב־2022