רכבת מהירה מקריית שמונה לאילת: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציגו אתמול במסיבת עיתונאים את התוכנית הלאומית לחיבור המדינה ברשת רכבות מהירות, שאושרה אתמול בישיבת הממשלה.
בפתח מסיבת העיתונאים המשיך נתניהו לתאר את התוכנית כפי שהציג אותה הבוקר בישיבת הממשלה. "אנחנו מורידים את התשתיות לנגב, מה שאנחנו מביאים היום זו ישראל מאוחדת, מדן ועד אילת", אמר ראש הממשלה.
"המציאות הקיימת היום בלתי אפשרית, כשאנשים תקועים שעות בכבישים", אמרה רגב במסיבת העיתונאים. "הדבר היחידי שיצליח ויאפשר לאזרחים לוותר על הרכב הפרטי זו מערכת הסעת המונים זולה וזמינה, זה אינטרס כלכלי של מדינת ישראל".
נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "תהיה מהפכה בתחום התחבורה. היום נשיק את פרויקט חיבור המדינה כולה עם רכבת מקריית שמונה ועד אילת, ובעתיד נוכל לחבר את ישראל גם לסעודיה ולחצי האי ערב". רגב הוסיפה: "אני רואה בחיבור הרכבת כאחת המשימות החשובות של ישראל ברמה הכלכלית והחברתית. זה ישנה את פני החברה הישראלית. זה הגשמת חזון של חיבור המדינה מקריית שמונה ועד אילת וכפי שהציג כאן גם ראש הממשלה לא רק לאורך, אלא גם לרוחב לירדן וערב הסעודית".
הממשלה החליטה לממש את חזון נתניהו ורגב לחיבור ישראל לרשת מסילות רכבת מהירות ופרבריות מקריית שמונה ועד אילת, שתאפשר הסעת נוסעים במהירות של עד 250 קמ"ש, במטרה לאכלס ולפתח את המדינה, לשפר את איכות החיים, הנגישות וההזדמנויות של התושבים. שדרת התשתית תכלול צירי מסילות ברזל שיאפשרו את תנועת הרכבות מצפון לדרום עד שנת 2040.
התוכנית שהגישה רגב לממשלה כוללת בין היתר קו רכבת חדש שיחבר את קריית שמונה ואזור הצפון לרשת הרכבות הארצית, רכבת מהירה בין תל אביב לבאר שבע דרך נתב"ג וקו מהיר מבאר שבע ועד אילת דרך דימונה. בנוסף המסילה בין באר שבע לאילת תאפשר נסיעה במהירות של עד 250 קמ"ש של "רכבת קליע".
ראש העיר אילת אלי לנקרי בירך על התוכנית: "רכבת שתחבר את אילת למדינת ישראל היא בשורה אדירה לתושבים, לנופשים בה ולמדינה כולה".
התוכנית לחיבור ישראל תכלול את המקטעים הבאים: מסילת הגליל העליון בין קריית שמונה לכרמיאל, מסילת הערבה בין דימונה לאילת, מסילת באר שבע-דימונה, שתי מסילות בין שפיים לנתב"ג, מסילות חיפה, מסילת מנשה דרום, מסילת עוקף לוד, מסילה מהירה לבאר שבע וחיבור מסילתי ישיר בין ירושלים לבאר שבע. לטובת שלב תכנון התוכנית לחיבור ישראל יוקצו באופן חד־פעמי מתקציב משרד התחבורה 70 מיליון שקל בשנה הנוכחית ו־130 מיליון שקל בשנה הבאה. משרדי התחבורה והאוצר הנחו את נציגי הממשלה לקבוע בהתאם להוראות ההסכם את הפרויקטים שיופחתו מתוכנית הפיתוח הרב שנתית לרכבת ישראל.