הפנייה של הודיה טולדו: "בעלי, משה, בן 86, כבר שנים חולה גאוט – סוג של מחלת מפרקים, ומטופל. אבל לאחרונה התקפי המחלה נעשו תכופים יותר והכאבים שלו החמירו. רופא המשפחה שלו הפנה אותו לראומטולוג, אך התור הכי מוקדם שהסכימו לקבוע לו היה ב־29.2.2024. זה נשמע לך סביר שהוא יסבול כל כך הרבה זמן?"
על מה התרגזנו? על התקלה החוזרת הזו של עבודה אוטומטית, שלא כוללת שום מחשבה, מאמץ או רצון טוב בכל הקשור בזימון תורים. הרי ברור שכמעט תמיד אפשר לקדם תור אם מדובר במקרה דחוף ולא בבדיקות שגרתיות, אז למה במוקד תורים זה אף פעם לא מתאפשר בלי מלחמה?
למי פנינו? לכללית, משם נמסר: "נקבע למר טולדו תור ב־3.8.2023".
הפנייה של מיכל ברזילי: "כבר שנים רבות שאמא שלי, בת 80, חיה בפלורידה. היא עשתה ניסיון עלייה וקיבלה מעמד של תושב חוזר, אבל בשנת 2011 שוב השתקעה בארה"ב והתושבות הישראלית נשללה ממנה. כעת היא שוקלת עלייה, אבל נאמר לנו מהביטוח הלאומי שמעמד של תושב חוזר היא תקבל רק אחרי חצי שנת מגורים בארץ. בפועל זה אומר שהיא לא זכאית לשירותי בריאות. אני לא מבינה את הקיפוח הזה: עולה חדש זכאי לכל הזכויות כבר ביום עלייתו, אז מדוע שתושב חוזר יידרש להוכיח 'רצינות' עד שידאגו לו?"
על מה התרגזנו? הפעם הצטערנו שאף שאתר הביטוח הלאומי מכיל מידע מפורט, ברור וזמין לכולם - עדיין יש אזרחים ישראלים אשר טועים לחשוב שאחרי שהיגרו, הם יקבלו מיידית את כל הזכויות המגיעות לתושב ישראל ברגע שירצו לחזור.
למי פנינו? לביטוח הלאומי, משם נמסר: "מבדיקה עולה שגברת ברזילי לא המשיכה לשלם לביטוח הלאומי כבר משנת 1990, ולכן נשללה ממנה התושבות הישראלית. יש לציין שעל פי הנוהל, אחרי חמש שנות שהות בחו"ל אנחנו מנתקים מאדם את התושבות, וזה כולל גם את התשלום לביטוח הלאומי. ההיגיון שמאחורי המהלך הוא שאחרי חמש שנים בחו"ל ממילא האדם כבר לא זקוק לשירותי הביטוח הלאומי ולכן הוא פטור מתשלום. נכון להיום, גברת ברזילי מקבלת קצבת שאירים. פנינו אליה מספר פעמים בבקשה שתשלח לנו אישור חיים כדי שנוכל להמשיך לשלם לה את הקצבה הר"מ. באשר למעמדה ביום שתחזור לישראל: יהיה עליה, כעל כל תושב חוזר, להמתין חצי שנה, שבמהלכה עליה להוכיח שאכן השתקעה בארץ, עד לקבלת זכויותיה. מי שאינו מעוניין להמתין, יכול לשלם 14 אלף שקל כתשלום חד־פעמי להשבת שירותי הבריאות".

מנעו מכם תרופות חדשות? הרופא שאליו הופניתם אינו זמין? אף אחד לא אומר לכם מה הזכויות שלכם?
אריאלה איילון, כתבת הבריאות שלנו, תנסה לעזור גם לכם. שלחו פרטים מלאים לאימייל:
Ariela-a@yedioth.co.il, או התקשרו: 6082515־03