אחת מנקודות השפל בקריירה של ענבל רז הייתה כשניגשה למיונים ללהקות הצבאיות. הילדה מנתניה, בת למורה ויהלומן שהתגרשו, נולדה עם חלום להיות זמרת ונלחמה כדי לעבור שלב ועוד שלב, אבל אז המורה לפיתוח קול החליטה שהיא "לא ברמה של שאר החברים בלהקה", וכמעט שינתה את מסלול חייה. "תמיד ידעתי שאני רוצה לשיר. ידעתי שאין סיכוי שאעשה משהו אחר", היא מספרת. "היה מתבקש שאחרי התיכון אתגייס ללהקה צבאית. הגעתי למקום חדש ולא מוכר, שבו כולם בוחנים ומדרגים אותך כל הזמן. זה היה ממש מלחיץ.
"הייתה שם מורה לפיתוח קול שלא אהבה אותי, ואמרה לי מול כולם שאני לא ברמה שלהם, ושאני צריכה לעבוד קשה ואולי יום אחד אגיע לרמה של האחרים. אולי. זה היה בסדנה האחרונה, לפני שמחליטים לאיזו להקה לשלוח אותך. היום הייתי עונה לה, אבל פעם לא היה לי ביטחון עצמי. לא נתתי שיראו שאני נשברת. עצרתי את הדמעות, ורק כשאמא שלי באה לאסוף אותי פרצתי בבכי ולא הצלחתי להפסיק. לא רציתי לחזור לשם".
1 צפייה בגלריה
yk13528097
yk13528097
(צילום: טל שחר)
למה לקחת את זה ללב ככה?
"כי באמת האמנתי לה. היום, אחרי שאני מופיעה בכל הארץ, אני יודעת עד כמה היא טעתה. אבל אז האמנתי לה והלכתי עם זה גם אחרי שהשתחררתי. אבל עמוק בפנים ידעתי שאצליח, אחרת לא הייתי ממשיכה. לאט־לאט שיקמתי את הביטחון. היה לי אז בן זוג שהוא גם זמר, קטריקס (עמרי קטרי), שחיזק אותי והבטיח לי שאני טובה, אמר לי שאני מאוד מצליחה ברשת וזה מה שבאמת חשוב. והוא צדק. מה שהחזיק אותי היה העוקבים שלי. זה נשמע מצחיק, אבל הרשתות החברתיות הן היום מדד".
היום רז (26) היא אחד השמות הכי לוהטים של הקיץ, עם שלושה סינגלים שחורכים את הפלייליסטים ואת יוטיוב. אבל לפני הגלגול הנוכחי שלה כזמרת, היא כבשה את טיקטוק, שגם בחרו בה לשגרירה הרשמית של ישראל לאירוויזיון בליברפול. הנערה שלא התקבלה לתוכנית ריאליטי הפכה להיות אחת מאושיות הרשת המוכרות בארץ, וכך הגיעה עד עדן בן זקן שביקשה להחתים אותה בלייבל שלה.
"בגיל 14 ניסיתי ללכת ל'אקס פקטור'", היא נזכרת. "הלכתי לבמה פתוחה ועברתי מלא שלבים עד שהגעתי לאודישן המצולם, ואז אמרו לי 'את עדיין ילדה, את לא בשלה'. שם החלטתי שאני לא עושה יותר ריאליטי. לא מתאים לי, לא מתחברת. אבל אחר כך, בצבא, כשהייתי בלהקה הצבאית של חיל האוויר, פנו אליי מ'הכוכב הבא', והם יודעים לשכנע. החלטתי ללכת לאודישן אחד, וישר מפתחים לך ציפיות, בא המלהק ואומר לך 'אנחנו רואים אותך בשלבים מתקדמים'. וזה נותן ביטחון, ופתאום מצאתי את עצמי מצטלמת לטלוויזיה. אבל לא עברתי. ארבעה שופטים לא העבירו אותי. ושוב חרב עליי עולמי. יצאתי משם ואמרתי זהו, את לא שייכת למקצוע".
למה לא העבירו אותך?
"אמרו שיש לי הכל, שאני שרה טוב, נראית טוב, מופיעה טוב, אבל בחירת השיר לא הייתה טובה. שרתי את 'שייפ אוף יו' של אד שירן. אבל אחרי שהייתי מאוד עצובה מהדבר הזה, פתאום הביקורות מבחוץ, מהקהל, היו טובות. פחדתי שלא ייקחו אותי כזמרת לשום מקום, כולם יראו ששמו לי ארבעה אדומים ולא יהיה לי עתיד בתחום המוזיקה. התחננתי שלא ישדרו את זה, אבל כמובן ששידרו חצי שנה אחרי, והתגובות היו נדירות. אנשים התבאסו שלא עברתי, נוספו לי מלא עוקבים ואמרתי שאולי זה לא כזה נורא. הרבה אנשים לא עברו ובכל זאת הייתה להם קריירה. הבנתי שזה שטויות".
* * *
באותה תקופה, בגיל 20, רז התחילה לעבוד על הסינגל הראשון שלה. "הלכתי למפיק מוכר, שעובד עם זמרים גדולים, ביקשתי עצות והרגשתי שלא לוקחים אותי ברצינות ולא שמים על ההערות שלי", היא מספרת. "כשהקלטתי את השיר הראשון הוא אמר לי 'אם עדן בן זקן תוציא את השיר הזה זה יכול להיות להיט'. הייתי בהלם. בסוף עשיתי הכל לבד. כשהשיר יצא שלחתי לו אותו ואת הקליפ ושאלתי מה הוא חושב, ועד היום הוא לא ענה.
"רק השתחררתי, הייתי חדשה בתעשייה, לבד, בלי חברים, בלי קשרים. הוצאתי 30 אלף שקל על השיר 'בסוף הדרך', שהיום יש לי יחסים מורכבים איתו בגלל החוויה הקשה שעברתי בכל התהליך. לא הייתה לי פלטפורמה לקדם אותו, ומרוב שהיה לי קשה איתו, כשהשיר היה מוכן לא היה לי כוח להוציא אותו. אבל נזכרתי במה שהאקס שלי אמר לי, שאצבור קהל דרך הרשת. ואז בתחילת הקורונה הטיקטוק קרה בטירוף. קלטתי שיש שם גל של חשיפה שאין בשום פלטפורמה אחרת.
"הייתה לי קבוצה של חברים שחלק מהם יוצרי תוכן, ובאה מישהי לחבורה שסיפרה שהיא יוצרת תוכן בטיקטוק. היו לה יותר מ־100 אלף עוקבים. לפני שלוש שנים זה היה מלא. אמרתי 'אוקיי, יש פה משהו'. ידעתי שאני חייבת לקפוץ על הרכבת הזאת בזמן. נכנסתי לטיקטוק ממקום של 'אני הולכת להצליח, יהיו לי הרבה עוקבים וככה יחתימו אותי בחברת תקליטים ואהיה זמרת'. זה האמצעי להשיג את המטרה".
מה עשית עם המוטיבציה הזו?
"התחלתי להעלות בטיקטוק סרטונים שלי שרה. בהתחלה אמרתי 'זה לא לרמה שלי, אפילו לא אצפה, רק אעלה סרטונים', אבל זה לא עבד. חייבים להבין מה קורה, לא רק לשיר. החלטתי שאראה לאנשים את החיים שלי, שאנשים יתחברו אליי וככה יתחברו למוזיקה שלי. עבדתי בזה שנתיים. עשיתי ולוג יומי, סרטונים מצחיקים, טרנדים חדשים. מה שמגניב לי ומה שמתחבר אליי הייתי עושה.
"פתאום התחילו להגיע קמפיינים, התחלתי להרוויח כסף, אנשים זיהו אותי ברחוב. עבדתי כפקידה בספא ויכולתי להרשות לעצמי כלכלית לעזוב הכל ולעשות רק סרטונים. 24/7 חשבתי רק על תוכן ועל איך להתקדם בפלטפורמה. זה נתן לי ביטחון עצמי אחרי שהוא קצת נעלם בגלל כל מה שקרה בדרך, וביטחון כלכלי שאין לי מהבית. בהתחלה אנשים מהשכבה שלי הסתלבטו עליי ואמרו שאני פדחנית. היום הם כותבים לי 'איך אנחנו גאים לראות אותך', באים להופעות ומבקשים סרטוני ברכות.
"אנשים יכולים לחשוב שאתה מביך, אבל לי זה לא שינה כי ראיתי בעיניים רק את המטרה, וכשאתה רוצה להגשים חלום גדול אי־אפשר להקשיב לקולות מסביב. גם היום אנשים אומרים לי 'את לא זמרת', 'כל כוכבת רשת חושבת שהיא יכולה לשיר', אומרים על כל סרטון או הופעה שזה פלייבק למרות שזה לא נכון. אבל אני מסתכלת רק על מה שחשוב לי".
* * *
אבל למרות מספר העוקבים שהמשיך לטפס והסינגל הראשון שצבר השמעות, רז עדיין לא קיבלה את הפנייה שחיכתה לה מחברת תקליטים. "אז היו לי עוקבים, וחשבתי שיהיו לי מלא הצעות, אבל הכל היה בחוזים דרקוניים שמנסים לנצל אותך וידעתי שאסור לי להיכנע", היא ממשיכה. "הרגשתי שלא מאמינים בי כזמרת אז לא חתמתי בשום מקום. לפני שנה וקצת עשיתי סשן עם שירה מרגלית ("אחותי כבר לא סובלת אותך") וים רפאלי ("שהכאב ימצא לו חברים") וביחד כתבנו את 'שלוותה'. יצא שיר כל כך טוב. הייתה לי תחושה טובה בלב שהוא יצליח.
"השמעתי את השיר לאמא שלי והיא אמרה 'ענבל, יאללה, למה את מחכה? אל תחכי לחברת תקליטים, יש לך קהל, קחי את הכסף שחסכת ותוציאי על זה'. ו־וואלה, יש לי כסף מהטיקטוק, זה נתן לי ביטחון שיש לי איך לקדם את השירים. גב כלכלי מעצמי. שמתי על השיר, על הקליפ ועל ההפקה 100 אלף שקל, לא התפשרתי על כלום. והשיר באמת הצליח. הרגשתי שנולדתי מחדש מבחינה מוזיקלית.
"ביום שהשיר יצא שירה מתקשרת אליי ואומרת 'ראית שאת במקום הראשון בסרטונים החמים ביוטיוב?' הכל היה חדש לי. פתאום מזמינים אותי להתארח באולפנים, השיר מגיע ל־50 הכי מושמעים בספוטיפיי. ועדיין לא הבנתי כמה זה גדול ולא מובן מאליו. אחרי ההצלחה של 'שלוותה' היו מלא הצעות. הכל נפתח. מלא חברות תקליטים פנו אליי פתאום עם חוזים יותר הוגנים, ובסוף חתמתי בסשן 42. ארבעה חודשים אחרי 'שלוותה' הוצאתי את 'ננה בננה' שגם הגיע להישגים מטורפים".
מה למשל?
"סבא שלי אמר לי בזמנו 'מה את הולכת לריאליטי? את לא עדן בן זקן', ואז המפיק שלא האמין בי צחק עליי שהשיר שלי יצליח אם עדן בן זקן תוציא אותו. אחרי שפרצתי עדן פנתה אליי, הזמינה אותי לפגישה ורצתה להחתים אותי בחברת התקליטים שלה. היא הייתה סופר־חמודה. גילתה אותי עוד לפניי".
הסינגל הרביעי שהוציאה בימים אלה, "מי לימדה אותך?", עוסק בבגידה של האקס המיתולוגי אף על פי שהיא בזוגיות ארוכה "שהיה שווה לעבור את כל הקשיים בדרך כדי להגיע אליה" עם הזמר והיוצר אלי חולי, שהגיע למקום השני ב"אקס פקטור" 2021.
מה את חושבת על מה שקורה היום בישראל?
"אני משתדלת ביום־יום להתעסק כמה שפחות בפוליטיקה, אבל כמובן שזה חודר גם אליי ומכניס לי שליליות לחיים. אני כן מתעדכנת וחשוב לי לדעת מה קורה, אבל אני מרגישה שהתפקיד שלי זה לתת אתנחתה למי שרוצה, ואם אנסה לקחת חלק במאבק הזה לא אצליח לקיים את השליחות שלי. המוזיקה והערוץ שלי בטיקטוק באים לשמח, שאנשים ייהנו ושבנות שעוברות פרידה ישמעו את השירים שלי ויתחזקו.
"כשיש לי משהו חשוב להגיד אני אומרת. בתקופה האחרונה של הפיגועים עשיתי סרטונים באנגלית שמסבירים את הצד שלנו, הגנתי על המדינה שלי. הרגשתי שיש לי פלטפורמה שאני יכולה להשתמש בה וזה הזמן. בדרך כלל אני לא מתעסקת בזה, לא נכנסת לעניינים פוליטיים, אבל הרגשתי שיש גל שנאה כלפינו וצריך להשתמש בכל הכלים. הייתי חייבת לעשות משהו, אז הבעתי את דעתי. קיבלתי תעודת הוקרה ממשרד החוץ על הסרטונים שעשיתי. יש קהל של בני נוער שיש לי השפעה גדולה עליו, וחשוב להעביר מסרים כשזה מרגיש לך נכון".

חממה לכוכבים

תזכרו את השמות האלה, כי הם עשויים להיות הדבר החם הבא: אלה הטיקטוקרים ששווה לעקוב אחריהם
נס וסטילה – לפני ארבעה חודשים העלתה נס לטיקטוק קטע מהשיר "תיק קטן", והשאר היסטריה. אחר כך הגיעו הקליפ, החסות וההופעות לצד הראפר סטילה.
אבי אברומי – הנער מאילת שהתחיל מסרטונים בהם תיעד את שגרת יומו כשהוא מזמזם קטעים שכתב והפך לתופעה ולאחד הזמרים שמוכרים הכי הרבה כרטיסים במדינה.
אייל לוי – הבן של של רואי לוי משוטי הנבואה. רק בן 13 וכבר הוציא שני סינגלים עם קליפים שלא היו מביישים את סטטיק ובן אל. בגילו הצעיר הוא נחשב לאחת ההבטחות הגדולות במוזיקה.
מיה סולימן – 15 שניות בטיקטוק מתוך השיר 'עזבי' הספיקו ליוצרת הצעירה כדי לפרוץ בענק, ותוך שנה היא הגיעה למיליוני האזנות וצפיות, הוציאה אלבום בכורה וגם פתחה מופעים של להקות.